3517
Sök

Kokande 525TDS

138 Inlägg
23 september 2013
Trådstartare
#1
tjenare, min BMW e34 525TDS -94 har fått för sig att den vill koka. fläkten går så jag misstänker att det är pumpen eller termostaten.
Vart sitter dessa, är de svåra att byta, är de dyra att byta och vad ska man tänka på ? hur kan man se om pumpen/termostaten är sönder/fungerar?
Något jag bör tänka på i övrigt? den kokade ett par gånger på raken men inget verkar ha gått sönder.

MVH Teo


320 Inlägg
23 september 2013
#2
jag hade ett liknande fall , jag byttetermostaten att börja med (hjälpte inte)visade sig att vattenpumpen var kass(plastbladen var av) bytte jag till en eftertillverkad  så fungerade perfekt

Sothora <3
1 201 Inlägg
23 september 2013
#3
vattenpumpen eller så har toppackningen gått.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

138 Inlägg
23 september 2013
Trådstartare
#4
om toppackningen gått, hur märks/syns det?
behöver man oroasig för att det åkt plastbitar från impellerna på pumpen in i motorn/kylaren eller är det bara att byta isf?
Vart sitter pump/termostat på motorn?
Hur gör man för att byta dem isf?


Sothora <3
1 201 Inlägg
23 september 2013
#5
pumpen sitter på samma axel som fläkten sitter på.

kolla ifall pumpen är hel först sitter med 6st m6 tror jag. Måste även lossa fläkten först då..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

320 Inlägg
23 september 2013
#6
stämmer

138 Inlägg
23 september 2013
Trådstartare
#7
tack för hjälpen smile


176 Inlägg
24 september 2013
#8
Bör väl va rätt lätt att ta bort termostaten och koka den i en kastrull och termometer och kika när den öppar smile


138 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
#9
mm, ska demontera både pump och termostat i veckan tänkte jag så få jag kolla båda smile


2 848 Inlägg
25 september 2013
#10
teodorhiden skrev:
mm, ska demontera både pump och termostat i veckan tänkte jag så få jag kolla båda smile

Tänk på att viskofläkten är vänstergängad när du ska ta loss den

138 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
#11
tack smile


138 Inlägg
7 oktober 2013
Trådstartare
#12
tagit bort ena kylarslangen och insugsröret (båda på bilens högra sida om motorn) men det är fortfarande trångt satan att komma åt så man kan hålla mot när jag ska skruva av fläkten. för visst ska "fläkt skruven" dras medsols om man kollar på motorn framifrån?
vad är de två rören som fortfarande sitter i vägen till? ett silvrigt och ett svart?
finns bilder i mitt fotoalbum https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156487/156487-a26974210af381920dfaf94a93cf781f_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156487/156487-7049eeadc0e820427652830e292216b1_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156487/156487-fcc35c4cd20dca8592b72acdf0e51900_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156487/156487-3a1219a2f01fd62014d28dbbccd7d348_tn.jpg
hur går jag bäst till väga nu?
läst lite i denna tråden http://www.autopower.se/mekartips/mekar … p?dokid=71 , stämmer den även för diesel?
mvh
Senast redigerat av teodorhiden (7 oktober 2013)


138 Inlägg
7 oktober 2013
Trådstartare
#13
Fick av fläkten nu , men kommer inte åt att skruva ur pumpen pga. Remskivan?


176 Inlägg
10 oktober 2013
#14
häng tillbaka remmen så lossar remskivan lätt när de finns motstånd wink


138 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
#15
okej så remskivan ska av för att komma åt så man kan skruva loss pumpen? smile


176 Inlägg
10 oktober 2013
#16
så är det iaf på m50 smile sitter bakom med 4 skruv smile


138 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
#17
stämmer nog, sa kolla på det till veckan smile


138 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
#19
nice!



Sök