3515
Sök

BMW 750i E32. Ingen ström till ena spjällmotorn

10 Inlägg
7 september 2013
Trådstartare
Hej!
Jag håller på och hjälper en polare som fått en 750i E32 -91 av sin granne.
Anledningen till att han fick den var för att den gick bara på en cylinderbank men EML vad inte tänd.
Efter att ha jagat genom elsystemet med multimeter kom jag fram till att ena kamaxellägesgivaren(vänster bank) är kass samt att EML-lampan är kass. Det visade sig även att spjäll-motorn på höger sida (vänster bank) inte får ström. Men jag kan för mitt liv inte hitta några säkringar eller relä som sägs gå till spjäll-motorerna.
Trodde först att jag hittat TPM-relä i Auxiliary Relay Panel II (framför höger stötdämpartorn) men av allt att döma så går dom till bränslepumparna(?).
Vet att spjällen styrs av Bosch-boxarna, en för varje cylinderbank. Men jag kan en hel del om el, och spjällmotorerna kräver mer ström (Ampre) än vad boxarna kan leverera, så min logik säger mig att boxarna enbart styr relä till dessa motorer. Hittar absolut inget om det på nätet, har googlat och läst elscheman i flera timmar. Frustrerande.

Om någon har någon idé som kan hjälpa till att lösa detta mysterium så hade jag varit väldigt tacksam.

Tack på förhand

//Pontus

Sök