2857
Sök

Allmänna frågor - Audi A4 -98

4 Inlägg
28 september 2013
Trådstartare
#1
Hej!

På gång att köpa en Audi A4 -98 och har lite allmänna frågor kring bilen innan jag kan bestämma mig för ett köp.

1) Bilen är enligt ägaren chiptrimmad från fabrik så att 1.8T-motorn ger mellan 220-240HK. Har provkört bilen, och visst är där bättre tryck i den än en original 1.8T-motor, så en chiptrimning lär där vara gjord på bilen. Men, min fråga är, kan det verkligen stämma att detta är gjort från fabrik? Måste vara någonting ägaren ljuger ihop och att han själv har gjort det någonstans utan att ha papper på det (för papper på det har jag frågat om), eller?

2) När man kör iväg med bilen går ABS'en in vid dom första inbromsningarna, sedan tänds ABS-lampan på instrumentbrädan. Ägaren säger att detta beror på en ABS-kabel till dom bakre hjulen som är kass och som är enkel att byta, sedan ska det funka fint. Efter att ha undersökt saken på nätet lite så kan det absolut vara så enkelt, men frågan är, hur dyrt kan det bli om det är något värre än så, montro? Kan det vara något riktigt rejält som kostar multum att reparera?

3) Displayen till klimatanläggningen sägs funka lite så där, vad kostar ett byte på en sådan display, ungefär?

4) Framvagn, stötdämpare, bromsok och lite sådant smått och gott är utbytta nyligen till nya delar i Polen, vilket det finns papper på. Lär det vara mindre bra grejor då, från Polen, eller det kan vara något att köra på ett tag ändå?

5) Där sitter Allround-däck på bilen. Är det lika kass som det verkar enligt de flesta med så kallade Allround-däck, eller det kan funka?

6) Klarlacken på bilen har släppt på huv och på sidan bak på bilen, ägaren säger att det kan ordnas för en omlackering på 3000:-, men enligt vad jag har fått fram lär en omlackering av bilen kosta minst 10 000-15 000:-. Jag ligger närmare sanningen än säljaren där, antar jag? Fixa det för 3000:- lär väl vara helt omöjligt?

7) Läste något om att det kan vara svårt att få igenom försäkringsärenden om det skulle hända något och bilen är chiptrimmad. Är det något försäkringsbolagen kollar upp, vilket gör att det kan ligga sanning i det jag har läst angående det?


Ytterst tacksam för alla svar och tips. Inte den händigaste när det gäller bilar, så räknar med att jag får fixa allt på verkstad.


MVH
ATRS

2 403 Inlägg
28 september 2013
#2
ATRS skrev:
Hej!

På gång att köpa en Audi A4 -98 och har lite allmänna frågor kring bilen innan jag kan bestämma mig för ett köp.

1) Bilen är enligt ägaren chiptrimmad från fabrik så att 1.8T-motorn ger mellan 220-240HK. Har provkört bilen, och visst är där bättre tryck i den än en original 1.8T-motor, så en chiptrimning lär där vara gjord på bilen. Men, min fråga är, kan det verkligen stämma att detta är gjort från fabrik? Måste vara någonting ägaren ljuger ihop och att han själv har gjort det någonstans utan att ha papper på det (för papper på det har jag frågat om), eller?

2) När man kör iväg med bilen går ABS'en in vid dom första inbromsningarna, sedan tänds ABS-lampan på instrumentbrädan. Ägaren säger att detta beror på en ABS-kabel till dom bakre hjulen som är kass och som är enkel att byta, sedan ska det funka fint. Efter att ha undersökt saken på nätet lite så kan det absolut vara så enkelt, men frågan är, hur dyrt kan det bli om det är något värre än så, montro? Kan det vara något riktigt rejält som kostar multum att reparera?

3) Displayen till klimatanläggningen sägs funka lite så där, vad kostar ett byte på en sådan display, ungefär?

4) Framvagn, stötdämpare, bromsok och lite sådant smått och gott är utbytta nyligen till nya delar i Polen, vilket det finns papper på. Lär det vara mindre bra grejor då, från Polen, eller det kan vara något att köra på ett tag ändå?

5) Där sitter Allround-däck på bilen. Är det lika kass som det verkar enligt de flesta med så kallade Allround-däck, eller det kan funka?

6) Klarlacken på bilen har släppt på huv och på sidan bak på bilen, ägaren säger att det kan ordnas för en omlackering på 3000:-, men enligt vad jag har fått fram lär en omlackering av bilen kosta minst 10 000-15 000:-. Jag ligger närmare sanningen än säljaren där, antar jag? Fixa det för 3000:- lär väl vara helt omöjligt?

7) Läste något om att det kan vara svårt att få igenom försäkringsärenden om det skulle hända något och bilen är chiptrimmad. Är det något försäkringsbolagen kollar upp, vilket gör att det kan ligga sanning i det jag har läst angående det?


Ytterst tacksam för alla svar och tips. Inte den händigaste när det gäller bilar, så räknar med att jag får fixa allt på verkstad.


MVH
ATRS

1:  Chiptrim är alltid eftermonterat så länge det inte står i bilens papper då smile Står väl 149hk eller 179hk om du kollar upp bilen på transportstyrelsen? Och hästarna är garranterat överdrivna även om bilen går bra! har själv en 98a som är chippad och den går iaf bättre än ts på 179hk men inte så mkt mer än så

2: Abs: Om felet nu är så enkelt så bör ägaren kunna fixa det själv?

