3320
Sök

KÖPRÅD: Första bil 18år (diesel)

278 Inlägg
31 augusti 2013
Trådstartare
#1
Tjena, tar körkort nu i början på månaden och ska köpa en diesel bil då jag lär köra en hel del. Har kollat på merca w210 220, 270 cdi och lite på 290tdt. Även sneglat lite på v70 tdi samt bmw 525 och 530d e39.

Men som sagt så vill jag ha fördelar o gärna andra förslag på bilar. Motiveringar till varför och varför inte jag bör köra diesel bil. Skatten är jag väl medveten om och lb reg är inge problem så länge baksätet sitter i.

Har en budget på ca 16000 men kan sträcka mig någon lapp till om jag hittar rätt bil.

Tack på förhand! MVH Linus

125 Inlägg
31 augusti 2013
#2
Tyvärr får du inte så mycket bil för dom pengarna! Ska du köpa merca / bmw i den prisklassen så får du nog räkna med ett gammalt lik, gäller väl Volvo också!

Du kanske kan få en skaplig golf diesel eller liknande.


Älskar dej ❤ ❤
32 Inlägg
31 augusti 2013
#3
Köp min:)

5 119 Inlägg
31 augusti 2013
#4
Ett hett tips är att skita i allt som heter cdi. Satsa hellre på 300dt eller 300tdt. Mycket krångel med cdi motorerna, spridare och virvelspjäll m.m. dyrt skit.
Dom äldre maskinerna drar lite mera och är lite tröttare med håller och går hur långt som hällst. smile
Eller köp min dock får du lägga på mer än några tusen smile
Senast redigerat av mb_pucken (31 augusti 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

278 Inlägg
31 augusti 2013
Trådstartare
#5
C-Magnusson skrev:
Tyvärr får du inte så mycket bil för dom pengarna! Ska du köpa merca / bmw i den prisklassen så får du nog räkna med ett gammalt lik, gäller väl Volvo också!

Du kanske kan få en skaplig golf diesel eller liknande.

Skulle aldrig sätta mig i en golf haha! Men är inte så kräsen bara bilen funkar o är besiktigad. Lär bli en hel del lekande i vinter o jag vill inte slakta en schysst bil
Wedenhag skrev:
Köp min:)

Njaa vill ha rwd t vintern wink

mb_pucken skrev:
Ett hett tips är att skita i allt som heter cdi. Satsa hellre på 300dt eller 300tdt. Mycket krångel med cdi motorerna, spridare och virvelspjäll m.m. dyrt skit.
Dom äldre maskinerna drar lite mera och är lite tröttare med håller och går hur långt som hällst. smile
Eller köp min dock får du lägga på mer än några tusen smile

Ja jag såg en 250 tdt på blocket idag, är de nå ös i dom? smile

4 261 Inlägg
31 augusti 2013
#6
Thorseeeen skrev:
Tjena, tar körkort nu i början på månaden och ska köpa en diesel bil då jag lär köra en hel del. Har kollat på merca w210 220, 270 cdi och lite på 290tdt. Även sneglat lite på v70 tdi samt bmw 525 och 530d e39.

Men som sagt så vill jag ha fördelar o gärna andra förslag på bilar. Motiveringar till varför och varför inte jag bör köra diesel bil. Skatten är jag väl medveten om och lb reg är inge problem så länge baksätet sitter i.

Har en budget på ca 16000 men kan sträcka mig någon lapp till om jag hittar rätt bil.

Tack på förhand! MVH Linus

jag skulle kunna rekommendera typ e39 523-525-528.

du får en i helt okej skick för runt 15-20 tusen, och dom här bilarna tål stryk. beroende på hur mke bensin pengar tu tänker lägga ut. Men pallar din plånbok bensinet så rekommenderas dom.

annars är den ultimate pendel bilen honda civic 92-95 Sedan eller hatch vilken du än föredrar. super ekonomiska och driftsäkra.

mvh

Evildan
31 augusti 2013
#7
panda666 skrev:
Thorseeeen skrev:
Tjena, tar körkort nu i början på månaden och ska köpa en diesel bil då jag lär köra en hel del. Har kollat på merca w210 220, 270 cdi och lite på 290tdt. Även sneglat lite på v70 tdi samt bmw 525 och 530d e39.

Men som sagt så vill jag ha fördelar o gärna andra förslag på bilar. Motiveringar till varför och varför inte jag bör köra diesel bil. Skatten är jag väl medveten om och lb reg är inge problem så länge baksätet sitter i.

Har en budget på ca 16000 men kan sträcka mig någon lapp till om jag hittar rätt bil.

