3570
Sök

BMW M20B20 med M50 vev?

118 Inlägg
14 september 2013
Trådstartare
#1
Hej! har planer på o bygga om motorn lite! Har en m20b20 som är helt stock i motorn nu. Och har hört mycket o att man kan ta veven från en M50-m52-m54 b28 vilken var de?    Och hittat en som har en motor. Han vet själv inte va den heter.

Den kommer från en BMW 528  från 97 och då va jag kan hitta för info borde de vara en E39?
Vad wiki säger så är de den ända från 5-serien med 2.8L motorn 

står även lite text/nummer på toppen men hittar ingen info när jag letar

28  XP     BZ Z 58074   M   56   Är de som står bak på toppen.

Någon som vet vilken motor de är? Och om veven passar? Eller om man rent av ska ta hela motorn och sätta i min?
Och i så fall passa min topp på de blocket?   (toppen är sprucken på motorn)

tacksam för all info jag kan få!  //Sebb0 smile


78 Inlägg
15 september 2013
#2
man kan ta veven in i ett m20 block, Undrar dock om de finns kolvar som passar 2liters blocket. Bästa är att försöka få i hela 528 motorn i e30n. Oavsett alt kommer de kosta en slant.

118 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
#3
Ja de är nog lättast. hoppas motorn är ok i botten. Toppen är nog svår o rädda dock. så skulle gärna vilja veta om min topp passar på den motorn?  de blir väl att förstora förbrännings rummen? porta lite m.m. men annars borde de väl gå?

Och hur menar du med kolvarna? man kan väl använda stakar o kolvar som sitter i 2L o sen blir de annat slag på veven bara?


264 Inlägg
15 september 2013
#4
m20 och m50 är ju helt olika motorer med olika kamdrivningar så det går inte att flytta över saker mellan motorerna. veven kanske kan passa men du har fortfarande problem med kamdrivningen. lyfter du i en m50 så får du vell inte besikta? få tag på en m20b25 istället som är identisk på utsidan å tryck dit.


118 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
#5
Mm de är ju de som är lite klurigt.  Jag har hört av så många att dom sätter i veven o då blir m20b20 på typ 2.7L och m20b25 på 2.8L med en M52 vev  och de är det som är iden.    Men fattar inte riktigt hur de går till?  de blir väl massa mera i slag o då tittar väl kolven nästan ut ur blocket?

För jag vill ha kvar m20 motorn och jag har även planer på turbo så detta är ett litet projekt.

Jag vet att alla köper en m20b25 men jag tycker inte de är någon ide. de är extra hästar men då kan jag bara sätta turbo på 2L motorn med samma effekt.
Men tanken på att få 2.7L ur min motor gör mig riktigt sugen på o göra de nu när jag har tillgång till en sån motor eventuellt smile


78 Inlägg
16 september 2013
#6
Med m20b25 motor som grund och m52b28 vev så får dom 2.8 liter. i en m20b20 kanske de blir 2.35 eller något sånt.

Veven passar i ett m20 block ja och hylsa till veven som gör att m20 kamremshjulet passar finns på ppf för en 5hundring.

Mitt tips är bygg turbo på 2liters och spara 2.8l veven tills du skaffat dig en botten från m20b25.

118 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
#7
Hitta dom här 2 igår.

http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=248151

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=64949

Med och massa info och man ska få ut ungefär 2.7L bara för att de är 80mm och inte 84mm man ska ju ha stakarna från m20b20 för dom är 130 långa  och m20b25 är 135 tror jag.  så den ända riktiga skillnaden är att de är lite större borr.


78 Inlägg
16 september 2013
#8
Fortfarande väldigt skeptisk.  Suttit nu några minuter å sökt runt,


Tror inte  de finns några kolvar som är tillräckligt låga (komphöjd) för att det skall funka med 2,8vev i 2 liters blocket.

