3299
Sök

945 97 ltt dör under körning

Only me
11 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
Har fått ett problem med min bil, den går som en klocka men plötslig under körning dör den bara väntar man en stund går den mala igång igen och sedan går den som en klocka.
Detta hände första gången för några veckor sedan, sedan har de inte hänt nåt för än ikväll uppförde sig likadant fast händer 3 gånger på en sträcka på 4 mil.
Lamba lampan tänden sig första gången detta hände, sedan släckt med norsk reset, men klart tänd igen då de hände igen.

Min spontan tanke var luftmassemätare som börjat spöka, men har någon en teori så dela gärna med er eller vart med om nåt likande smile

Shit happends

587 Inlägg
23 augusti 2013
troligen är det lambda sonden som är klapp eller helt paj men om inte dä problemet så kolla också för pumpen i tanken å sen kolla bränslefiltret(sitter under passagerar dörren). om för pumpen har pajat så uppstår det problemet

Lastbilsmekaniker
5 186 Inlägg
23 augusti 2013
xr2 skrev:
troligen är det lambda sonden som är klapp eller helt paj men om inte dä problemet så kolla också för pumpen i tanken å sen kolla bränslefiltret(sitter under passagerar dörren). om för pumpen har pajat så uppstår det problemet

Filltrett sitter väll under föraren på den med:P inte under passageraren

Only me
11 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
Men om lamban är kass brukar inte bränsle förbrukningen öka?

Bränsle filtret är nytt och förpumpen du menar den på tankarmaturer?

Shit happends

498 Inlägg
23 augusti 2013
Kolla vad felkoderna säger. Kan ligga lagrat kvar i styrenheten.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

Only me
11 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
Yes skall ta de titta på detta med är tanken.
Tänkte mest skadar inte bolla tankar med folk här med :-)

Shit happends

587 Inlägg
25 augusti 2013
Ja exakt jag har bytt några såna i mina dar så jag vet att dem inte håller i evigheter.
Nä men motorn går dåligt om den ä paj men sen kan man få glapp i dem å då kan det problemet uppstå.

voloqq:Jag har för mig att den sitter vid B-stolpen.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
25 augusti 2013
xr2 skrev:

Sitter bara en soppapump på turbon (i tanken).
Sen om lambdan inte funkar tänds motorfelslampan, bilen dör inte bara.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Only me
11 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
Aha där ser man, man lär sig alltid någon nytt, som sagt bra stället att fråga folk på :-)

Men en polare nämnde bränsle relät, så skall börja med detta.

Shit happends

675 Inlägg
25 augusti 2013
discokapten skrev:
xr2 skrev:

Sitter bara en soppapump på turbon (i tanken).
Sen om lambdan inte funkar tänds motorfelslampan, bilen dör inte bara.

Delvis rätt smile Lösningen med bara en pump i tanken och bara filter under bilen kom -95, alla modeller innan det hade 2 pumpar, även Turbo-modellerna.

214 Inlägg
25 augusti 2013
impulsgivaren på vevaxeln, hade Exakt samma på min smile

341 Inlägg
25 augusti 2013
kan även vara bränslerelät som sitter i säkringsdosan bakom askkopen, inte allt för ovanligt problem. Kan även vara tändkabeln mellan tändspole och fördelarlock, hade det på min förra 940 med exakt samma symptom, stanna bara ibland å gick att starta efter en stund, till slut gav den upp helt

29 Inlägg
26 augusti 2013
Tändmodulen på innerskärmen gissar jag på.

587 Inlägg
27 augusti 2013
oj många svar å lösningar hoppas det går bra för dig

Only me
11 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
Japp många svar och teorier, men ju mer svar och teorier.
Ju mer finns de ju att gå på och man får kolla uteslutnings metoden.
Heller många svar än inga alls :-D
Är tacksamm för all tips :-D

Shit happends

Sök