1679
Sök

Volvo 740 b230f 88a går fett och har dålig tomgång

28 augusti 2017
Trådstartare
#1
Hej allesammans. Min bil har börjat krångla det senaste och det blir bara för värre för varje mil.

Det började med att att bilen började rycka lite då och då efter en nedväxling innan en korsning, sen dess har ryckandet blivit mer och mer påtagligt. Sedan började även tomgången bli väldigt ostabil, den pendlar exakt som i denna videon:

https://www.youtube.com/watch?v=ERLx3-aIMmM


Började då med att byta stift, bränslefilter och luftfilter. Ingen större skillnad. Numera har bilen också börjat ryka en aningen svart rök och stiften är svarta. Upplever också att den motorbromsar väldigt kraftigt och känns lite seg. Dricker ungefär 2 liter+ milen så något stämmer ju inte. Har även bytt tempgivaren som går till styrboxen och ingen skillnad där heller. Har för övrigt raka rör efter kat men det ska ju inte spela något roll eller?

Provade rycka kontakten till LMM och den dippade lite i varv för att sedan öka något, jag kan inte ge gas utan LMM inkopplad, då vill han dö så den funkar väl?

Vad bör man göra härnäst? LH 2.2 så kan inte kolla felkoder.

62 Inlägg
18 juni 2023
#2
Vad var det som löste problemet för dig, påminner starkt om de problemet jag har?


1 Inlägg
för 3 timmar sedan
#3
Skogsnissen skrev:
Vad var det som löste problemet för dig, påminner starkt om de problemet jag har?

Hej löste du det? Har exakt samma problem som i tråden


Sök