Tack på förhand! MVH Linus

jag skulle kunna rekommendera typ e39 523-525-528.

du får en i helt okej skick för runt 15-20 tusen, och dom här bilarna tål stryk. beroende på hur mke bensin pengar tu tänker lägga ut. Men pallar din plånbok bensinet så rekommenderas dom.

annars är den ultimate pendel bilen honda civic 92-95 Sedan eller hatch vilken du än föredrar. super ekonomiska och driftsäkra.

mvh

Men du, han har inte tänkt att lägga några pengar alls i bensinpengar, han söker en Dieselbil.

Mitt råd är att titta efter W124 istället, då får du en rätt fin Dieselsläde utan allt för mycket elektronik eller som redan föreslagits, en tidig W210 utan commonrail.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 augusti 2013
#8
Jag sällar mig till gruppen som tvivlar på att du hittar en fräsch BMW i den prisklassen, särskilt inte en nyare modell som E46 eller E39 och det är tyvärr där märkets bra dieselmotorer finns. Om du mot förmodan hittar en lugnt körd äldre diesel i stil med en 325/525TDS är det ingen dålig bil men den motorn tål inte mycket stryk så det ställer krav på hur föregående ägare hanterat bilen. I det här fallet är bensinmotorerna ett bättre val men äldre BMW har generellt varit hårt körda så det krävs lite känsla även om du letar efter en med bensinmotor.

Men vill du ha en bakhjulsdriven bil med dieselmotor i den här prisklassen känns Mercedes W124 eller W202 som bättre val.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

278 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
#9
Evildan skrev:
panda666 skrev:
Thorseeeen skrev:
Tjena, tar körkort nu i början på månaden och ska köpa en diesel bil då jag lär köra en hel del. Har kollat på merca w210 220, 270 cdi och lite på 290tdt. Även sneglat lite på v70 tdi samt bmw 525 och 530d e39.

Men som sagt så vill jag ha fördelar o gärna andra förslag på bilar. Motiveringar till varför och varför inte jag bör köra diesel bil. Skatten är jag väl medveten om och lb reg är inge problem så länge baksätet sitter i.

Har en budget på ca 16000 men kan sträcka mig någon lapp till om jag hittar rätt bil.

Tack på förhand! MVH Linus

jag skulle kunna rekommendera typ e39 523-525-528.

du får en i helt okej skick för runt 15-20 tusen, och dom här bilarna tål stryk. beroende på hur mke bensin pengar tu tänker lägga ut. Men pallar din plånbok bensinet så rekommenderas dom.

annars är den ultimate pendel bilen honda civic 92-95 Sedan eller hatch vilken du än föredrar. super ekonomiska och driftsäkra.

mvh

Men du, han har inte tänkt att lägga några pengar alls i bensinpengar, han söker en Dieselbil.

Mitt råd är att titta efter W124 istället, då får du en rätt fin Dieselsläde utan allt för mycket elektronik eller som redan föreslagits, en tidig W210 utan commonrail.

Jo jag har kollat en hel del men dom flesta som säljer är för dumma att inte märka att bilarna knappt går innan man påpekar de på plats.
Rquired skrev:
Jag sällar mig till gruppen som tvivlar på att du hittar en fräsch BMW i den prisklassen, särskilt inte en nyare modell som E46 eller E39 och det är tyvärr där märkets bra dieselmotorer finns. Om du mot förmodan hittar en lugnt körd äldre diesel i stil med en 325/525TDS är det ingen dålig bil men den motorn tål inte mycket stryk så det ställer krav på hur föregående ägare hanterat bilen. I det här fallet är bensinmotorerna ett bättre val men äldre BMW har generellt varit hårt körda så det krävs lite känsla även om du letar efter en med bensinmotor.

Men vill du ha en bakhjulsdriven bil med dieselmotor i den här prisklassen känns Mercedes W124 eller W202 som bättre val.

Jo jag har kollat en hel del på alla möjliga bilar men vill ha en rwd bil helst och en bes o skatt w210 tycker jag att man borde få för dom pengarna om man inte har allt för stora krav på utrustning o utseende.
Senast redigerat av Thorseeeen (1 september 2013)

223 Inlägg
1 september 2013
#10
Hur många första bilar ska du ha wink

audi s4 450nm e mums

278 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
#11
Lunden89 skrev:
Hur många första bilar ska du ha wink

Orkade inte skriva körkorts bil haha, uppkörning nästa fredag smile

30 Inlägg
2 september 2013
#12
Bakhjulsdrift, vinter och nytaget körkort rimmar så fruktansvärt illa... smile kommer du köra så mycket att det lönar sig med en diesel alltså? Du ska nog upp i över 3000 mil per år innan det är lönt. Köp nån billig skitbil i bra skick och spara ihop till en bättre och lite dyrare bil..

