3594
Sök

BMW M20B20 med M50 vev?

78 Inlägg
22 oktober 2013
Kommer fortf inte att gå. Kolvarna är för små i m20b20 jämnfört med m20b25/m52b28.

118 Inlägg
22 oktober 2013
Trådstartare
ja men tanken är att skaffa en m20b25 att bygga på nu. du kan ju hitta en vettig sådan komplett för runt 4 tusen.
sen har jag nu en helt komplet m52b28 motor som jag kan plocka från.  men vill som sakt veta vad som håller bäst för att åka med ganska mycket pulver men de ska gå att åka med.

man kanske inte behöver köra som en idiot varje dag men den ska gå o åka med varje dag utan att va rädd att en stake går av eller nått. 
vorde ju kul att få till de så den får ut 3-400hk men troligtvis blir de nog att åka runt med den ganska snällt. ladda lite till vardags så att säga smile

1 507 Inlägg
23 oktober 2013
Gå in på autopowers börs och sök på "garage rensning m50/m52/" så finns en snubbe som säljer sånna stakar, sen fanns en annan som skulle kunna sälja 135mm stakar om
du söker på "m50b25 vev, kolvar o stakar, block, komplett topp". Det finns, man får kolla runt lite. Kolla efter m50 motorer som säljs i delar osv.

Mvh
/T

118 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
Hittar inte mer en den där garage rensningen och han har

m50 ej vanos kolvar 6 st
m50 ej vanos viktade vevstakar 135mm
m52tu dubbelvanos vevstakar 135mm
m20 vevstakar 130mm

Nu hitta jag den andra

stakar och kolvar 6st. (ringarna är lite dåliga ) 500 lr bud

kan jag använda dom kolvarna?
Senast redigerat av Sebb0 (24 oktober 2013)

1 507 Inlägg
24 oktober 2013
Använd dina m52b28 kolvar. De är kraftigare än de andra kolvarna. Har läst att de ska vara ca 0,7mm lägre än t.ex. b25 vanoskolvar. Har inte koll på hur höjden på m20blocket, men om det är samma som m50 så har du en bra grund till en m20b28 etanolturbo med m52b28-vev och kolvar och m50b25 ickevanosstakar. Du får köpa stakarna och plocka i grejerna och dra runt och mäta lite och se vad du får för kompförhållande, om du behöver tjockare topplockspackning etc.

Mvh
/T

118 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
Jaa de låter ju bra smile Köpa tjockare packning och i värsta fall kanske svarva an någon mm på kolvarna är ju inte svårt direkt. 

Men dom här stakarna ickevanos vad är grejen med dom..? hur är dom speciella och sitter dom i alla m50b25 motorer eller? för jag har inte riktigt hittat infon om va de är för några? ^

förresten. någon som har någon aning om hur mycket hästar som skulle gå o plocka ur motorn om man skulle vilja pressa grejer ordentligt?  vad i så fall skulle vara den svaga punkten i bygget? smile

till 300-400 hk tror jag väl man kan komma men om man ska ladda på mer?  va har motorn för potential?  smile

118 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
har fått isär hela 2.8 motorn idag.  veven är jätte fin och kolvarna är okej dom med. stakarna är som sagt va väldigt tunna tycker jag.. 

om man kör
m20b25 block och topp
m52b28 vev
m52b28 kolvar

och försöker hitta såna m50b25 vanos stakar? 
då ska väl de gå att sätta ihop motorn? smile   lite fix med kompet bara men annars?

1 507 Inlägg
27 oktober 2013
Sebb0 skrev:
har fått isär hela 2.8 motorn idag.  veven är jätte fin och kolvarna är okej dom med. stakarna är som sagt va väldigt tunna tycker jag.. 

om man kör
m20b25 block och topp
m52b28 vev
m52b28 kolvar

och försöker hitta såna m50b25 vanos stakar? 
då ska väl de gå att sätta ihop motorn? smile   lite fix med kompet bara men annars?

Det är som sagt 135mm ickevanosstakar du ska köpa, inte 140mm vanosstakar, antar att du menar ickevanos.
Ickevanosstakarna sitter i m50b25 från 1991 och 1992, de motorerna som inte hade vanos, d.v.s. ingen variabel insugskam.
Ja, jag tror du får för högt komp för turbo med den setupen. Du lär få svarva kolvarna, men de är somsagt rätt tjocka. När du svarvar kolvarna se till att de absolut ej är tunnare än 5,5mm på tunnaste stället, helst inte tunnare än 6,5, men de är somsagt rätt tjocka så det ska inte vara några problem.

Mvh
/T

118 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
Jaa Ja då förstår jag! Ja trodde de va som du just sagt men va lite osäker. men nu vet jag. smile

Jag vi får se hur hög komp de blir.. Har en vän som kanske kan fina till de lite i själva förbenings rummet i toppen med. För o sänka lite komp. En tjock packning och så ska jag mäta lite på kolvarna men någon mm borde inte skada om de behövs smile

men de är skönt o höra att de jag samlat på mig nu faktiskt gå o bygga nått av smile
ska se när jag får in lite pengar så jag kan köpa en vettig m20b25 motor att börja bygga allt på så
kan Jag lägga upp lite bilder smile

Sök