3400
Sök

Precision 5558bb totalrasa

114 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Hur vanligt är det att turbos rasar efter 100mil?

Någon som har erfarenhet va det kan bero på? Min pt5558 bb totalrasa förra helgen på Anderstorp, köpte den i julas från USA. Verkar som axeln är av..

Otillräcklig oljesmörjning?

Undrar om någon har vart med om samma sak? Tips och funderingar tack!

/Per Hermansson


5 089 Inlägg
26 september 2013
#2
Ingen oljerestriktor om det behövs till den turbon? Vet inte om det ens behövs till den typen av turbo?

\Lindgren

114 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
#3
FLindgren skrev:
Ingen oljerestriktor om det behövs till den turbon? Vet inte om det ens behövs till den typen av turbo?

Det sitter en restriktor på turbon från fabrik. Tror inte man ska byta storlek på den..


87 Inlägg
27 september 2013
#4
perhermansson skrev:
FLindgren skrev:
Ingen oljerestriktor om det behövs till den turbon? Vet inte om det ens behövs till den typen av turbo?

Det sitter en restriktor på turbon från fabrik. Tror inte man ska byta storlek på den..

kan det vara så att du dragit åt restriktorn?? den är ju åtdragen från fabrik ink med rätt moment ink att det är målat med färg för att det skall synas om du har dragit åt den ännu mer står i papprena som kommer med turbon eller så har du haft för dåligt olje tryck.. men tror mer på det först nämda  det är lätt å missa å man drar åt lite extra för att vara säker på att inte få ett oljelekage...

mvh Henrik


One Man Clan
4 287 Inlägg
27 september 2013
#5
om axlen har brustit tror jag mer på för högt laddtryck /material fel.


866 Inlägg
27 september 2013
#6
Var har axeln gått av.  Ta gärna ett foto. Jo det har hänt :-)

7 274 Inlägg
27 september 2013
#7
Högt vevhustryck så oljereturen blivit trycksatt?
Mycket laddtryck utan dumpventil?


114 Inlägg
27 september 2013
Trådstartare
#8
HenrikR skrev:
perhermansson skrev:
FLindgren skrev:
Ingen oljerestriktor om det behövs till den turbon? Vet inte om det ens behövs till den typen av turbo?

Det sitter en restriktor på turbon från fabrik. Tror inte man ska byta storlek på den..

kan det vara så att du dragit åt restriktorn?? den är ju åtdragen från fabrik ink med rätt moment ink att det är målat med färg för att det skall synas om du har dragit åt den ännu mer står i papprena som kommer med turbon eller så har du haft för dåligt olje tryck.. men tror mer på det först nämda  det är lätt å missa å man drar åt lite extra för att vara säker på att inte få ett oljelekage...

mvh Henrik

Restriktorn har jag inte dragit åt eller rört, Hade ett litet oljeläckage på trycksidan då jag inte dragit åt kopplingen ordentligt. Haft lite oljeläckage där innan men jag tror den fått ordentligt med olja! Inte helt hundra på det dock men olja har turbon fått det tror jag nog
Senast redigerat av perhermansson (27 september 2013)


114 Inlägg
27 september 2013
Trådstartare
#9
Brains skrev:
Högt vevhustryck så oljereturen blivit trycksatt?
Mycket laddtryck utan dumpventil?

Hur känsliga är turbos för lite för högt vevhustryck? Jag kör med återcirkulerande dumpventil så där tror jag inte problemet ligger.. Laddar 1,9 bar

Ska lossa turbon och ta lite bilder i veckan


One Man Clan
4 287 Inlägg
27 september 2013
#10
om du haft täppt vevhusvent så lär den ha tryck olja förbi tätningarna å ryckit mycket , knappats dragit av axeln.


114 Inlägg
30 september 2013
Trådstartare
#11
Tog loss turbon idag, axeln är hel men lagret verkar ha mått bättre! Va tror ni?

https://www.youtube.com/watch?v=ZW1M7inYQnU
Senast redigerat av perhermansson (30 september 2013)


755 Inlägg
30 september 2013
#12
perhermansson skrev:
Tog loss turbon idag, axeln är hel men lagret verkar ha mått bättre! Va tror ni?

https://www.youtube.com/watch?v=ZW1M7inYQnU

kan inte se videon, sätt den antingen som officiel, eller olistad just nu är den privat

If you want to win, You mustn't loose.

114 Inlägg
30 september 2013
Trådstartare
#13
MSpader skrev:
perhermansson skrev:
Tog loss turbon idag, axeln är hel men lagret verkar ha mått bättre! Va tror ni?

https://www.youtube.com/watch?v=ZW1M7inYQnU

kan inte se videon, sätt den antingen som officiel, eller olistad just nu är den privat

Tack! Fixat ..


87 Inlägg
30 september 2013
#14
perhermansson skrev:
HenrikR skrev:
perhermansson skrev:

Det sitter en restriktor på turbon från fabrik. Tror inte man ska byta storlek på den..

kan det vara så att du dragit åt restriktorn?? den är ju åtdragen från fabrik ink med rätt moment ink att det är målat med färg för att det skall synas om du har dragit åt den ännu mer står i papprena som kommer med turbon eller så har du haft för dåligt olje tryck.. men tror mer på det först nämda  det är lätt å missa å man drar åt lite extra för att vara säker på att inte få ett oljelekage...

mvh Henrik

Restriktorn har jag inte dragit åt eller rört, Hade ett litet oljeläckage på trycksidan då jag inte dragit åt kopplingen ordentligt. Haft lite oljeläckage där innan men jag tror den fått ordentligt med olja! Inte helt hundra på det dock men olja har turbon fått det tror jag nog

Det borde du sett för med det glappet så måste den tryckt ut en hel del olja i trycksystemet, annars så måste det vara för dålig oljetillförsel kan jag tänka mig...


One Man Clan
4 287 Inlägg
30 september 2013
#15
har nog varit för lite olja eller materialfel tror jag.
Hur mycke laddtryck har du kört?


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
30 september 2013
#16
Fel oljemängd eller övervarvad.

Nått som tar död på många aggregat är när man åker runt med tryck-läckage så turbon övervarvas då trycket läcker måste turbon jobba hårdare för hålla inställt tryck.

Säg att den varvar 150 000rpm vid 1.5bar.. det läcker i tryckrör/vakumslangar så du bara får runt 1bar.. då måste turbon varva kanske 200 000 för att kompensera för läckaget för att hålla dom inställda 1.5bar..

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

866 Inlägg
1 oktober 2013
#17
luktar lite surge  och  övervarv på turbon.  det väl som vanligt med 
Precision turbos ingen flowmaps bara effekt siffror. gissa och hoppa på det bästa !!

184 Inlägg
2 oktober 2013
#18
Som föregående, finns aldrig några kompressormappar på dessa turboaggregat.
Svårt att ha en aning om vart man befinner sig i mappen eller vart surgelinjen går.

End alternativet är att mäta turbovarvtal då.

114 Inlägg
3 oktober 2013
Trådstartare
#19
Ja antingen har inte turbon fått tillräcklig oljemängd eller så har det vart nåt fel på turbon från början.. Ska mejla Precision och höra!

Tack för alla tips och funderingar


114 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#20
Fick en ny turbo på garantin idag! Min dag blev helt plötsligt huuur bra som helst smile



Sök