Hejhej. Detta projekt blir en kort version av vad jag lagt ut på ppf där jag är mest aktiv
Jag tänkte lägga ut mitt projekt på min nya pärla. Rattade runt i en E30 325 Cabbe innan (https://www.youtube.com/watch?v=zqBBaszdRgc) sen hörde jag att en kille jag snackat lite med skulle sälja sin e30 som han inte fick rätt på. Kollade på bilen och blev genast kär så jag la ut annons på min och köpte hans istället.
Det var en E30 318IS som var nylackerad alpinvit, fett kjolpaket, ställbara koni dämpare och en snurra på den lilla motorn.
Ett snikbygge på orörd motor och turbo chip som inte var helt färdigt. Jag kopplade sprut, 790cc spridare och resten av vad som återstod och skulle precis ut och mappa bilen när oljepumpen la av och motorn skar. Rätt surt
Bilen när jag hämtade den
bild på motorrummet då
kopplade sprut och plockade bort turbo prylarna så jag först och främst kunde få den besiktigad
Körde ner till tvätthallen 200 meter bort på startmappen och tvättade bilen. Påväg tillbaka tjöt det till och motorn tvärdog. Oljepumpen var kass och oljetryckslampan hade jag inte kopplat in för jag tyckte väl det var smart vid den tidpunkten. Bara till att lyfta ur
övervägde först att renovera motorn men ångrade mig rätt snabbt
Min nästa tanke var att slänga i en m50. Kom över en komplett m52b28 billigt där det följde med ett m50 block och m50 icke vanos topp. Så nu var idén att köra på 2.8an som den var ett tag så jag åtminstone hade något att busa med lite och sen när jag lekt av mig några veckor, plocka ner den och bygga ihop igen med m50 blocket och toppen
Började samla lite till konverteringen. Köpte e34 oljetråg och motorfästen så den skulle gå ner i e30in. Skulle precis köpa en zf låda när jag ännu en gång kom på andra tankar. Sålde motorerna, turbokittet och sprutet och köpte en m60b40 och beställde samtidigt ett par motorfästen till den ihop med e30 karossen
Köpte även en 765 tryckplatta med tillhörande sinterlamell för då lär jag slippa problem med slirande koppling
och nu började den oändliga jakten på en växellåda!
Sökte runt på forum och blocket i flera månader utan resultat. Där kom upp en låda på blocket under hela den tiden som killen ville ha 6500 kronor för men det var tyvärr inga pengar jag hade.
En kille skrev sen till mig på ppf att han hade en växellåda. Tyvärr hade jag inga pengar då heller då jag och sambon precis flyttat till större lägenhet och där var en hel del möbler som skulle införskaffas. Frågade killen om han ville ha en sjukt stryktålig koppling mot lådan för jag tänkte att den kopplingen kunde jag beställa när jag ville från nätet och det var lite sämre med lådan. Han gick med på det mot en slant imellan och jag körde i full fart till småland
en 5 petad zf låda med v8 sprängkåpa, äntligen! Här är motorn och lådan ihop
skaffade mig även ett stående pedalställ då original bromssystem med bromsservo blir lite svårt ihop med v8an. Moddade även till stolsfäste och monterade sportstolar
hade även min flickvän till hjälp att penselmåla motorrummet då det inte blev gjort på lackeringsfirman. Här är hon in action och ni ser även några av mina däck som ska lekas upp sen
Här är det färdiga resultatet. Passade även på att slänga i en e36 styrväxel nu när ändå motorrummet var tomt så det blir lite mindre rattande och mer styrvinkel sen
Sen slängde jag i motorn ihop med original e30 kuddarna (fast folk säger att det inte går)
Glömde nog skriva att jag även skaffade en bättre begagnad original koppling för det kändes sjukt overkill med värre då jag ändå bara tänkt köra sugis till att börja med.
Det var tight som satan att få ner skiten men det gick. Nu väntar jag på grenrör som är påväg med posten just nu. En kille sålde ett färdig moddat e34 och x5 grenrör för e30 karossen. Så det skall på och elen och soppan ska kopplas sen är den väl körbar om allt går som jag vill. Ska även svetsa min original 4.10 diff när jag får tid. Kommer bli rätt stört med den utväxlingen då det ger en teoretisk toppfart på 175 km/h.