118 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
#9
aah får kolla vidare lite men är de så illa så gör jag nog som du sakt. antingen lite turbo på 2Lmotorn eller om de går o få igång 2.8L motorn kanske jag hinkar i hela den smile


78 Inlägg
16 september 2013
#10
som jag sa.. 2liters och turbo. Spar den andra motor och bygg lite smått brevid på den. Annars blir det lätt för mkt jobb och man tröttnar. För du vill väl köra å inte skruva bara? tongue

118 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
#11
jaa de är sant smile de är min gatbil smile   håller redan på med 2 andra motorer xD är 18år o om jag nu köper den här 2.8L motorn så är de min fjärde bmw motor xD  håller på med en Opel manta med m30b30 motor i och har en block som är preppat för trubo som är en m30b34 som inte gått långt alls som redan är balanserad vev ner svarvade kolvar o allt möjligt. smile men får nog plats med en motor till som kan ligga vid sidan smile


1 507 Inlägg
17 september 2013
#12
m20b20 har de kortaste stakarna 130mm. Kör man en m20b25 som har 135mm stakar original går det att byta vev till 2.8l-veven i kombination med 320is 130mm stakar och få det att funka fint. Men som tidigare nämnt blir det nog svårt att få det att funka med b20 då stakarna redan är "de korta" original. Kolvarna passar inte från b25 eller b28 heller.

Mvh
/T
Senast redigerat av Tuggummimannen (17 september 2013)


118 Inlägg
17 september 2013
Trådstartare
#13
Ja de värkar som jag får skjuta upp min plan tills jag jag får tag på en ms0b25 o sätta veven i.
så länge sätter ja nog turbo på min lilla motor smile borde gå o pressa ur rätt mycket tror jag. den har bara gått 21 smile


118 Inlägg
20 oktober 2013
Trådstartare
#14
Tjena igen! Nu har jag fått tag i min m52b28 motor! Planerar att plocka ner hela motorn nu  Men jag har hör nu att jag kan använda veven och stakar?  Sen kan man använda m54b30 kolvar säger folk? Är de nått vettigt?

Jag ska ju se om jag kan köpa in en hel M20b25 motor och bygga på. Och då får jag ju en komplett motor med stakar kolvar m.m.. Nu när jag har allt jag vill ha från m52 an så vorde de ju smidigt om jag kunde använda kolvarna från m20b25 an så att jag slipper jaga efter dom där m54 kolvarna också.

Någon som vet skillnaden på M20b25 / M54b30 kolvar o vad ska göras för o kunna använda stakarna från m52 an eller om man ska använda andra stakar? 

Tack sam för all info jag kan få! smile    MVH: Sebbe!


1 507 Inlägg
20 oktober 2013
#15
M52b28 skakar vill du inte använda om du ska turbokonvertera. Kör på m50iv stakar istället, de har samma längd men är kraftigare.

Mvh
/T


118 Inlägg
20 oktober 2013
Trådstartare
#16
Okej. hur ska jag få tag i såna?  stakar från en m20 finns ju att köpa smidda i allt från 130-140mm tror jag. skulle de vara ett alternativ? om inte de är samma som m52?

Hitta denna just  https://www.facebook.com/media/set/?set … amp;type=3
Senast redigerat av Sebb0 (20 oktober 2013)


1 507 Inlägg
21 oktober 2013
#17
Smidda eftermarknadsstakar är ett bra alternativ. De som passar m20 passar m50 och m52 också, det gäller att ha koll på vilken längd man ska ha.

Mvh


118 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
#18
Jag va inne på motornord o kolla lite där får du ju 6 stakar för 5400kr. Men de är samtidigt ganska mycket pengar för o bara ha en hyfsat vass gat motor..

Tanken är nog o sätta motorn i min e30 och den åker jag varje dag med till skolan. Så om vi skulle säga så att jag vill ha de ordentligt med kräm räcker 300-400hk gott.    för dom där 5400kr är nog de som min nya koppling kommer kosta mig och de får inte bli för dyrt.. "/

Jag har ju min m20b20 motor nu som bara gått 21 och är hel fin i motorn. Dom stakarna är 130mm om jag inte mins fel. Dom kanske går att använda?

Och i så fall borde ju kolvarna från b25 and passa också utan problem?

Aah några fel av mig där! Hitta mer info om bår och längd på stakar!
http://www.daham.org/16vt/technical/bmwm20/

Kan någon längden på stakarna från m52b28?
Senast redigerat av Sebb0 (21 oktober 2013)


1 507 Inlägg
21 oktober 2013
#19
328 stakarna är 135mm. Då är det billigare att köpa begagnade iv stakar 135mm. Jag har en uppsättning, men en stake är tyvärr lite krokig. Men det går att hitta 6st för ca 500 spänn.

Mvh
/T


118 Inlägg
22 oktober 2013
Trådstartare
#20
hittar nästan inget om dom stakarna "/ eller någon som säljer dom..



Sök