2652
Sök

Är det är en adapeter för R134 till R12?

214 Inlägg
5 oktober 2013
#21
Growe skrev:
Hilmer skrev:
Peter_5565 skrev:
Pratade f.ö. med en kyltekniker härom dagen angående kompisens Daimler som behöver påfyllning med R12. han hade så han kunde fylla sa han, men sa också att det går bra att pytsa i R134 om man vill. Jag frågade flera gånger om han var säker på det, och det var han absolut. Han hade själv gjort det flera gånger utan att nåt otäckt hade hänt. Den här konverteringen som man alltid hört ska göras då, frågade jag. Det behövs inte, tyckte han, det är bara för att man ska lämna till verkstad och dom ska tjäna pengar. Är inte systemet helt tomt så skulle det gå bra att efterfylla med R134 sa han flera gånger. Vet inte om det är sant, men jag har känt honom i många år och tror inte han skulle ha nån anledning att hitta på detta.


Och jo. kylfirmor är giriga. Dom vill gärna ha sitt monopol kvar och avskyr när privatpersoner fixar sina egna AC:n.

Där har du mer eller mindre blivit lurad, det är olika typer av gas och olja som man INTE ska blanda.
Att det kan fungera under en kortare period kan va rimligt, men knappast i det långa loppet.

Kylfirmor är inte mer giriga än andra som vill tjäna på sitt arbete.
Att folk överlag hellre vill att sådana jobb skall lämnas till kylfirmor har helt rätt, låt folk som begriper det hålla på med det.

exakt det krävs oljebyte när man byter gas.
annars rasar det rätt omgånde.

oljebyte+torrfilter ska man byta.
så det är bara att skölja rent systemet med sprit dit med ett nytt filter och trycksätta kolla efter läckor sen vacumsuga systemet ordenkligt och fylla olja+gas inte riktigt något för en glad amatör om man inte har bra med utrustning... det är endå grejer för närmare 10K som går åt för att göra detta

Det går att konvertera R12 -> R134a utan oljebyte, men då måste man ha sett till att all fukt är borta, vakuumsugning samt kvävgasfyllt ett antal gånger. Det korrekta sättet där man även går från mineralolja till polyesterolja krävs att man är förbannat noga med rengöringen. Blandas dom två oljorna med nyare köldmedium så kommer det att bildas klegg som sätter igen ventiler och filter. Konvertering är bökigt. hmm

Men nej, jag tycker inte kyltekniker är giriga, Dem vet vad som ska göras.


mvh
Rasmus
Senast redigerat av Nobrando (5 oktober 2013)


Sothora <3
1 201 Inlägg
6 oktober 2013
#22
Shit! Är kylmedel/ac cerifierad sen i veckan.

Läs på lite..

1. Ingen utan utb får röra en ac anläggning.
2. r12 är olagligt nuför tiden.
3. Varför amatörfylla?! När de ändå blir skitresultat..
4. Ac utrustning kostar..


Step by step..

Först behöver vi (enonomi metoden).

Tryckklockor
Vacuum pump
Flaska med r134
En våg med nogranhet på 1gram
Tömningsmaskin
ev en till flaska om gasen är skitig o ej kan återanvändas
flaska med kväve samt tryckregulator
Slangar med kopplingar.

då börjar vi..

Börja läcksöka.. De finns de så otroligt många metoder på..
0 Koppla på klockorna och kolla hur tryket ser ut
1 töm systemet väg hur mycket gas som tas ur.
2 oj det saknades 200gram gas motför vad det skulle vara.
3 ja då vacumsuger vi systemet tills det visar undertryck.
4 Slå av sedan vänta i 30 min och kolla ifall vacumet försviner eller är kvar.
5 försvinner det så får man läcksöka är de kvar hoppa över steg.
6 ev läcksökning
7 kvävefyll systemet 3 kg räcker. Lyssna efter pys. Samt ha de påkopplat en stund för o se ifall trycket sjunker.
8 vacumsug systemet igen
9 fyll på ny gas,spårmedel samt olja om det behövs. OBS det skall påfyllas med rätt mängd gas. I gram.

