2713
Sök

Däck

105 Inlägg
Igår 11:41
Trådstartare
#1
Tjabba,har ett par fälgar som jag tänkte plocka av sommar däcken på å lägga på vinterdäck
Kan man gå från 235-40 -18 sommardäck
Till 215-55 -18 dubbade vinter
Kan man göra de bytet utan nå större problem ?elle läre man göra hjulinställning elle något

Administratör
11 886 Inlägg
Igår 12:35
#2
passatmaffia skrev:
Tjabba,har ett par fälgar som jag tänkte plocka av sommar däcken på å lägga på vinterdäck
Kan man gå från 235-40 -18 sommardäck
Till 215-55 -18 dubbade vinter
Kan man göra de bytet utan nå större problem ?elle läre man göra hjulinställning elle något

Det är ganska stor skillnad i rullomkrets. 7.5% skillnad. Rullomkretsen får ej skilja 5% från original, så frågan är då vad är original för din bil?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

105 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#3
chrizz skrev:
passatmaffia skrev:
Tjabba,har ett par fälgar som jag tänkte plocka av sommar däcken på å lägga på vinterdäck
Kan man gå från 235-40 -18 sommardäck
Till 215-55 -18 dubbade vinter
Kan man göra de bytet utan nå större problem ?elle läre man göra hjulinställning elle något

Det är ganska stor skillnad i rullomkrets. 7.5% skillnad. Rullomkretsen får ej skilja 5% från original, så frågan är då vad är original för din bil?

Ska kika på det

* Voff voff *
10 498 Inlägg
för 5 timmar sedan
#4
chrizz skrev:
passatmaffia skrev:
Tjabba,har ett par fälgar som jag tänkte plocka av sommar däcken på å lägga på vinterdäck
Kan man gå från 235-40 -18 sommardäck
Till 215-55 -18 dubbade vinter
Kan man göra de bytet utan nå större problem ?elle läre man göra hjulinställning elle något

Det är ganska stor skillnad i rullomkrets. 7.5% skillnad. Rullomkretsen får ej skilja 5% från original, så frågan är då vad är original för din bil?

Är över 10 år sedan den regeln försvann nu. wink

Så här ser reglerna ut idag:

Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.


Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/
Senast redigerat av Brådhis (för 5 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Administratör
11 886 Inlägg
för 5 timmar sedan
#5
What?? Är jag så gammal, haha.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Administratör
11 886 Inlägg
för 5 timmar sedan
#6
OK, det må kanske inte vara en specifik regel om 5% längre, men samtidigt så står det ju faktiskt "Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren" på transportstyrelsen. 7-8% skillnad är fortfarande mycket, så det lär ej vara godkänt ändå gissar jag.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Administratör
11 886 Inlägg
för 5 timmar sedan
#7
Med andra ord, 100km/h på mätaren innebär 108km/h i verkligheten = böter smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

* Voff voff *
10 498 Inlägg
för 5 timmar sedan
#8
chrizz skrev:
OK, det må kanske inte vara en specifik regel om 5% längre, men samtidigt så står det ju faktiskt "Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren" på transportstyrelsen. 7-8% skillnad är fortfarande mycket, så det lär ej vara godkänt ändå gissar jag.

Yes, stämmer. Fast vi måste ta med att hastighetsmätare som regel alltid visar för mycket. Så där finns då en viss marginal.

Övriga regler kring vad den får ha för felvisning kan du kika på här tex:

https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil … hetsmatare

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

381 Inlägg
för 5 timmar sedan
#9
passatmaffia skrev:
Tjabba,har ett par fälgar som jag tänkte plocka av sommar däcken på å lägga på vinterdäck
Kan man gå från 235-40 -18 sommardäck
Till 215-55 -18 dubbade vinter
Kan man göra de bytet utan nå större problem ?elle läre man göra hjulinställning elle något

Ställ dom olika däcken bredvid varandra så inser du ganska snabbt att höjdskillnaden på däcken är väldigt stor (cirka 4,7cm).

Däcken lär ju sannolikt passa på fälgen, även om det förmodligen ser lite dumt ut om fälgen är för bred för däcket.
Och om 235 40 18 är originalstorlek för bilen så är det nog ganska stor risk att 215 55 18 tar emot någonstans i hjulhuset.

Lägg på den korrekta storleken som bilen ska ha tycker jag.
Bara dumt att hålla på och laborera.


Administratör
11 886 Inlägg
för 5 timmar sedan
#10
På tal om hastighetsmätare, borde inte nya bilar kalibrera sig själva löpande via gps? Det vore väldigt enkelt att programmera en sån funktion som löpande justerar felmarginalen upp och ned.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

* Voff voff *
10 498 Inlägg
för 5 timmar sedan
#11
Och även jag håller med er övriga om att det högst sannolikt inte kommer funka särskilt bra alls med det byte trådskaparen funderar på. Ville bara förtydliga reglerna i allmänhet. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 498 Inlägg
för 4 timmar sedan
#12
chrizz skrev:
På tal om hastighetsmätare, borde inte nya bilar kalibrera sig själva löpande via gps? Det vore väldigt enkelt att programmera en sån funktion som löpande justerar felmarginalen upp och ned.

Ja, helt klart. Med någon form av logik som sorterar bort, tex mot aktuell DOP, galenskaperna som GPS hittar på ibland.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 385 Inlägg
för 3 timmar sedan
#13
Brådhis skrev:
chrizz skrev:
Yes, stämmer. Fast vi måste ta med att hastighetsmätare som regel alltid visar för mycket. Så där finns då en viss marginal.


Som ett exempel:
På min Suzuki Jimny bytte jag från 205/70-15" till 215/80-15".
Enligt GPS:en visar hastighetsmätaren numera helt korrekt hastighet mellan 50 och 120 km/t.

Ett annat exempel:
Min Honda CR-V måste köras i 135 km/t mätarfart för att det ska motsvara 120 km/t verklig/GPS-fart.
Betyder att man kan köra 140 km/t mätarfart utan att riskera böter!
Senast redigerat av chrizz (för 1 timme sedan)

2 302 Inlägg
för 2 timmar sedan
#14
torsen skrev:
Som ett exempel:
På min Suzuki Jimny bytte jag från 205/70-15" till 215/80-15".
Enligt GPS:en visar hastighetsmätaren numera helt korrekt hastighet mellan 50 och 120 km/t.

Ett annat exempel:
Min Honda CR-V måste köras i 135 km/t mätarfart för att det ska motsvara 120 km/t verklig/GPS-fart.
Betyder att man kan köra 140 km/t mätarfart utan att riskera böter!

Japp, har samma erfarenhet. 245an jag har visar runt 10km/h för mycket i alla hastigheter över 50-60km/h, men korrekt under det, och det har varit precis likadant på samtliga andra 240is jag kört, så det verkar vara en medvetet,som någon form av säkerhetsfunktion.
Våran Civic från 2008 har en liknande marginal i högre hastigheter och visar ca 8km/h för lite i 110 jämfört med GPSen (så 118 på mätaren är 110 i verkligheten), där med originaldimension.

TS kan ju mäta med GPS med nuvarande dimension och se vad för hastighetsmarginal hans bil har, så kan man räkna ut vad man har för marginal att "leka med" med större hjuldimensioner innan mätaren faktiskt visar för mycket.
Senast redigerat av Mew (för 2 timmar sedan)



Sök