3: Displayen kostar inte mkt och den kan du byta själv

4: Oftast är kvaliteten duglig men inte bättre på dessa framvagnskit! Men jag skulle inte oroa mig speciellt

5: Allround funkar utmärkt för dig som bor i skåne men jag hade nog satsat på ordentliga sommardäck iaf

6: 3000 låter väldigt billigt tycker jag! Men måste man enbart klarlacka om delarna så blir det mkt billigare!

7: Försäkringsbolaget bryr sig inte om chip så länge dem inte vet om det smile


847 Inlägg
28 september 2013
#3
Om jag inte missminner mig så ska väl 193hk vara max vid chippning på dessa från 98. Men den kan ju iofs vara fabrikstrimmad med andra komponenter. Utan papper skulle jag dock inte lita på det.


2 403 Inlägg
28 september 2013
#4
mr_green skrev:
Om jag inte missminner mig så ska väl 193hk vara max vid chippning på dessa från 98. Men den kan ju iofs vara fabrikstrimmad med andra komponenter. Utan papper skulle jag dock inte lita på det.

209hk säger vissa tillverkare att 98an får ;O  men vanligast är 198hk


4 Inlägg
28 september 2013
Trådstartare
#5
Nybergrobin skrev:
1:  Chiptrim är alltid eftermonterat så länge det inte står i bilens papper då smile Står väl 149hk eller 179hk om du kollar upp bilen på transportstyrelsen? Och hästarna är garranterat överdrivna även om bilen går bra! har själv en 98a som är chippad och den går iaf bättre än ts på 179hk men inte så mkt mer än så

2: Abs: Om felet nu är så enkelt så bör ägaren kunna fixa det själv?

3: Displayen kostar inte mkt och den kan du byta själv

4: Oftast är kvaliteten duglig men inte bättre på dessa framvagnskit! Men jag skulle inte oroa mig speciellt

5: Allround funkar utmärkt för dig som bor i skåne men jag hade nog satsat på ordentliga sommardäck iaf

6: 3000 låter väldigt billigt tycker jag! Men måste man enbart klarlacka om delarna så blir det mkt billigare!

7: Försäkringsbolaget bryr sig inte om chip så länge dem inte vet om det smile

Stort tack för ditt svar! Angående ABS'en så tycker man ju det (att han borde kunde ordna det själv då), men han "skyller" på att han inte har mer tid och/eller pengar att lägga på bilen, men att han kan ordna kabeln som behövs bytas billigt till mig. Får hoppas att det inte är något allvarligare än så..

mr_green skrev:
Om jag inte missminner mig så ska väl 193hk vara max vid chippning på dessa från 98. Men den kan ju iofs vara fabrikstrimmad med andra komponenter. Utan papper skulle jag dock inte lita på det.

Tackar även för ditt svar, mr_green! Vilka andra komponenter skulle detta kunna vara, som är fabrikstrimmade, menar du? Större turbo och dylikt?

Finns det något bra sätt att enkelt se att bilen är chiptrimmad i motor-rummet (och eller eventuellt vad det är för chiptrim där sitter, från vilken tillverkare och så där), eller då får man in i styrdonet och greja, inget enkelt sätt att se det på? Vad är där för sätt att se det på, så man vet vad där är gjort på bilen mer exakt?

Vad skulle rekommenderas för ställe att sticka in och fixa ABS'en, om man inte gör det själv? En auktoriserad verkstad är säkerligen absolut bäst, men auktoriserat och Audi är för mig en dyr kalkyl, någon billigare verkstad att rekommendera? Eller det är något som är värt att titta på själv, även för en som inte är speciellt haj på bilar?

847 Inlägg
28 september 2013
#6
Skulle kunna vara något större turbo. Vet att det är turbon som stoppar på 150hk varianten.


4 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
#7
mr_green skrev:
Skulle kunna vara något större turbo. Vet att det är turbon som stoppar på 150hk varianten.

Kunde tänka mig det, får kolla upp det.

Någon som har koll på mina frågor i föregående inlägg?

157 Inlägg
29 september 2013
#8
Åk till en autoexperten eller mekonomen, när det ändå är ett sånt litet jobb, men annars är det ett klassiskt problem att det är abs-kransen som bråkar på dom där modellerna, speciellt om pedalen pulserar utan att du bromsar så hårt.

Nej det går inte att se i motorrummet om den är chippad eller inte.  Man går in i styrboxen och ändrar olika värden, så som laddtryck och bränsletryck, bl.a. Men om ägaren vet vart den är chippad så kan man kolla med dom vad dom ger för siffror. Men antagligen ligger du mellan 190 och 200 hk.

// Johan

Audi A4 1.8t Quattro

4 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
#9
johan_dansk skrev:
Åk till en autoexperten eller mekonomen, när det ändå är ett sånt litet jobb, men annars är det ett klassiskt problem att det är abs-kransen som bråkar på dom där modellerna, speciellt om pedalen pulserar utan att du bromsar så hårt.

Nej det går inte att se i motorrummet om den är chippad eller inte.  Man går in i styrboxen och ändrar olika värden, så som laddtryck och bränsletryck, bl.a. Men om ägaren vet vart den är chippad så kan man kolla med dom vad dom ger för siffror. Men antagligen ligger du mellan 190 och 200 hk.

// Johan

Antog att det är det man får göra. Efter att ha hört mig för lite och kollat upp saken så gott jag kan själv så har jag också fått fram att det kan vara ABS-kransen som spökar. Blir det en dyr historia att ordna det på en sådan firma, som till exempel Mekonomen, tro?

Alright!


Sök