Här kan ni följa mitt lilla projekt, bilen är inte extrem på något sätt och ni kommer inte heller att få se massa plastade båslådor och dörrsidor här. tongue Målet med bilen är i första hand att få den att bli en hyfsat snabb... Visa mer
Det har inte hänt så mycket med bilen nu under sommarveckorna som har varit, bilen har bara fått rulla och gå och allt har fungerat, vilket är skönt... Men här om dagen fick jag ett ryck när jag hittade mina spakställsbussningar i delrin som jag hade lagt bort. Så det vara bara att montera bort mittkonsolen och sätta dit dom nya bussningarna!
Fortsatte med att skruva isär bakvagnen idag, och här ligger den i sina bestådsdelar förutom krängningshämmaren.
Bestämde mig även för att byta båda dom övre fjädersätena. Insexbulten till fjädersätet på vänster sida var ordentligt rostig och krävde övertalning av en rörtång modell större för att lossa.
Och en liten översiktsbild på hur det ser ut där jag står och grejar.
Tomten kom med en Bahco verktygssats, och själv köpte jag 3 st. Bahco ringnycklar med spärr som täcker storlekarna 8-19 mm. Verktyg kan man aldrig ha för mycket! Fick även köpt stålomspunna bromsslangar till bakbromsarna.
Idag kom ett efterlängtat paket med mina specialtillverkade och svarteloxerade bellhouse i 7075-aluminium!
Väntar på montering...
Monteringssats med bobbins.
Bellhouse, en sats med bobbins och en styck momentnyckel för 2-25 Nm.
Monterat "fjäderclips".
Placerat ut första bobbinen.
Baksidan av skivan med monterat bellhouse.
Baksidan av skivan.
Framsidan av skivan i närbild.
Framsidan av skivan med monterat bellhouse.
Tyvärr blev jag inte klar med monteringen utav bellhousen idag, då PFC (Performance Friction, fabrikaten på skivorna) är ett Amerikanskt märke så var ju givetvis insex-skruven och muttrarna i tum vilket jag inte har verktyg för så det blir till att jaga tag i 3/16 insex och 5/16 hylsa.
Provmonterade frambromsarna på bilen idag för att dubbelkolla att allt går fritt och inte tar i någonstans innan adaptrar till oken tillverkas. Ni får ha överseende med att fälgarna är smutsiga, att det är fel rotationsriktning på däcken och att luftnipplarna på oket sitter på fel håll!
Idag har jag demonterat dom yttre bussningarna i bakvagnen. Eftersom jag är lat så köpte jag Volvos specialverktyg för ändamålet. Jag gissar att det sparade mig mycket svett, tårar och svordommar för det gick mycket lätt och smidigt att få ur bussningarna.
Har fått tillbaka bakvagnen från sprutförzinkning, tanken är att jag skall försöka lämna den till lackfirman nu till veckan. Har också fått lackat dom bakre hjulspindlarna samt hållaren till gasvajerrullen som sitter på insuget.
Sprutförzinkad bakvagn och nylackade bakre hjulspindlar + hållare till gasvajer-rullen.