På väg hem från barkarbyträffen så märkte jag att den halva instrumentet inte lyste och att andra halvan lyste väldigt svagt. samt att det var 2 knappar där belysningen slocknat.
Så jag började med knapparna
Jag lödde bort den gamla lampan och fick modda lite för att få dit den nya som var lite större.
Den ena instrument lampan var trasig och den andra var helt svart så den lyste men väldigt svagt. Det var T10 wedge men bara 3w.
Sen så blästrade men garagegranne mina begagnade klammer till Audi 90 trösklarna.
Jag lackade de med Biltemas stålfärg.
Jag fyndande ett par 80 tals högtalare till någon av mina bilar för 200:- de hade varit urmonterade sedan början på 90 talet och legat nerpackade i en kartong.
Jag var med och arrangerade urquattro of Schweden på Mekonomen Bettorp. Jag fick vara med på ett hörn med GTEq :-)
Totalt kom det 14st urq en 80 gtequattro och 2 gt cupé om jag inte räknade fel
Vinnaren i mitten , 2:an till höger och 3:an till vänster
Hemma efter en 37 mila resa, det längsta jag kört med bilen :-) och det gick bra.( tyckte dock att det började låta om ett hjullager eller nåt på vägen hem)
Alla bilder från träffen finns här
https://www.garaget.org/mypage/?page=ga … lbum=74370Sen var det bara att tvätta av den innan man kör in den i garaget igen.
Igår kväll åkte jag till garaget och tänkte montera Audi 90 trösklarna samt byta avgassystemet.
Plockade fram mina nylackade trösklar som legat ett par år.
Innan
Hissade upp bilen så man får lite bättre arbetsställning
Nya expanding nut , en annan modell av plastklips behövs.
De blästrade och lackade klippsen och original aluminiumskruvarna
Vänster sida gick bra och smidigt, men när jag kom till höger sidan så hittade jag lite rostbubblor runt flera klippshål.
Så jag började slipa bort det med en grovtriss, MEN när jag kom till höger framdel av tröskeln så var det mycket rost som var uppspacklat :-(
Men tur i oturen så står min andra 80 quattro i samma garage och den har nya trösklar monterat, de ska kortas 13 cm för att få dit urq framskärmarna. så det var bara att kapa bort den biten och så fanns det en plåtbit att byta med.
Bortkapat ca 5 cm
Passat in den nya biten från den andra bilen
Efter att grundfärgen och svartfärgen torkat så är det bara montering kvar :-)
Klippsen på plats, de har 2 styrklackar som ska passas in i klippsen.
Klart
Trösklarna på plats, nu ska bara täcklisten tryckas dit.
Även högersidan är klar
och vänster sida
När det var klart var klockan redan 23 så det blev inget avgasbygge, det får jag ta tag i nästa gång.