3978
Sök

940ftt -93 börjar hacka vid gaspådrag efter motorbyte (LÖST)

65 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
#1
Har bytt motor på min 940 turbo efter ett lagerhaveri. Fick i en b230fk från en 945ltt från 97. Men nu när jag har bytt motorn så börjar den hacka oavsett laddtryck eller varv så fort man trampar ner fullt så hackar den å segar sig upp. Men när man har i friläge och gasar så går den bra. Har flyttat över kabelstammen och turbon. Alla slangar till turbon och div sitter på rätt plats även alla givarkablar. Någon som har någon ide om vad det kan vara? Laddar 0.6-0.7 nu som jag gjorde på förra motorn. Mvh Matti kan tilläga att den läker lite på flänsen där downpipet går ihop med turbon men det känns inte som att det ska göra någonting.
Senast redigerat av b5quattro (20 september 2013)

755 Inlägg
18 september 2013
#2
vad satt det för motor i början?

If you want to win, You mustn't loose.

65 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
#3
En B230FK alltså exakt samma motor. har flyttat över fördelarn tändkablarna och nya stift men problemet kvarstår. går bra om man ökar gasen litegrann eftersom ,men trycker man ner lite mer än de så hackar den å ökar långsamt

755 Inlägg
18 september 2013
#4
jadu, jag har då nu ingen aning vad det kan vara, gissar på kamrem som hoppat en kugg? fått tändkablar fel? soppafilter etc. Är det spikningar eller misständningar eller fuelcut?

If you want to win, You mustn't loose.

65 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
#5
Tändkablarna är rätt. känns som att den stryper bränslet eller tändningen. för om man gasar upp den eftersom så går det fint men trycker man gasen i botten så börjar den hacka direkt oavsett varvtal eller ladd..

755 Inlägg
18 september 2013
#6
tvekar på gas, hur låter pumparna?

If you want to win, You mustn't loose.

65 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
#7
Bra. Det konstiga är att den gamla motorn gick hur bra som helst och nu efter motorbyte så går den nya motorn såhär..

755 Inlägg
18 september 2013
#8
har du bytt allt? med spridare eller har du tagit från den gamla motorn?

If you want to win, You mustn't loose.

65 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
#9
Jag har inte bytt själva insuget med spridare och de. Det satt redan på den "nya" motorn

65 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
#10
https://www.youtube.com/watch?v=ksVn9_W … ata_player   filmade lite när jag provkörde

755 Inlägg
18 september 2013
#11
låter som han missar, inge backfires när du släppt gasen? annars testa med dem gamla spridarna etc. som var på gamla motorn

EDIT: kom på om det hade varit så hade han gått skit på tomgång, kolla över tänddelar, rätt gap mellan tändstift, kräm i generatorn etc..
Senast redigerat av MSpader (18 september 2013)

If you want to win, You mustn't loose.

65 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
#12
Jo den smäller i avgassystemet när jag släpper gasen. Måste ju vara något med spridarna typ att dom inte ger nog med soppa ska flytta över hela insugsgrejen imorgon å prova. Sen har jag flyttat över allt förutom några givare.

OVERBOOSTED
852 Inlägg
18 september 2013
#13
låter som den inte får tillräckligt med soppa? eller att tändningen/kamremmen står fel..

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

65 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
#14
Tror att den inte får nog med soppa.. vars skulle tändningen ha kunnat blivit fel inställd? Köpte motorn på en firma å i 945an som den satt i funkade då den enligt dom.

OVERBOOSTED
852 Inlägg
18 september 2013
#15
b5quattro skrev:
Tror att den inte får nog med soppa.. vars skulle tändningen ha kunnat blivit fel inställd? Köpte motorn på en firma å i 945an som den satt i funkade då den enligt dom.

kollat alla jord punkter till boxarna? kollat om remmen står rätt? givaren på insuget, klickar den direkt när spjället rör sig?

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

65 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
#16
Är väl dom två kablarna som sitter uppe vid spridarna? Jo remmen verkade stå rätt. Givaren som du syftar på är det den som sitter just innan trotteln?

6 738 Inlägg
18 september 2013
#17
Har du kollat om du får några felkoder? smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

OVERBOOSTED
852 Inlägg
18 september 2013
#18
b5quattro skrev:
Är väl dom två kablarna som sitter uppe vid spridarna? Jo remmen verkade stå rätt. Givaren som du syftar på är det den som sitter just innan trotteln?

Ja dom två och och vid innerskärmen samt vid boxen, ok

Ja spjällhusgivaren, den ska klicka till direkt när gasspjället börjar röra på sig.
Den läcker inte runt tryckrören eller nått sånt? felkoder? Kolla om du kan täta avgas läcket..

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

65 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
#19
Okej, inga läkage runt tryckröret bara till downpipet. Får väl fara till verkstad och kolla felkoder om det inte går bättre imorron.  Ska kolla givaren. Återkommer imorron

OVERBOOSTED
852 Inlägg
18 september 2013
#20
du kan kolla felkoderna själv smile är inte svårt :p

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893


Sök