Det här är riktigt grovt förklarat...

Men jag tycker det definitivt är värt att lämna bilen till en som har grejjer att hålla på med.

Snik metoden med diverse flaskor o slangar som folk köper funkar säkert också..
Men jag löser hellre problemet riktigt..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

1 798 Inlägg
6 oktober 2013
#23
Mercedesturbodiesel skrev:
1. Ingen utan utb får röra en ac anläggning.

På en arbetsplats där en har cert och som är ansvarig för jobbet, där får resten utföra arbetet utan utbildning numera.
Swedac har släppt kontrollen och lättat på regelverket.


Sothora <3
1 201 Inlägg
6 oktober 2013
#24
Nej tyvärr. Det krävs fortfarande ett utbildningsintyg.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
6 oktober 2013
#25
Mercedesturbodiesel skrev:
Nej tyvärr. Det krävs fortfarande ett utbildningsintyg.

AC-utbildning, certifierad kompetens klass 5

Antalet fordon med klimatsystem har under de senaste åren ökat lavinartat, i princip alla nya fordon utrustas med klimatsystem. Ingen utan certifierad kompetens kan röra ett klimatsystem, där systemet tas isär. Detta gör det omöjligt för t.ex. för en bilskadereperatör att genomföra sitt arbete, om det inte finns någon på verkstaden som har certifikat. Man skiljer på tömda system där det räcker att någon är certifierad, men skall man tömma och fylla system måste verkstaden ansöka om ackreditering hos Swedac.

Vi på Hedemora Utbildningscentrum är specialiserade på mobila klimatsystem och har utbildat sedan 1993. Vi är ett godkänt examinationscentrum för klass 2.1, 2.3 och 5. Och omcertifiering även övriga klasser.

Nya regler för arbete med mobila system. Inget ackrediteringskrav. Däremot måste det finnas certifierad arbetsledare och intygsutbildade mekaniker vid system under 3 kg. Vid system över 3 måste alla vara certifierade och även företaget vara certifierad. Detta görs hos INCERT. Vi är godkända av INCERT för certifiering och intygsutbildning för mobila system och Vi har specialiserat oss på mobila system och har 20 års yrkeserfarenhet inom utbildning och examination mobila system Certifiering även kategori 1 mobila system, Buss och transportkyla.
Senast redigerat av Growe (6 oktober 2013)

Kör fort så hinner inget hända...

Sothora <3
1 201 Inlägg
6 oktober 2013
#26
Growe skrev:
Mercedesturbodiesel skrev:
Nej tyvärr. Det krävs fortfarande ett utbildningsintyg.

AC-utbildning, certifierad kompetens klass 5

Antalet fordon med klimatsystem har under de senaste åren ökat lavinartat, i princip alla nya fordon utrustas med klimatsystem. Ingen utan certifierad kompetens kan röra ett klimatsystem, där systemet tas isär. Detta gör det omöjligt för t.ex. för en bilskadereperatör att genomföra sitt arbete, om det inte finns någon på verkstaden som har certifikat. Man skiljer på tömda system där det räcker att någon är certifierad, men skall man tömma och fylla system måste verkstaden ansöka om ackreditering hos Swedac.

Vi på Hedemora Utbildningscentrum är specialiserade på mobila klimatsystem och har utbildat sedan 1993. Vi är ett godkänt examinationscentrum för klass 2.1, 2.3 och 5. Och omcertifiering även övriga klasser.

Nya regler för arbete med mobila system. Inget ackrediteringskrav. Däremot måste det finnas certifierad arbetsledare och intygsutbildade mekaniker vid system under 3 kg. Vid system över 3 måste alla vara certifierade och även företaget vara certifierad. Detta görs hos INCERT. Vi är godkända av INCERT för certifiering och intygsutbildning för mobila system och Vi har specialiserat oss på mobila system och har 20 års yrkeserfarenhet inom utbildning och examination mobila system Certifiering även kategori 1 mobila system, Buss och transportkyla.

ja exakt.

Bildemonterare samt egen verkstad. !


Sök