2776
Sök

Katalysator fråga - vilken passar?

5 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej!

Min farfars vän har problem med sin bil. Katalysatorn var kass och han lämnade in bilen hos mekonomen som bytte katalysator. När han sedan skulle besiktia så går bilen ej igenom då den släpper ut för mycket skit. Besiktningsgubbarna säger att katalysatorn är för liten för bilen.

Bilen är en peugot 307. Jag kollade på katalysatorn och det står Walker KA 3592. 
Slår jag in det på nätet så passar den på en peugot 206.
Mekonomen vill inte åtgärda felet och min farfars vän vill att jag byter den om jag kan.

Så min fråga är hur jag vet vilken katalysator som passar på bilen. Slår jag in regnr så får jag upp 7st olika katalysatorer med olika längd samt euro 3 vs 4 m.m.
Har kikat på 5 olika sidor och det är samma grej på samtliga och det finns inget chatt man kan fråga dem i.

Någon här som är expert eller kan få fram originalnumret på katalysatorn?

Regnr är URK117

https://www.bildelarexpert.se/reservdel … atalysator

Kan tillägga att gubben bor i en annan del av landet så han vill att jag köper hem det som behövs och sen byter när han kommer förbi. Annars kunde jag meckat loss den nuvarande och mätt osv.

Tacksam för hjälp!

5 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#2
Bilen är en peugot 307 1.6 16V 80KW / 109HK. Årsmodell 2003.
Miljöklass 2000.

6 038 Inlägg
för 2 timmar sedan
#3
Till en sån där liten bil (med liten 4cyl motor) kan man ju svetsa på vilken Kat som helst!
En undran...Hur vet han att kat:n var "kass"? Och vad menade besiktningen med för liten kat? Finns nog inga för små kattar till en så liten bil som Peugot 307 (liten bil med liten motor).


5 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#4
jaka54 skrev:
Till en sån där liten bil (med liten 4cyl motor) kan man ju svetsa på vilken Kat som helst!
En undran...Hur vet han att kat:n var "kass"? Och vad menade besiktningen med för liten kat? Finns nog inga för små kattar till en så liten bil som Peugot 307 (liten bil med liten motor).
Okej.  Kikar man på den som sitter i så står det att det är till en peugot 206 med 1.4l motor.

Gubben har en 1.6L vet inte om det spelar någon roll eller ej.

Enligt besiktningen så släpper bilen ut för mycket avgaser.
Kan det vara något annat fel?


Sök