Tänkte det kunde vara kul med en tråd om hur man inte ska göra. Börjar med lite bilder men berättelser är också välkomna (våra proffs här har säkert en del kul att berätta).
Tänkte det kunde vara kul med en tråd om hur man inte ska göra. Börjar med lite bilder men berättelser är också välkomna (våra proffs här har säkert en del kul att berätta).
Älskar placeringen av säkringen. Perfekt placerad för att komma i kontakt men minuspolen Men får ju lägga beröm att en säkring används, inte alltid det gör det. Förövrigt går den bilden mig att tänka på en bil på jobbet, en caddy diesel närmare bestämt där någon hade bytt kablar till glödstiften och ersatt dom med en blandning av ståltråd! och vanlig 230V kabel. Kan även tillägga att bilens var inlämnad för elfel och inte startade tack vare att denna någon skulle laga ett jordfel och skruvat en kabel till startmotorns plusmatning vilket resulterade i en uppeldad kabelstam
Har tyvärr ingen bild men jag var trött efter en lång kväll med dragning av kablar och satte då in strömkabeln i jorduttaget på steget och det smällde till, bytte då säkring och gjorde samma fel igen sen var det steget borta för gott.. hehe :p
Synd att man bytt x antal telefoner och datorer genom åren så bilder försvinner.
Hade rätt mycket knäppa projekt en gång i tiden på en gammal Audi 80 som var "lekmanslåda". Men allt ifrån söndersågade dörrar till överdimensionerade baslådor. Men den tiden är förbi som tur är.
Dock drog jag en strömkabel för några år sen helt riktigt gjort... bara det att den låg mellan en värmesköld och ett grenrör mot torpedvägen... Vart inge vidare och en ny strömkabel vart istället på den bilen som drogs längs med en kabelstam på motorblocket då batterierna satt otroligt märkligt på en Renualt.
Men första bilden där såg inte så jäkla friskt ut med säkring :S
Bytte ut hela elsystemet på en Firebird -68 och där stötte jag på en osäkrad kabel till stereon som låg tvinnad runt massa andra kablar. Varm hade den blivit så att den hade smält in i de andra kablarna men nån brand eller total kortslutning hade det aldrig blivit. Var nog inte långt ifrån att det hade gått riktigt illa nångång iallafall.