3428
Sök

Volvo 2.4D (D5) 2004 motorproblem, expert behöves!

61 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
#1
Hej, har en V70 med D5244T motorn, alltså första D5 motorn utan virvelspjället, 163hk. Problemet ter sig som sådant:

Bilen går normalt när motorn är kall. Under all belastning och alla varvtal.

När motorn närmar sig arbetstemperatur börjar den gå på 3-4 cylindrar(låter det som) om man varvar över 3500rpm och vibrerar mycket.

Om detta sker under belastning(typ full gas på 2an) så lagras felkod "130A - Luftmassemätare, felaktig signal" + Att färddatorn säger "Motorservice erfordas" och bilen börjar gå i limp mode.

Vid omstart fungerar motorn som vanligt igen tills man varvar över 3500rpm.

Inga andra felkoder i bilen.

Släpper man gasen när den börjar misständer så går den som normalt igen, håller man ner full gas så dör den eventuellt.

Om man står still och tomvarvar bilen så sker samma symptom, dock ingen felkod. Det spelar ingen roll om man gasar fullt eller om man bara smyger förbi 3500rpm, samma fel så fort den börjar gå över.

Luftmassemätare utbytt, samma fel.

Dieselfilter utbytt 2010 (ca 3500 mil sedan).

Har kollat efter synliga sprickor i tryckrör samt IC + dragit år all klammer.

Någon som möjligtvis har erfarenhet av liknande problem?

hmm


320 Inlägg
25 september 2013
#2
köpte du MAF(LMM) hos volvo eller pirat som sitter i den

61 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
#3
ottorb skrev:
köpte du MAF(LMM) hos volvo eller pirat som sitter i den

Det sitter en original MAF som ger giltiga värden enligt OBD realtidsscanning under gång! Blir inte klok på detta sad


3 722 Inlägg
25 september 2013
#4
Låter jävligt skumt, hade också misstänkt LMM. Hade jag varit på den säkra sidan och vill behålla bilen utan att få större skador så hade jag lämnat in den på Volvo verkstad omgående. Men det är jag.

265 Inlägg
25 september 2013
#5
Hade exakt samma problem med min polares S60 D5 från 2002. jag va på väg från Åre och den började redan efter  4 Mil, så hade ju ca 100 mil kvar till Göteborg..

Väl i östersund slängde jag i två flaskor med spridarrengöring och bränslesystems rengöring. hade redan full tank, men körde 35 mil, fick köra, stänga av bilen, vänta köra , stänga av bilen vänta osv. Efter 35 mil så lossnade de bara och bilen gick som fan igen.


61 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
#6
Har kollat lite på MAP värden och den verkar ladda ungefär 1.29 bar, är detta normalt?


320 Inlägg
25 september 2013
#7
gemför artikelnumret på MAF sensorn det ska vara 8670398 som ska sitta på

320 Inlägg
25 september 2013
#8
jag kollade i VIDA och den felkoden hänvisar att du har luftläckage efter MAF sensorn

MVH

61 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
#9
ottorb skrev:
jag kollade i VIDA och den felkoden hänvisar att du har luftläckage efter MAF sensorn

MVH

Tack som fan! Ska ge mig på att rökgastesta från MAFen idag och se vad jag hittar! smile Postar resultatet här!


dBverkstan.se
64 Inlägg
26 september 2013
#10
Skulle tippa på att intercoolern är väck! Inte helt ovanligt på D5orna att plastgavlarna ger upp

19 Inlägg
26 september 2013
#11
Dieselpumpen i tanken.. Polaren hade samma problem på sin, bytte spridare o massa skit innan dom hitta felet


61 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
#12
ottorb skrev:
jag kollade i VIDA och den felkoden hänvisar att du har luftläckage efter MAF sensorn

MVH

Skulle du möjligtvis kunna kika om det finns några börvärden på flödet exempelvis på tomgång eller vid ett visst varvtal?


61 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
#13
Team_Putta_Pa skrev:
Dieselpumpen i tanken.. Polaren hade samma problem på sin, bytte spridare o massa skit innan dom hitta felet

Tjena, mycket möjligt! Dock är säkringen hel. Samt att jag bytte dieselfilter igår och den går nu efter lite gnuggning på starten. Tycker inte den bör få soppa till filtret som inte hjälppumpen i tanken fungerar?


