Dieselsmurfen skrev:
Klart grabben ska ha en diesel...
Som herrarna Evildan & rquired & mbpucken påpekar är råden de samma:
BMW:s modeller säkerligen hårt körda med turbotrycket i botten av yngre racerförare. Inte bra. En kompis son köpte en 525tds och den står just nu på verkstad. Troligen inte lönt att laga. Undvik.
Sen är Mercedes ett märke som körs av gubbar som har pension sedan länge... De körs sällan hårt. Detta är bra. Jag köpte min W210 E300D 24v av ett dödsbo. Det säger väl allt... Med 20 tusen mil på mätaren kommer den att gå i minst 10 år till utan att hicka. Motormässigt. Rosten kommer att ta död på den innan. Har inga planer på att sälja den. Bästa slit-och-släng-bil jag haft.
Som nämnts ska du passa dig för CDi-motorerna. Dessa har stora problem med elsystemet. Men visst går de bra... Jag har i svaga stunder velat byta till en E320 CDi. Ojojoj... Går som en raket. Men nix! Idiottanke!
Kan du få tag på en sån som min (se bilder/info/video) så är det inte så dumt men gamla sugdieseln är inte någon raket. Däremot har den hyfsad toppfart om du siktar på en tidig död. sladda runt går prima då 3-litersmaskinen har hyggligt vrid. Min antispinnlampa blinkar ofta på mina grusvägar när jag vill få fart på kälken. Problemet är att det är automatlåda i dessa. Kanske inte så kul med nytaget kort i handen? Du kan dock glömma att ta död på maskin. Det går inte.
Samma motor fast utan 24 ventiler finns i diverse W124. Men med turbo och manuell är du hemma. Rekommenderas. Motorn OM606 är av den gamla tyska stammen. Dock ska du provstarta en sådan kall och UTAN att glöda. Efter 5-15 sekunder ska den starta och låta som en stenkross. Då är maskin friskt.
250tdt går hyfsat bra. Men häng på en annan slutdämpare på en 300D så har du ett gott muller från sexan... Lycka till!