3090
Sök

Volvo 945 ltt 1996 från ojämn/ryckig gång till att dö och sen inte starta

68 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
Hej. jag har en 945a orginal ltt 96a. bilen har stått i ett halvår o sen tog jag ut den o starta den o den gick bra.

jag hade i k sprit i tanken för att ta bort vatten. Men den hade en ryckig gång till att börja med när man gasade och en lite ojämn tomgång.

men senare så började den dö ibland speciellt under halv tank o detta skedde när man gasade på o sen koppla eller bromsa hårt.

o yttligare ett tag senare när jag var ute o åkte på kvällen så började den dö ofta. även när jag höll jämn gas så slutade den gasa o började sjunka i varv o dog till slut. sen ställde jag bilen hemma o nu när jag försöker starata den så vill den inte hoppa igång.

någon som har varit med om något liknande eller som vet något om detta? jag tror inte att de är soppa pumpen då den låter. kan de vara soppafiltret eller något annat?

89 Inlägg
24 september 2013
Låter som bilen får för lite bränsle. Skulle mycket väl vara pumpen.
Prova med startgas tänder motorn till på det kan tändning och lägesgivare uteslutas.

Lyser det någon varningslampa ? Provat läsa ut felkoder ?

68 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
Får pröva det imorgon, Det lyser inga varningslampor eller något o innan jag ställde in den på förvarning för ca 6 månader sen så gick den väldigt bra. jag ska pröva med startgas o sen läsa ut felkoderna
micke bl skrev:
Låter som bilen får för lite bränsle. Skulle mycket väl vara pumpen.
Prova med startgas tänder motorn till på det kan tändning och lägesgivare uteslutas.

Lyser det någon varningslampa ? Provat läsa ut felkoder ?

762 Inlägg
24 september 2013
Jag skulle gissa på att det antagligen är;

1. Igensatt bränslefilter.

2. Kass luftmassemätare (dock så får den en väldigt ojämn gång, men borde gå att starta)

3. Trasigt bränslepumpsrelä. (fast din pump fungerade sa du, så man kan nästan utesluta detta)

Så antagligen är det bara ett kasst bränslefilter smile

24 Inlägg
26 september 2013
Garagemuppen skrev:

2. Kass luftmassemätare (dock så får den en väldigt ojämn gång, men borde gå att starta)

3. Trasigt bränslepumpsrelä. (fast din pump fungerade sa du, så man kan nästan utesluta detta)

tror på nummer 2 hade samma problem å det va luftmassemätaren smile

762 Inlägg
26 september 2013
ivarzzzon skrev:
Garagemuppen skrev:

tror på nummer 2 hade samma problem å det va luftmassemätaren smile

Det har hänt mig också, men bilen gick att starta fast den var tvungen att varvas för att inte dö. smile

68 Inlägg
30 september 2013
Trådstartare
ok, jag har köpt nytt bränslefilter nu, ska byta ut de gammla såfort jag får tid till det big_smile

68 Inlägg
2 oktober 2013
Trådstartare
sådär nu är filter bytt o då gick den igång igen smile sen började lambdalampan lysa så jag böt lambdasonden så nu går den fint igen smile

762 Inlägg
2 oktober 2013
Härligt när det är såpass enkla fel! smile

68 Inlägg
2 oktober 2013
Trådstartare
Aa, absolut smile är också härligt när de är lättmekat wink
Garagemuppen skrev:
Härligt när det är såpass enkla fel! smile

Sök