278 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
#13
pejtrick skrev:
Bakhjulsdrift, vinter och nytaget körkort rimmar så fruktansvärt illa... smile kommer du köra så mycket att det lönar sig med en diesel alltså? Du ska nog upp i över 3000 mil per år innan det är lönt. Köp nån billig skitbil i bra skick och spara ihop till en bättre och lite dyrare bil..

3000 mil kommer inte vara några problem tror jag, bor avsides från västerås. Kört bil i många år utan kort så jag vet hur de rimmar haha! Jo jag kollar för fullt på blocket men verkar inte finnas någon diesel som är intressant just nu iaf...

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
2 september 2013
#14
bmw 525tds eller om du hittar en 525d men då får du nog öka budgeten


Forummoderator
17 996 Inlägg
2 september 2013
#15
Klart grabben ska ha en diesel...

Som herrarna Evildan & rquired & mbpucken påpekar är råden de samma:

BMW:s modeller säkerligen hårt körda med turbotrycket i botten av yngre racerförare. Inte bra. En kompis son köpte en 525tds och den står just nu på verkstad. Troligen inte lönt att laga. Undvik.

Sen är Mercedes ett märke som körs av gubbar som har pension sedan länge... De körs sällan hårt. Detta är bra. Jag köpte min W210 E300D 24v av ett dödsbo. Det säger väl allt... Med 20 tusen mil på mätaren kommer den att gå i minst 10 år till utan att hicka. Motormässigt. Rosten kommer att ta död på den innan. Har inga planer på att sälja den. Bästa slit-och-släng-bil jag haft.

Som nämnts ska du passa dig för CDi-motorerna. Dessa har stora problem med elsystemet. Men visst går de bra... Jag har i svaga stunder velat byta till en E320 CDi. Ojojoj... Går som en raket. Men nix! Idiottanke!

Kan du få tag på en sån som min (se bilder/info/video) så är det inte så dumt men gamla sugdieseln är inte någon raket. Däremot har den hyfsad toppfart om du siktar på en tidig död. sladda runt går prima då 3-litersmaskinen har hyggligt vrid. Min antispinnlampa blinkar ofta på mina grusvägar när jag vill få fart på kälken. Problemet är att det är automatlåda i dessa. Kanske inte så kul med nytaget kort i handen? Du kan dock glömma att ta död på maskin. Det går inte.

Samma motor fast utan 24 ventiler finns i diverse W124. Men med turbo och manuell är du hemma. Rekommenderas. Motorn OM606 är av den gamla tyska stammen. Dock ska du provstarta en sådan kall och UTAN att glöda. Efter 5-15 sekunder ska den starta och låta som en stenkross. Då är maskin friskt.

250tdt går hyfsat bra. Men häng på en annan slutdämpare på en 300D så har du ett gott muller från sexan... Lycka till!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

278 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
#16
Dieselsmurfen skrev:
Klart grabben ska ha en diesel...

Som herrarna Evildan & rquired & mbpucken påpekar är råden de samma:

BMW:s modeller säkerligen hårt körda med turbotrycket i botten av yngre racerförare. Inte bra. En kompis son köpte en 525tds och den står just nu på verkstad. Troligen inte lönt att laga. Undvik.

Sen är Mercedes ett märke som körs av gubbar som har pension sedan länge... De körs sällan hårt. Detta är bra. Jag köpte min W210 E300D 24v av ett dödsbo. Det säger väl allt... Med 20 tusen mil på mätaren kommer den att gå i minst 10 år till utan att hicka. Motormässigt. Rosten kommer att ta död på den innan. Har inga planer på att sälja den. Bästa slit-och-släng-bil jag haft.

Som nämnts ska du passa dig för CDi-motorerna. Dessa har stora problem med elsystemet. Men visst går de bra... Jag har i svaga stunder velat byta till en E320 CDi. Ojojoj... Går som en raket. Men nix! Idiottanke!

Kan du få tag på en sån som min (se bilder/info/video) så är det inte så dumt men gamla sugdieseln är inte någon raket. Däremot har den hyfsad toppfart om du siktar på en tidig död. sladda runt går prima då 3-litersmaskinen har hyggligt vrid. Min antispinnlampa blinkar ofta på mina grusvägar när jag vill få fart på kälken. Problemet är att det är automatlåda i dessa. Kanske inte så kul med nytaget kort i handen? Du kan dock glömma att ta död på maskin. Det går inte.

Samma motor fast utan 24 ventiler finns i diverse W124. Men med turbo och manuell är du hemma. Rekommenderas. Motorn OM606 är av den gamla tyska stammen. Dock ska du provstarta en sådan kall och UTAN att glöda. Efter 5-15 sekunder ska den starta och låta som en stenkross. Då är maskin friskt.

250tdt går hyfsat bra. Men häng på en annan slutdämpare på en 300D så har du ett gott muller från sexan... Lycka till!

