Min 95:a, årsmodell -96 kommer precis från verkstad och under tiden hade vi en toyota avensis. Nu är jag irriterad över två saker: Styrservon är såååå trög. Inget fel men bara för trög helt enkelt och jag undrar om man kan skruva upp den så den blir lite lättare. Irritation nr 2 är blinkersen. Den låter så bilen vibrerar och jag undrar vilket relä jag ska köra kniven i :-) Skämt å sido, kan man tysta ner den? Det va mina två stora saker. Jag har på senaste tiden också funderat på ett chiptrim och jag undrar vad det mest ekonomiska hottningen kan vara.
Tack till superforumet!
Ps: Jag läste i trådarna om att justera handbromsen och jag gjode ett första ingrepp i konsolen. När jag sen försökte justera detta i trumman hittade jag inte justerskruven. Jag har justerat otaliga bilar med trummor tidigare men genom skruvhålen kunde jag med ficklampa inte hitta en skruv? Jag bad verkstaden fixa detta då jag inte har tilgång till garage och inte "orkade°" riva bromsarna. Nu är det fixat men jag vet fortfarande inte om de justerat mer i konsolen eller om det verkligen finns justering på hjulen?
Bosse bildoktorn tipsa om att man kunde tejpa blinkers relä med lite eltejp( ja en hel del tejp) för att få den gå tystare :-) ska jag själv göra på vofflan.
Om det nu är en Saab 9-5 bör inte reläet höras utan snarare summern/högtalaren i SID som klickar, det ljudet kan vara ganska högt, när dessa högtalare håller på att lämna in blir ljudet allt annat än komfortabelt. Om inte mitt minne sviker mig vilket det gör allt för ofta, går det att reglera ljudet med hjälp av saabs diagnosverktyg Tech2, massor av olika ljud som går att ändra.
Oj, ursäkta men det ska ju vara -06 såklart. Några tips om servon? Tycker man borde kunna öka trycket och få den att gå lättare. Blinkersen får bli en Bosse bildoktor lösning initialt så jag slipper det irriterande ticket, och nej det är inte störning i stereon. Bara ett dödligt klickande (känslig)
ha ha och jag gaggar om störningar i högtalaren senare o tråden. Nu fattar jag, 9-5 har inget relä men simulerar ljuden i en högtalare.........suck! Varför ska allt vara så speciellt! Är det någon som vet var jag hittar "högtalaren" ?
/Andre
micke bl skrev:
Om det nu är en Saab 9-5 bör inte reläet höras utan snarare summern/högtalaren i SID som klickar, det ljudet kan vara ganska högt, när dessa högtalare håller på att lämna in blir ljudet allt annat än komfortabelt. Om inte mitt minne sviker mig vilket det gör allt för ofta, går det att reglera ljudet med hjälp av saabs diagnosverktyg Tech2, massor av olika ljud som går att ändra.
Oj, ursäkta men det ska ju vara -06 såklart. Några tips om servon? Tycker man borde kunna öka trycket och få den att gå lättare. Blinkersen får bli en Bosse bildoktor lösning initialt så jag slipper det irriterande ticket, och nej det är inte störning i stereon. Bara ett dödligt klickande (känslig)
Har du rätt servo olja i ? och jobbar pumpen som den ska?