Tackar för alla svar! Problemet kvarstår men jag tror jag kommit en bit på vägen, för att klargöra; jag tar inte i alls hårt när jag spänner den, bara drar till tills jag känner att det blir lite motstånd med en liten enkel manuell hylsdragar gizmo. (ingen aning vad det kallas men en sådan svart man får med på biltemas hylssatser.)
Har lite bilder;
(Här ser man att den yttre ringen på det gamla lagret (till vänster) är rostig, vilket tyder på att den icke har haft kontakt med sidan av drivknuten mot vilken man spänner. (Om jag förstått det rätt).
Dock tar det nya lagret i här precis vid den inre kanten på den yttre ringen. Vilket jag antar kan betyda problem eftersom den yttre ringen icke ska snurra utan sitter ihop med delen man skruvar fast.
Här ser vi hur det ser ut innan montering;
Här ser vi det monterat;
Så, vid bild nummer två där vi ser bägge lagren. Hur funkar det vid montering, ligger den inre ringen på lagret an mot drivknutssidan och ska på så vis skapa ett spel på någon hundradels/-tiondels millimeter mellan den yttre ringen och drivknutssidan?
Mvh.
Edit:
Om det nu är så att den yttre ringen inte ligger inom sina toleranser så har jag då ett par alternativ;
1. Gå till Biltema och försöka hitta ett som passar, dock har dom inte så många på lager vad jag vet. Jag kanske tog det sista.
2. Slipa till det och försöka få det att passa.
3. Schimsa skiten
4. Sista utvägen, jag har tillgång till högprecisions CNC fräsar. Men jag har en känsla av att det kommer bli jobbigt att spänna upp och få det rakt även om koden i sig är lätt att skriva så blir det mycket jobb för att få det perfekt.
Men jag vet inte, är det detta som är problemet tror ni?