61 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
#14
Pa3rlan skrev:
Skulle tippa på att intercoolern är väck! Inte helt ovanligt på D5orna att plastgavlarna ger upp

Håller på att röktesta den just nu!


19 Inlägg
26 september 2013
#15
Va den svårstartad efter du bytt filtret?? För den blir riktigt svårstartad efter filterbyte om den pumpen e kass


61 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
#16
Team_Putta_Pa skrev:
Va den svårstartad efter du bytt filtret?? För den blir riktigt svårstartad efter filterbyte om den pumpen e kass

Tja, har röktestat bilen nu.. Inget läckage vad jag kan se..

Hursomhelst, ja jag fick nog gnugga den ca 25sek innan den startade efter filterbyte. Är det onormalt mycket?

Sen skulle jag gärna vilja veta vart reläet till pumpen i tanken befinner sig? Pratade med en Volvotekniker på bilbolaget och dom påstod att pumpen i tanken ska slå till vid ett visst varvtal för att hjälpa till med matningen!

I övrigt så var jag och en polare och titta på bilen, vi varvade ur den ett x antal gånger sen lät det som det knackade till i någon spridare. Nu går bilen väsentligt mycket bättre, varvar ur på alla växlar utan problem?

Hänger inte med alls längre.. :S

Kanske ska prova slå i spridarrengöring ändå som någon föreslog tidigare?


5 Inlägg
8 februari 2014
#17
bl1nd skrev:
Team_Putta_Pa skrev:
Va den svårstartad efter du bytt filtret?? För den blir riktigt svårstartad efter filterbyte om den pumpen e kass

Tja, har röktestat bilen nu.. Inget läckage vad jag kan se..

Hursomhelst, ja jag fick nog gnugga den ca 25sek innan den startade efter filterbyte. Är det onormalt mycket?

Sen skulle jag gärna vilja veta vart reläet till pumpen i tanken befinner sig? Pratade med en Volvotekniker på bilbolaget och dom påstod att pumpen i tanken ska slå till vid ett visst varvtal för att hjälpa till med matningen!

I övrigt så var jag och en polare och titta på bilen, vi varvade ur den ett x antal gånger sen lät det som det knackade till i någon spridare. Nu går bilen väsentligt mycket bättre, varvar ur på alla växlar utan problem?

Hänger inte med alls längre.. :S

Kanske ska prova slå i spridarrengöring ändå som någon föreslog tidigare?

Går bilen fint nu?
Jo normalt är det att man ska gnugga nåra gånger till det har sugit till sej bränslet, men undrar det om varvtalet du nämt här stt det ska gå till ett viss antal varv för att pumpen i tanken ska hjälpa till me matning av bränsle"?
Undrar åxå hur du menar varvade ur bilen? 
För jag har nämligen nästan samma f
Men min vill inte varva över 3000 rpm

6 635 Inlägg
8 februari 2014
#18
bl1nd skrev:
Team_Putta_Pa skrev:
Va den svårstartad efter du bytt filtret?? För den blir riktigt svårstartad efter filterbyte om den pumpen e kass

Tja, har röktestat bilen nu.. Inget läckage vad jag kan se..

Hursomhelst, ja jag fick nog gnugga den ca 25sek innan den startade efter filterbyte. Är det onormalt mycket?

Sen skulle jag gärna vilja veta vart reläet till pumpen i tanken befinner sig? Pratade med en Volvotekniker på bilbolaget och dom påstod att pumpen i tanken ska slå till vid ett visst varvtal för att hjälpa till med matningen!

I övrigt så var jag och en polare och titta på bilen, vi varvade ur den ett x antal gånger sen lät det som det knackade till i någon spridare. Nu går bilen väsentligt mycket bättre, varvar ur på alla växlar utan problem?

Hänger inte med alls längre.. :S

Kanske ska prova slå i spridarrengöring ändå som någon föreslog tidigare?

Aja baja, inte bra för dieselpumpen.

Att tryckröret som går "över" oljetråget brukar spricka, alternativt att gummidamasken separerar (Mellan turbo och tryckröret)

De/Dem


Sök