3202
Sök

Göra rent olje kanal på en turbo?

201 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#1
hej har en t3/t4 som jag fått i skräp i  oljekanalen pga ett vevlager ras. så jag undrar vad är bäst att göra rent den med? bara skölja med olja/diesel? tryckluft? tacksam för svar! MVH Johan


3 235 Inlägg
26 augusti 2013
#2
Det bästa vore att demontera och rengöra delarna, risken är annars att metallspån hamnar mellan rörliga delar och orsakar turboras.


201 Inlägg
31 augusti 2013
Trådstartare
#3
engolf skrev:
Det bästa vore att demontera och rengöra delarna, risken är annars att metallspån hamnar mellan rörliga delar och orsakar turboras.

okej tack!


Dr. Mörker
211 Inlägg
31 augusti 2013
#4
Jag skulle nog också demontera den. Det finns fina smörjkanaler och lagerbanor som annars kan ta skada.


201 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
#5
iron_angel skrev:
Jag skulle nog också demontera den. Det finns fina smörjkanaler och lagerbanor som annars kan ta skada.

okej men motorn kan inte ta skada? har renoverat blocket.. turbon kostade inte så mkt..


3 235 Inlägg
1 september 2013
#6
Det är ju samma olja som cirkulerar i turbon och i motorn, ergo metallspån i oljan=obra för motorn.


201 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
#7
engolf skrev:
Det är ju samma olja som cirkulerar i turbon och i motorn, ergo metallspån i oljan=obra för motorn.

ja jo men de lilla smuts som ev blir kvar i turbon om jag bara sprayar bromsrengörning sen häller igenom olja i oljeledningen i trubon (inte med returen ditsatt i blocket) kan inte ta skada på ett tvättat å renoverat block?


Dr. Mörker
211 Inlägg
3 september 2013
#8
Allt kan man inte få bort  men tillräckligt för att inte motor/turbo ska ta skada. Så rengör så gott du kan. Nya motorer är väldigt finkänsliga inuti men som sagt gör så gott du kan.


Evo raggare
386 Inlägg
3 september 2013
#9
Kör genom lite bromsrengöring och tryck igenom lite olja lite lätt. Du behöver inte oroa dig om något blir kvar i turbon och som sedan går igenom motorn, oljan som passerar turbon går ner tillbaka till tråget och allt den oljan passerar oljefiltret innan det går igenom pumpen

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

201 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
#10
EvoTre skrev:
Kör genom lite bromsrengöring och tryck igenom lite olja lite lätt. Du behöver inte oroa dig om något blir kvar i turbon och som sedan går igenom motorn, oljan som passerar turbon går ner tillbaka till tråget och allt den oljan passerar oljefiltret innan det går igenom pumpen

okej tack! ska jag ha tryck på oljan menar du? eller bara hälla å snurra på turbinen? MVH


Dr. Mörker
211 Inlägg
4 september 2013
#11
nilsson_10 skrev:
EvoTre skrev:
Kör genom lite bromsrengöring och tryck igenom lite olja lite lätt. Du behöver inte oroa dig om något blir kvar i turbon och som sedan går igenom motorn, oljan som passerar turbon går ner tillbaka till tråget och allt den oljan passerar oljefiltret innan det går igenom pumpen

okej tack! ska jag ha tryck på oljan menar du? eller bara hälla å snurra på turbinen? MVH

Olja in turbinaxeln innan du sätter tillbaka turbon du behöver inte ha tryck på oljan utan bara fylla kanalen tills det kommer ut på undersidan så att axeln är smord.


201 Inlägg
8 september 2013
Trådstartare
#12
iron_angel skrev:
nilsson_10 skrev:
EvoTre skrev:
Kör genom lite bromsrengöring och tryck igenom lite olja lite lätt. Du behöver inte oroa dig om något blir kvar i turbon och som sedan går igenom motorn, oljan som passerar turbon går ner tillbaka till tråget och allt den oljan passerar oljefiltret innan det går igenom pumpen

okej tack! ska jag ha tryck på oljan menar du? eller bara hälla å snurra på turbinen? MVH

Olja in turbinaxeln innan du sätter tillbaka turbon du behöver inte ha tryck på oljan utan bara fylla kanalen tills det kommer ut på undersidan så att axeln är smord.

tackar!



Sök