3636
Sök

Raka rör Volvo 944?

192 Inlägg
14 september 2013
Trådstartare
Hej!

Jag skulle vilja få lite mer vassare ljud i min original volvo 944 ( ingen turbo )
Jag har tittat väldigt mycket genom massa olika forums och får alla har olika svar.

Då kommer fråga är det verkligen värt att fixa eget raka rör eller skall man satsa på simones avgassystem ?
Om det skulle vara att man gör eget , kan man dra hela vägen från motorn eller måste jag ha kvar t ex katen?

Isåfall t ex 2.5 tums rör hela vägen med snygg ändrör? 

Hjälp?!  vad låter bäst?

5 685 Inlägg
14 september 2013
Katalysator måste du har för att det ska gå igenom besiktningen, däremot går det ju att byta ut den mot en 2,5" universalkatalysator så du får 2,5" hela vägen.

Har du tillgång till en svets så brukar det oftast billigare att bygga eget "sportsystem" istället för att köpa ett modellanpassat från t.ex Simons.

Men är det endast ett lite "sportigare" ljud du är ute efter så är det absolut billigast att bara byta ut sista ljuddämparen mot en fullflödes, det är ju ändå 2" avgassystem original och det räcker gott och väl till original-effekten.

192 Inlägg
14 september 2013
Trådstartare
Jag har tillgång med bl a svets och kan fixa rör. Då kommer frågan
Kan jag besikta bilen första med orignal avgassystem sen ersätta med raka rör utan kata,  2.5 tums ?
Eller kan man bara ersätta slutet av avgassytemet efter katen och ersätta det med rak 2.5 tums ?

Jag har inte den ekonomin för att kosta på en extra kata. om jag skall göra eget rör.
Blir bra mycket billigare att bygga eget med bara rakt rör hela vägen.
Senast redigerat av Dragonloor (14 september 2013)

5 685 Inlägg
14 september 2013
När har du besiktningsperiod? För besiktar du innan besiktningsperioden börjat så måste du ändå komma in och besikta när besiktningsperioden börjar igen.
Men ja det går att besikta först och sedan bygga om avgassystemet så behöver du inte stoppa tillbaka katalysatorn förrän nästa gång den ska besiktas, däremot har jag hört att man kan åka på dryga miljöböter om man blir stannad i flygande bes utan kat, men det kan lika gärna vara någon gammal myt jag är osäker där.

Ja du kan bara ersätta från katalysatorn och bakåt, de flesta sportsystem är endast från katen och bakåt.
Jag tror inte du vill köra med raka rör hela vägen, och inte heller raka rör från katten och bakåt för det låter inte skönt utan det brölar mest och dånar ordentligt inne i bilen.
Jag rekommenderar minst en fullflödesdämpare åtminstone.

192 Inlägg
14 september 2013
Trådstartare
Men då gör jag som så att jag fixar ett slags fullflödesdämpare med 2.5 tums rör efter katen.
Sen får man se resultatet. kommer nog även göra en video före o efter resultatet smile
Tack så mycket Simlar

5 685 Inlägg
123 Inlägg
14 september 2013
ta dän sista burken av häv på en rörbit sista biten,, så gjorde ja på min gammle 240 , dock rensa ja katten också då de va en a-traktor..lät lagom gött faktiskt cool

477 Inlägg
16 september 2013
tror också de mest kommer bröla med endast "raka" rör. Gör som du tänkt nu med en flullflödes o 2,5 tum... skulle du vilja prova utan katt efter bilen är besiktad så kan du göra som en polare gjorde. han drog egna rör ända från grenen till slutet och gjorde en "splitt" på varsin sida om originalkatten, efter besiktningen tog ner den o satte upp ett rakt rör med samma splittar på... väldigt smidigt att kunna skifta fram o tillbaka smile
Senast redigerat av blink_pj (16 september 2013)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

10 163 Inlägg
16 september 2013
Enbart raka rör kommer låta som en gammal volvo bm och ja det kanske inte är så sexigt (iallafal inte i mitt tycke) själv har jag 2,5 tum med 2 ljuddämpare mullrar rätt gott det går ju ta mindre dämpare om man vill med smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
16 september 2013
skulle köra med 2.5" med 2st dämpare då blir ljudet betydligt trevligare och bättre...
en slö volvo utan ljudämpare kommer bara sluta med att någon sätter en yxa i taket eller eldar upp bilen.
för det låter varken trevligt fint eller är speciellt förståndigt..

skulle köra en mindre rund där orginal främre dämparen sitter och en oval mellan modell längst bak. så klart av fullflödes typen då brukar dom låta helt okej.
undvik så kallade sport system har ett Gl system sitter på min 740turbo 2.5" och det är rejält tyst när man kör normalt men låter så jäkla illa när man blåser på iof är det lite tryck när turbon öser på
men ljudet är för tamt på låga varv och låter rätt illa vid fullt ös.

synd att ingen filmade när vi åkte på sjön förrförra året..helt sjukt vad den lät märkligt ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

192 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
Jo exakt, men tror ni att det kommer låta bra om jag sätter 2.5tums från katen och bakåt och byter ut bakre dämparen till nåt mindre ? sen så har jag ju främre dämparen kvar som den är.
Tror det skulle låta bra.
Senast redigerat av Dragonloor (16 september 2013)

10 163 Inlägg
17 september 2013
Dragonloor skrev:
Jo exakt, men tror ni att det kommer låta bra om jag sätter 2.5tums från katen och bakåt och byter ut bakre dämparen till nåt mindre ? sen så har jag ju främre dämparen kvar som den är.
Tror det skulle låta bra.

Du måste då även byta främre ljuddämparen till 2,5tum annars blir det bra konstigt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

908 Inlägg
17 september 2013
ja har rakrör efter katten på min e34 3tum hela vägen och 1liten simon fullflödes på slutet. satt på när ja skaffa bilen och kan säga att de låter rätt mkt inne i bilen när man ligger på 3000varv/m här e en liten film iaf. kallstart
http://www.youtube.com/watch?v=MhVJ8ie6rZE

sen här är på min golf där ja ändast tagit bort sista dämparen och satt dit en 2.5" fullflödes
http://www.youtube.com/watch?v=jGpDDVniM4A

192 Inlägg
17 oktober 2013
Trådstartare
Blev lite sent men här är ett resultat efter det lilla projektet:
http://www.youtube.com/watch?v=H-cwIz4A1fA

Dock dålig video , bilen är rätt så ny startad och kallt.
Tack för all hjälp!

Sök