Här kommer några bilder
Jag tänkte lägga ut mitt projekt på min nya pärla. Rattade runt i en E30 325 Cabbe innan (https://www.youtube.com/watch?v=zqBBaszdRgc) sen hörde jag att en kille jag snackat lite med skulle sälja sin e30 som han inte fick rätt på. Kollade på bilen och blev genast kär så jag la ut annons på min och köpte hans istället.
Det var en E30 318IS som var nylackerad alpinvit, fett kjolpaket, ställbara koni dämpare och en snurra på den lilla motorn.
Ett snikbygge på orörd motor och turbo chip som inte var helt färdigt. Jag kopplade sprut, 790cc spridare och resten av vad som återstod och skulle precis ut och mappa bilen när oljepumpen la av och motorn skar. Rätt surt
Bilen när jag hämtade den
bild på motorrummet då
kopplade sprut och plockade bort turbo prylarna så jag först och främst kunde få den besiktigad
Körde ner till tvätthallen 200 meter bort på startmappen och tvättade bilen. Påväg tillbaka tjöt det till och motorn tvärdog. Oljepumpen var kass och oljetryckslampan hade jag inte kopplat in för jag tyckte väl det var smart vid den tidpunkten. Bara till att lyfta ur
övervägde först att renovera motorn men ångrade mig rätt snabbt
Min nästa tanke var att slänga i en m50. Kom över en komplett m52b28 billigt där det följde med ett m50 block och m50 icke vanos topp. Så nu var idén att köra på 2.8an som den var ett tag så jag åtminstone hade något att busa med lite och sen när jag lekt av mig några veckor, plocka ner den och bygga ihop igen med m50 blocket och toppen
Började samla lite till konverteringen. Köpte e34 oljetråg och motorfästen så den skulle gå ner i e30in. Skulle precis köpa en zf låda när jag ännu en gång kom på andra tankar. Sålde motorerna, turbokittet och sprutet och köpte en m60b40 och beställde samtidigt ett par motorfästen till den ihop med e30 karossen
Köpte även en 765 tryckplatta med tillhörande sinterlamell för då lär jag slippa problem med slirande koppling
och nu började den oändliga jakten på en växellåda!
Sökte runt på forum och blocket i flera månader utan resultat. Där kom upp en låda på blocket under hela den tiden som killen ville ha 6500 kronor för men det var tyvärr inga pengar jag hade.
En kille skrev sen till mig på ppf att han hade en växellåda. Tyvärr hade jag inga pengar då heller då jag och sambon precis flyttat till större lägenhet och där var en hel del möbler som skulle införskaffas. Frågade killen om han ville ha en sjukt stryktålig koppling mot lådan för jag tänkte att den kopplingen kunde jag beställa när jag ville från nätet och det var lite sämre med lådan. Han gick med på det mot en slant imellan och jag körde i full fart till småland
en 5 petad zf låda med v8 sprängkåpa, äntligen! Här är motorn och lådan ihop
skaffade mig även ett stående pedalställ då original bromssystem med bromsservo blir lite svårt ihop med v8an. Moddade även till stolsfäste och monterade sportstolar
hade även min flickvän till hjälp att penselmåla motorrummet då det inte blev gjort på lackeringsfirman. Här är hon in action och ni ser även några av mina däck som ska lekas upp sen
Här är det färdiga resultatet. Passade även på att slänga i en e36 styrväxel nu när ändå motorrummet var tomt så det blir lite mindre rattande och mer styrvinkel sen
Sen slängde jag i motorn ihop med original e30 kuddarna (fast folk säger att det inte går)
Glömde nog skriva att jag även skaffade en bättre begagnad original koppling för det kändes sjukt overkill med värre då jag ändå bara tänkt köra sugis till att börja med.
Det var tight som satan att få ner skiten men det gick. Nu väntar jag på grenrör som är påväg med posten just nu. En kille sålde ett färdig moddat e34 och x5 grenrör för e30 karossen. Så det skall på och elen och soppan ska kopplas sen är den väl körbar om allt går som jag vill. Ska även svetsa min original 4.10 diff när jag får tid. Kommer bli rätt stört med den utväxlingen då det ger en teoretisk toppfart på 175 km/h.
Här kommer några bilder
Senast redigerat av sk8koffe (5 maj 2014)
0
0
0
0