2549
Sök

Köpråd: bmw 120D -08

41 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#1
Tjena

Hade tänkt byta bil inom kort och har fått upp ögonen för 120D m-sport.

Är sugen på att höra era åsikter om denna bil, har inte hunnit provköra någon ännu.

Någon dyr service?
Något känd fel på dessa bilar?

Står i valet och kvalet mellan en 120D och en golf gti mk6.

Fördelar mot nackdelar?

Låt kommentarerna flöda smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 augusti 2013
#2
Det är ingen dum bil den, en liten Gokart med låga driftkostnader men jämfört med en Golf är VW en lite bekvämare och mer praktisk bil. Från framstolarna och bakåt är 1-serie trång och fjädringen är väldigt fast vilket en del upplever som sportigt och stadigt medan andra upplever den som stötig. Det är dock en pålitlig bil med få svagheter men den motor du är intresserad av är tyvärr modellens största svaghet, ett litet antal bilar med dieselmotorn N47 har råkat ut för haverier på grund av att bilens kamkedja kastat in handduken.

Även om risken är liten bör man vara uppmärksam om man äger eller är intresserad av en BMW med fyrcylindrig dieselmotor tillverkad mellan mars 2007 och januari 2009 främst, därefter kom BMW med en åtgärd även om det har diskuterats flitigt kring om denna löser problemet på bilar tillverkade från februari 2009 eller inte. Tidigare motorer har inte uppdaterats genom en återkallelse, men en del bilar kan ha uppdateringen monterad om kedjan låtit illa och delarna bytts ut.

Jag hade personligen inte varit så orolig eftersom risken är liten men jag hade aldrig köpt en N47 som rullat på långa serviceintervaller och en personlig teori är att problemet är kopplat till just service, även om det är mer av en känsla och inget jag har några belägg för.

Men lyssna noga efter missljud från motorns bakkant eftersom kedjan sitter monterad där på N47 och om du köper en bil hade jag hellre bytt olja en gång för mycket än en gång för lite. Helst skall föregående ägare gjort samma sak, om du hittar en bil som fått den vården.

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

41 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
#3
Tack för en mycket utförlig recension. Har läst på lite om det problemet du beskriver och blivit lite skrämd av kamkedjan.

Lutar åt en gti för tillfället, hur står sig en sådan bil i värde?

Är sugen på dsg lådan men har hört att det varit en del problem med den men gäller detta även på mk6orna?

Är det någon annan bil i samma klass som ni tycker jag ska titta närmare på så får ni gärna tipsa smile

212 Inlägg
28 augusti 2013
#4
Vilken prisklass är det?

Finns ju 120i också, är väl iallafall 170hk,
gillar 1-serien annars. Är inne på min andra, första var en 120d.
Bakhjulsdrift är alltid trevligt wink


41 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
#5
Cirka 150k gärna lägre, blev väldigt intresserad av 120D pga gott om kraft till låg förbrukning och bakhjulsdriften.

Köper hellre en gti än 120i men som sagt bakhjulsdrift är väldigt trevligt.

Synd att 123D inte ligger inom den prisklassen jag söker efter, men 123D har inte samma problem som 120D gällande kamkedjan?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 augusti 2013
#6
Fullspeedsparatid skrev:
Cirka 150k gärna lägre, blev väldigt intresserad av 120D pga gott om kraft till låg förbrukning och bakhjulsdriften.

Köper hellre en gti än 120i men som sagt bakhjulsdrift är väldigt trevligt.

Synd att 123D inte ligger inom den prisklassen jag söker efter, men 123D har inte samma problem som 120D gällande kamkedjan?

Jo tyvärr är det N47-konstruktionen som är drabbad det vill säga allt från 116d till 123d men även 3-serie och 520d.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 948 Inlägg
30 augusti 2013
#7
Kolla in autopower


Sök