Tommty skrev:
knappast gratis med skatt och tull...
2) om du ska deklarera för en vara som ska skickas från kina tar det generellt 2-3 gånger längre än när du skickar en gåva d.v.s att om du skickar som gåva skippas en del kontroller och tiden går allt mellan 1-4 veckor.
Ska den deklarerar om elekronik/verktyg så ska den kontrolleras innan och detta tar allt mellan 3-12 veckor.
om detta upptäcks kan det också ge dryga böter.
att ens orka diskutera om att alla AC verkstäder är giriga kommer jag inte ens börja diskutera...
Det där stämmer inte alls med mina erfarenheter. Jag beställer hobbygrejor ett par gånger i månaden från Kina och nån enstaka gång fastnar det i tullen. Det brukar bara ta en eller två dagar extra. Man får ett brev från Posten där dom undrar vad det är i paketet och värdet. Då brukar jag maila tillbaka vad det är och en summa som låter bra. Dagen efter har jag oftast paketet och ibland har dom lagt på tull och moms samt postens avgift. Detta är som sagt ytterst sällan det händer, 9 gånger av 10 slinker paketet igenom. Det är alltså Posten som sköter sånt här åt Tullen eftersom dom troligen inte hinner med. Beställer man via DHL är det samma sak, då är det dom som tar eventuella avgifter.
Normal leveranstid är allt mellan 3 dagar och 10 dagar. Vid nåt enstaka tillfälle har jag fått vänta på paketet två veckor. Prova att beställa själv nån gång så får du se att det inte tar så förtvivlat lång tid som en del vill påstå.
Jag har aldrig haft några problem med kvaliteten på prylarna heller, det är ju oftast samma saker som säljs till tre gånger priset här i Sverige.
Böter, vad menar du med det? Menar du att det är olagligt att skicka efter grejor från Kina? Nån smuggling är det ju knappast, vill Posten/Tullen kontrollera paketet så är det ju fritt fram för dom, du undanhåller ju inget. Det är möjligen Kinesen som anger felaktiga uppgifter, men det är ju inte ditt fel. Frågar Posten/Tullen så säger du ju naturligtvis sanningen om innehåll och värde.
F.ö. så undrar jag om du såg vad den där adaptern kostade? Blir knappast nån tull eller moms på den. Jag har då aldrig råkat ut för det på grejor som kostat mindre än 300-400:-
Pratade f.ö. med en kyltekniker härom dagen angående kompisens Daimler som behöver påfyllning med R12. han hade så han kunde fylla sa han, men sa också att det går bra att pytsa i R134 om man vill. Jag frågade flera gånger om han var säker på det, och det var han absolut. Han hade själv gjort det flera gånger utan att nåt otäckt hade hänt. Den här konverteringen som man alltid hört ska göras då, frågade jag. Det behövs inte, tyckte han, det är bara för att man ska lämna till verkstad och dom ska tjäna pengar. Är inte systemet helt tomt så skulle det gå bra att efterfylla med R134 sa han flera gånger. Vet inte om det är sant, men jag har känt honom i många år och tror inte han skulle ha nån anledning att hitta på detta.
Och jo. kylfirmor är giriga. Dom vill gärna ha sitt monopol kvar och avskyr när privatpersoner fixar sina egna AC:n.