3781
Sök

Turbo saab, passar en 9-5 2.0 i en 2.3:a?

89 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
#1
Hej.
Har en saab 9, 5 2.3 turbo 98:a som turbon lagt av på. Och fick idag tag på en renoverad turbo som nu visade sig tillhöra en saab 9.5 2.0 99:a. Nu till frågan, vad blir resultatet om denna monteras i en 2.3:a ?

Fixade en godkänd rubrik.
mvh jonTe/moderator

5 707 Inlägg
26 september 2013
#2
Blir ingen skillnad då jag har för mig det är samma turbo i 2,3an och 2,0an, endast Aeron som har annan turbo om jag inte missminner mig.

Det ska stå på kompressorhuset instämplat siffror. T.ex GT17 eller något sådant. Så länge det är samma siffror på båda turbona så är det samma specifikationer på turbona.

Edit:
Hittade denna tråd:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … 2#p2226302

Kortfattat så står det:
Alla 9-5or av din årsmodell som har Garret GT17-turbon är:
2,0T 150hk
2,0T BioPower 180hk
2,3T 170hk
2,3T 185hk

Alla 9-5or av din årsmodell som har Mitsubishi TD04-turbon är:
2,0 Aero 205hk
2,3T 220hk
2,3 Aero 230/250/260hk
Senast redigerat av simlar (26 september 2013)


773 Inlägg
26 september 2013
#3
simlar skrev:
Blir ingen skillnad då jag har för mig det är samma turbo i 2,3an och 2,0an, endast Aeron som har annan turbo om jag inte missminner mig.

Det ska stå på kompressorhuset instämplat siffror. T.ex GT17 eller något sådant. Så länge det är samma siffror på båda turbona så är det samma specifikationer på turbona.

Enda skillnaden som jag vet om är att 2,0 turbon är skit om inte den sköts ordentligt. Funkar dock prima till vardagskörning:)


5 707 Inlägg
26 september 2013
#4
silversnurran skrev:
simlar skrev:
Blir ingen skillnad då jag har för mig det är samma turbo i 2,3an och 2,0an, endast Aeron som har annan turbo om jag inte missminner mig.

Det ska stå på kompressorhuset instämplat siffror. T.ex GT17 eller något sådant. Så länge det är samma siffror på båda turbona så är det samma specifikationer på turbona.

Enda skillnaden som jag vet om är att 2,0 turbon är skit om inte den sköts ordentligt. Funkar dock prima till vardagskörning:)

GT17-turbon är känd för det. Håller runt 15000mil "svensson-körning" vad jag förstått, de flesta saab-entusiaster rekommenderar byte till TD04an från Aero och chippning om man ändå ska byta.


89 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
#5
Hmmm frestande tanke att trimma.. har bilen som pendlar bil samt barnstolar så trimmet får läggas på hyllan ett tag, när jag ändå har denna turbo lös så har jag hört att turbinen i den inte skall kunnas vikas på, hur ligger det till med det ?

5 707 Inlägg
26 september 2013
#6
Vikas på nä verkligen inte. Det ska inte gå att vicka den heller, ska inte glappa åt sidorna. Godkänt om det glappar lite grann så länge det inte tar i kompressorhuset, räkna däremot med att få byta turbon snart igen om det är glappt.
Framåt och bakåt får det glappa max 1-1,5mm.


89 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
#7
Phuu har ett glapp på c:a 0.5 mm. Stort tack för snabba svar.

5 710 Inlägg
2 oktober 2013
#8
Snabbt men inte korrekt svar....
En frisk turbo glappar alltid radiellt (upp-ned) p.g.a lagertypen.
Axiellt (in-ut) skall den inte glappa så man känner det, absolut inga 1-1.5mm. Gör den det.....kan den fungera länge till men det finns en riks att man får en turbo som läcker olja.

MVH Jonas
..............


Sök