2400
Sök

Bilen tjuter/gnisllar när man kör i låga hastigheter

50 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
Har en skoda octavia av årsmodell 2006 som när jag kör sakta på 1 och 2:ans växel så tjuter de fram antagligen servon ?
inga problem att styra osv...heller inga ljud i höga hastigheter....Har fixat nya fälgar på bilen som är bredare än orginal men det e nog inte problemet ?
Oljan tror jag inte det är för lampa lyser när den behövs fyllas på ?

Kan det vara att det har kommit luft ? Eller drivaxel ? har hafdt detta problem i 3 månader och de blir inte högre utan låter lika mycket nu som för 2-3 månader sedan

Dahlgren
450 Inlägg
26 september 2013
Fälgarna kan du nog utesluta.
Lita aldrig på bilens elektronik. Titta oljestickan.... Bilen skall aldrig behöva varna för låg oljenivå utan du skall se till att ha rätt oljenivå..
Styrservon borde låta om du svänger, och du har en behållare till din styrservo där du kan se nivå...
Vart skulle det ha kommit luft ?!?
Drivknut knäpper den tjuter inte, drivaxel kan du nog utesluta direkt.

De 2 sakerna jag hade gissat på är vinn Bromsskiva eller så är ett hjullager kasst.
testa att bromsa lite lätt, känner du vibrationer?!? då kan det vara bromsskivan som är vinn.
låter det lika mycket beroende på vilket håll du svänger åt?
ta tag i däcket och prova att vicka på det. dvs tryck in och ut och ta i ganska mycket.. känner du något glapp? isf så har du  nog ett kasst hjullager. gör detta på båda hjulen fram.
Senast redigerat av A-Dahlgren (26 september 2013)

50 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
Hjullager är bytt på ena sidan...bromsarna är skeva det har dom varit länge troligen det som är felet....hela bilen vibrerar när jag bromsar lite grann...

Dahlgren
450 Inlägg
27 september 2013
andheex11 skrev:
Hjullager är bytt på ena sidan...bromsarna är skeva det har dom varit länge troligen det som är felet....hela bilen vibrerar när jag bromsar lite grann...

Låter faktiskt som en eller flera skeva bromsskivor.
hade själv skeva bromsskivor och dem lät oftast i låga hastigheter upp till 30km/h.

Men det är även värt att titta över hjullagret på andra sidan.
Det brukar inte ta så lång tid innan nästa lager havererar.

Sök