3136
Sök

Volvo 850 Electric

Elkonvertering av en Volvo 850 från 1992

547 Visningar
Uppdaterades senast 16 oktober
124 Inlägg
15 oktober
Trådstartare
#1
Hej!

Här kommer man kunna följa elkonverteringen av min 850. Finns även fler bilder här: https://www.instagram.com/volvo_850_electric/

Bilen:
Röd Volvo 850 GLT från 1992, första årsmodellen, gått ca 23700 mil. Varför? Jag hade en likadan som förstabil när jag var 18, farsan hade samma bil under min uppväxt. Ren nostalgi alltså. :-)
Bilen är väldigt snålt utrustad, endast automatlåda och dragkrok som tillval, alltså varken t.ex. farthållare eller elmanövrerade rutor. Det tycker jag är ganska gött eftersom det blir en stor konstrast till dagens bilar, där man knappt kan öppna handskfacket utan att behöva trycka på en stor skärm. :-)

Inköpt i oktober 2023 och det som är gjort hittills:
*Polerat den mycket trötta lacken, blev helt okej ändå. Vänster bakskärm är ommålad vid något tillfälle i fel nyans så det kommer behöva åtgärdas i framtiden.
* Bytt framruta
*Skrämt igång kupéfläkten
*Jagat och monterat diverse smådelar som saknades eller var trasiga; abs-givare bak, radioantenn, fotstöd bredvid pedalerna, innerbelysning etc. (Någon har mekat med bilen utan att läsa Haynes mekhandbok först)

Planen i stora drag:
*Kit för batterilådor, motorfästen, drivaxlar, etc. tillverkas av Retro electric drive/Markus Borgström https://www.garaget.org/Ev_volvo142
*Motor: EM57 från Nissan Leaf, inkl. laddare och inverter. Invertern blir till en början en 80 kW / 110 hk (finns möjlighet att byta till 160 kW senare).
*Batteri: 30 kWh från Nissan Leaf, uppdelat i tre stycken lådor. En placeras bakom bakaxeln, där tanken och reservhjulsbaljan sitter, en framför bakaxeln, där ljuddämparen sitter och en framför motorn i motorrummet.
*Hjärna: Resolve-EV https://www.resolve-ev.com/
*Gaspedal: Nissan Leaf
*Växelväljare: Polestar 2
*Elektrisk styrservo från Volvo V50
*Jspec coilovers runt om - mest för att kunna ställa bilen i rätt höjd när viktfördelningen ändras
*Fräsigare fälgar  - 92:or har ju fyrbultat nav, inte bestämt ännu om jag byter till 5-bult, det avgör ju val av fälg
*I övrigt tänker jag att den fortsättningsvis ska se ut som en 92:a, alltså ingen facelift.

Men, vad ska du ha bilen till? Vet inte riktigt. Göra tysta framhjulsburnouts? Häng med, det blir kul! :-)

Följ Markus arbete med motorfästen och batterilådor här:
https://www.youtube.com/@markusyngberg
https://www.instagram.com/volvo_s70_electric/
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=348746

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8415/8415-630dc49da263f9b447a2da5d9e65fd01.jpg
Senast redigerat av Wallander (16 oktober )


124 Inlägg
16 oktober
Trådstartare
#2
Bjuder på en bild på motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8415/8415-18b60b5a6994b4c755241867bf4bb084.jpg



Sök