Hade en 525tds i höstas men usch va svårstartad den var... Men va o kolla på en 320 cdi för ett par dagar sen som bara skulle vara ytrostig o till ett väldigt attraktivt pris men dom de brukar vara så löd den gamla gyllene regeln "Verkar de för bra så är de oftast för bra"
Den var ett riktigt lik men gick fint i maskin o låda.

Var även o kollade på en 290 dieselturbo men när jag kommer fram så har denna man råkat missa en liten detalj i sin annons... Nämligen att bilfan gick i failsafe mode och varvade inte mer än 3000 och hade inte ens tillräckligt med effekt för att komma över 60 sträcket...
Var efter de o kollade på en 220 cdi dom även den verkade riktigt schysst i annonsen men icke sa nicke... Den gjorde 0-100 på 15 sek o läckte så mycket laddluft att de nästan blåste i kupén och inga fungerande bromsar på den bak heller.

Men fick nyligen ett erbjudande att köpa en w124 300 med om603 turbo automat och 29k mil för ca 14. Nybes men ej skattad. Vad ligger en sådan på i förbrukning? Kommer förmodligen vara på o ställa pumpen så den sotar lite men blir de många deciliter över 0.8?

Evildan
2 september 2013
#17
Thorseeeen skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Klart grabben ska ha en diesel...

Som herrarna Evildan & rquired & mbpucken påpekar är råden de samma:

BMW:s modeller säkerligen hårt körda med turbotrycket i botten av yngre racerförare. Inte bra. En kompis son köpte en 525tds och den står just nu på verkstad. Troligen inte lönt att laga. Undvik.

Sen är Mercedes ett märke som körs av gubbar som har pension sedan länge... De körs sällan hårt. Detta är bra. Jag köpte min W210 E300D 24v av ett dödsbo. Det säger väl allt... Med 20 tusen mil på mätaren kommer den att gå i minst 10 år till utan att hicka. Motormässigt. Rosten kommer att ta död på den innan. Har inga planer på att sälja den. Bästa slit-och-släng-bil jag haft.

Som nämnts ska du passa dig för CDi-motorerna. Dessa har stora problem med elsystemet. Men visst går de bra... Jag har i svaga stunder velat byta till en E320 CDi. Ojojoj... Går som en raket. Men nix! Idiottanke!

Kan du få tag på en sån som min (se bilder/info/video) så är det inte så dumt men gamla sugdieseln är inte någon raket. Däremot har den hyfsad toppfart om du siktar på en tidig död. sladda runt går prima då 3-litersmaskinen har hyggligt vrid. Min antispinnlampa blinkar ofta på mina grusvägar när jag vill få fart på kälken. Problemet är att det är automatlåda i dessa. Kanske inte så kul med nytaget kort i handen? Du kan dock glömma att ta död på maskin. Det går inte.

Samma motor fast utan 24 ventiler finns i diverse W124. Men med turbo och manuell är du hemma. Rekommenderas. Motorn OM606 är av den gamla tyska stammen. Dock ska du provstarta en sådan kall och UTAN att glöda. Efter 5-15 sekunder ska den starta och låta som en stenkross. Då är maskin friskt.

250tdt går hyfsat bra. Men häng på en annan slutdämpare på en 300D så har du ett gott muller från sexan... Lycka till!

Hade en 525tds i höstas men usch va svårstartad den var... Men va o kolla på en 320 cdi för ett par dagar sen som bara skulle vara ytrostig o till ett väldigt attraktivt pris men dom de brukar vara så löd den gamla gyllene regeln "Verkar de för bra så är de oftast för bra"
Den var ett riktigt lik men gick fint i maskin o låda.

Var även o kollade på en 290 dieselturbo men när jag kommer fram så har denna man råkat missa en liten detalj i sin annons... Nämligen att bilfan gick i failsafe mode och varvade inte mer än 3000 och hade inte ens tillräckligt med effekt för att komma över 60 sträcket...
Var efter de o kollade på en 220 cdi dom även den verkade riktigt schysst i annonsen men icke sa nicke... Den gjorde 0-100 på 15 sek o läckte så mycket laddluft att de nästan blåste i kupén och inga fungerande bromsar på den bak heller.

Men fick nyligen ett erbjudande att köpa en w124 300 med om603 turbo automat och 29k mil för ca 14. Nybes men ej skattad. Vad ligger en sådan på i förbrukning? Kommer förmodligen vara på o ställa pumpen så den sotar lite men blir de många deciliter över 0.8?

W124 med den drivlinan bör ligga på en förbrukning runt 0.9 blandad körning när man kör som folk kör mest, går att köra snålare och går att köra törstigare.

Ställ för F-N inte på den, där har du den tidigare beskrivna dieseldöden som ett brev på posten, lager, tätningar, osv tar mkt stryk av dyl dumheter. Sot innebär en ofullständig förbränning.


Sök