Använd normalt och korrekt språkbruk så blir allting så mycket enklare att förstå.
Det heter olika sorters differentialer. Det som oftast syftas på är en differentialbroms. En sådan ser till att ifall ett hjul tappar fäste, så driver det andra hjulet. Väldigt enkelt förklarat. Vissa går att låsa så att det alltid driver på båda hjulen, vissa är ställda till att tillåta ett visst % skillnad i rotation innan det börjar driva på andra hjulet etc, etc. Mig veterligen, rätta mig om jag har fel, så på en helt vanlig framhjulsdriven bil så kan bara ett hjul driva - och då det hjulet som går lättast. Ställ ena däcket på en isfläck så driver däcket som står på isfläcken. Om du då har en differentialbroms så kommer även det däcket som inte står på is att driva.
Begrepp som "diffad" är otydliga och kan betyda vad som helst. Eftersom en modern fwd-bil kan driva på antingen ena eller andra så finns ju uppenbarligen någon typ av differential som reglerar det där. Så bilen är "diffad". Det som syftas på med "diffad" är oftast just en differentialbroms-/spärr.
Och se, nu när vi kallar saker för korrekta termer (någorlunda?) blev det väl lite enklare att skilja på begreppen och förstå.
Och som sagts innan, det är oftast en differentialbroms man vill ha, och inte en differentialspärr. Om du svetsar en differential på en gammal volvo så låser du båda däcken till samma rotationshastighet och det är inte behagligt till vardags.
En trimmad fwd-volvo mår oftast bra av en differentialbroms typ qualife (stavning?).
Senast redigerat av Rensvinf (10 september 2013)