2604
Sök

Bas,Slutsteg,Högtalare hjälp!

16 197 Inlägg
18 september 2013
#21
Fjong skrev:
Förlåt, det med inställningarna har du helt rätt i blandade ihop det med 1 kanal stegen >.< men även med ett riktigt kraftigt 4 kanal steg så tycker jag att effekten blir alldeles för låg för att driva både basar och framsystem, iallafall fullt ut och så vitt jag vet så är det inte bra att låta steget ligga på max :s

har drev 2st SPL V12s4 på ett SPL ice 150.4.. å kan säga att de spela över förväntan.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 494 Inlägg
18 september 2013
#22
evilaudio skrev:
Fjong skrev:
Förlåt, det med inställningarna har du helt rätt i blandade ihop det med 1 kanal stegen >.< men även med ett riktigt kraftigt 4 kanal steg så tycker jag att effekten blir alldeles för låg för att driva både basar och framsystem, iallafall fullt ut och så vitt jag vet så är det inte bra att låta steget ligga på max :s

har drev 2st SPL V12s4 på ett SPL ice 150.4.. å kan säga att de spela över förväntan.

Va det framsystem på steget då med?


16 197 Inlägg
18 september 2013
#23
Fjong skrev:
evilaudio skrev:
Fjong skrev:
Förlåt, det med inställningarna har du helt rätt i blandade ihop det med 1 kanal stegen >.< men även med ett riktigt kraftigt 4 kanal steg så tycker jag att effekten blir alldeles för låg för att driva både basar och framsystem, iallafall fullt ut och så vitt jag vet så är det inte bra att låta steget ligga på max :s

har drev 2st SPL V12s4 på ett SPL ice 150.4.. å kan säga att de spela över förväntan.

Va det framsystem på steget då med?

drev en bas på front å en på rear.. så nej inte i den bilen.. men köper man RÄTT element så behöver man inte så mycke effekt till dom heller för att dom ska spela.

man kommer väligt långt med EN 12" om man köper rät element å bygger rätt låda.

då kör man en bas på rear å sen framsystemet på front.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 024 Inlägg
18 september 2013
#24
Jag har byggt ett antal anläggningar runt bara ett 4-kanalssteg. Väljer man rätt prylar så har man effekt så det räcker och blir över för de flesta. Tex Mosconi AS200.4, med Audiosystem 6,5" kit på s kanaler och 2st Audiosystem HX10Pro på 2 kanaler. Lirar nåt sjukt! Kör just nu i min ena bil med Mosconi Zero4, Gladen 3" på 2 kanaler och en 12" Gladen Zero bryggat på 2 kanaler. Inga problem med effekt där heller.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

1 494 Inlägg
18 september 2013
#25
Tycket fortfarande inte om tanken hmm Mitt framsystem kan ju spela högt nog för att inte ljudet ska försvinna i basen när jag driver dom på stereon och då har jag två 12 or som jag kör i över 800w när jag spelar lite högre och det verkar svårt att kräma ut ur ett 4 kanal steg tycker jag. Dock så verkar eran lösning va mer för ljudkvalité än för att spela högt?


16 197 Inlägg
18 september 2013
#26
Fjong skrev:
Tycket fortfarande inte om tanken hmm Mitt framsystem kan ju spela högt nog för att inte ljudet ska försvinna i basen när jag driver dom på stereon och då har jag två 12 or som jag kör i över 800w när jag spelar lite högre och det verkar svårt att kräma ut ur ett 4 kanal steg tycker jag. Dock så verkar eran lösning va mer för ljudkvalité än för att spela högt?

du har FEL..   mn köper RÄTT element för vad man ska ha de till.. dina basar kanske tål 800 watt men vad har dom för känslighet??

typ 90db kanske?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

403 Inlägg
18 september 2013
#27
Det fungerar utmärkt med ett 4-kanals som flera innan har sagt. Ända man ska hålla reda på att det finns lågpassfilter på dom kanalerna man ska ha basar och högpass på dom man ska ha framsystem (om man inte delar aktivt dvs).

Men ska man köpa ett nytt steg för framsystem och bas tycker jag 3-kanals steg är en bra lösning. Men ska man ha ett steg enbart för bas köper köper man ett monoblock.

1 494 Inlägg
18 september 2013
#28
Mina basar ligger på 85dB så dom är tröga att driva tongue


2 024 Inlägg
18 september 2013
#29
Fjong skrev:
Tycket fortfarande inte om tanken hmm Mitt framsystem kan ju spela högt nog för att inte ljudet ska försvinna i basen när jag driver dom på stereon och då har jag två 12 or som jag kör i över 800w när jag spelar lite högre och det verkar svårt att kräma ut ur ett 4 kanal steg tycker jag. Dock så verkar eran lösning va mer för ljudkvalité än för att spela högt?

Mitt Zero 4 klarar 900w@2ohm bryggat på bakkanalerna.
AS200.4 som jag oxå nämnde ger 2x950w@2ohm bryggat.

Örjan(EvilAudio) spelar definitivt högt med sina byggen, jag bygger oftast sq/sql för egen del men har byggt en hel del annat oxå.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

16 197 Inlägg
18 september 2013
#30
Fjong skrev:
Mina basar ligger på 85dB så dom är tröga att driva tongue

.. helt kasst..  så man ska som sagt ha RÄTT saker.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 494 Inlägg
19 september 2013
#31
Okej tar tillbaka vad jag sa om att man inte kan spela bra med flerkanal steg, man lär sig nått nytt varje dag! Men jag tvivlar på att jag kommer använda metoden själv.

Jag är väl medveten om att Örjan är en proffsbyggare och jag siktar på att bli en själv någon dag. Det är därför jag hellre diskuterar om jag tycker att nått låter fel eller konstigt än att bara blint acceptera den andres svar smile

Och ja jag vet att dom basarna inte är dom bästa och det är därför jag har bytt upp mig tongue



Sök