2914
Sök

Amazon utan halvljus?

543 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
Tjena.
Jag håller på och renoverar en Amazon -66'a, dock så nu efter första uppstarten på flera år med allt på plats så har jag blivit utan halvljus.
helljuset, blinkers, bakljus, bromsljus, parkering fungerar, dock så är det halvljuset (på båda sidor) som inte vill.

Har varit isär med alla kopplingar och fått bort all skit, satt i nya säkringar, fixat till jordningarna, har 12 volt till påslaget i kupén, men som sagt så tänds inte halvljuset.

Sitter allt kopplat till helljus-relät om det är relät som gett upp?

Några andra funderingar?
Senast redigerat av tobbeh78 (22 augusti 2013)

Trött och bitter?? javisst!

Dumpersförare.
970 Inlägg
22 augusti 2013
tobbeh78 skrev:
Tjena.
Jag håller på och renoverar en Amazon -66'a, dock så nu efter första uppstarten på flera år med allt på plats så har jag blivit utan halvljus, helljuset, blinkers, bakljus, bromsljus, parkering fungerar, dock så är det halvljuset (på båda sidor) som inte vill.

Har varit isär med alla kopplingar och fått bort all skit, satt i nya säkringar, fixat till jordningarna, har 12 volt till påslaget i kupén, men som sagt så tänds inte halvljuset.

Sitter allt kopplat till helljus-relät om det är relät som gett upp?

Några andra funderingar?

Verkar som att relä har gett upp ja.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

21 761 Inlägg
22 augusti 2013
Sitter det någon hel/halvljusomkopplare ("fotknapp") nere på golvet på den bilen?

543 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Sitter det någon hel/halvljusomkopplare ("fotknapp") nere på golvet på den bilen?

Nope, ingen sån har bara en vanlig spak vid ratten för helljuset.
Halvljuset sitter på instrumentpanelen.
Senast redigerat av tobbeh78 (22 augusti 2013)

1 125 Inlägg
22 augusti 2013
Helljuset via spak kom 1968,du ska ha en kontakt med 3 kontakter nere vid golvet.

543 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
Har ingen kontakt på golvet, kan vara så farsan eller min mormor fått den bort plockad, för någon fotomkopplare finns inte, och bilen har rullat utan den i mer än 30 år.

1 125 Inlägg
22 augusti 2013
Kolla ljusreät,men jag tror inte på det,har hållt på med Amazoner snart i 30 år.

1 125 Inlägg
22 augusti 2013
Kan bevisa detta genom Volvos original elschema

543 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
har också kollat elschemat och enligt det ska det finnas en fotomkopplare, men i bilen finns det varken kablar eller fotomkopplare kvar, så någon gång i bilens historia har nån tröttnat på omkopplaren och tagit väck den.

ska kolla relät.

21 761 Inlägg
23 augusti 2013
Det är ju förstås inte helt omöjligt att någon tidigare ägare har byggt om just den detaljen, håller med där.

Kolla vilken kabel som går från spaken vid ratten och följ hela vägen till relät, mät vid varje "skarv" om spänning finns. smile

543 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
nu har farsan gått lös med en skruvmejsel på relät och när han knackar hårt med skaftet på relät så tänds halvljuset, dock så slocknar det omgående, så jag gissar lite lätt att det är fel på relät. wink

543 Inlägg
2 december 2014
Trådstartare
Hade helt glömt bort denna, men det var det stora relät som sitter i motorrummet som var problemet.
Nytt relä monterades och nu fungerar hel/halvljuset via spaken på ratten (då det inte finns någon fotomkopplare).

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 december 2014
tobbeh78 skrev:
Hade helt glömt bort denna, men det var det stora relät som sitter i motorrummet som var problemet.
Nytt relä monterades och nu fungerar hel/halvljuset via spaken på ratten (då det inte finns någon fotomkopplare).

Bättre sent än aldrig. Tumme upp för slutrapport!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Sök