3423
Sök

"Nytt" styrsystem: Ecu master emu, erfarenheter?

72 Inlägg
8 januari 2014
#41
Arash skrev:
Har slagit ett öga på detta sprut och tycker att det är klokare att köra på ett Haltech PS500 isf. för under 8500kr. Ett mer välutvecklat gediget sprut i den lägsta prisklassen.

Förstår inte att det stup i kvarten dyker upp nya motorstyrningar. Finns det verkligen något att hämta på den marknaden? Priserna blir så låga att allt annat tar stryk av det, utvecklingen, kvalitén, buggtestning osv... Blir ett lågsegment med en massa ofärdiga, buggiga, struliga produkter.

Det är inte värt det. Man kan tappa sitt bilintresse på mindre strulfaktorer än så. Bättre att jobba med kvalitetsprodukter när det finns lågprisalternativ även där och ha kul istället med vind i seglen smile

Självklart säger du det Arash då du säljer Haltech. Har varken buggar, strul eller kvalité problem så vilket styrsystem menar du då? För inte är det Ecu Master.

Du måste skämta om du menar att ett SP500 ens är i närheten av ett lika kapabelt sprut? Kört många Sprint 500 och dom är ganska fattiga enligt min mening.

Jag förstår att ni som säljer sprut av den gamla generationen som i princip hade monopol på eftermarknadsstyrsystem förr och kunde därmed prissätta där efter blir lite kinkiga. Så kallat utbud och efterfrågan.

Sen köper man ett Haltech lär man få byta till VAG spolar om man COP på sin bil vilket drar på ditt pris med 3-4000kr och i slutändan får du parallellkoppla spridare och spolar. Ny mapsensor då den är i minsta laget, 90% av alla kunder laddar 1,5 bar eller mer. Vad jag minns så lär man köpa lambdamätare med då man inte kan köra sonden rakt in i sprutet.

Vi erbjuder PnP till tex BMW M50 9995kr. Vi kan det då vi har 6 drivsteg i boxen, till skillnad från Haltech som bara kan driva passiva spolar.

Tror mer på att det blir huvudbry samt brist på vind i seglet om en amatör köper ett Sprint 500 av dig än vårt färdiga PnP till tex M50 där du klickar i kontakten, ansluter slangen till den inbyggda 4 bars mapsensorn och vrider på nyckeln.


Mvh Mattias
Senast redigerat av cerveza (8 januari 2014)

Kalibrerar bilar.

Pro Tuner @ PBZ.se
116 Inlägg
8 januari 2014
#42
Hej Mattias!

Det stämmer att vi säljer Haltech, men att jag förespråkar Haltech beror inte på det, utan för att Haltech är bra. Att vi säljer Haltech beror också på att Haltech är bra. Det är liksom hela grunden till det hela.

Jag vill undvika att trash-talka ECU Master i detta inlägg, utan håller mig till kritiken som framförs kring Haltech.

Vi har en lång lista med div. buggar och strul från olika motorstyrningar. Trenden visar att ju nyare en tillverkare och produktserie är på marknaden, desto fler problem (det kan nog alla räkna ut).

En sak många förväxlar med bra kvalité, är t.ex. hög kapacitet på hårdvaran, eller längden på listan med funktioner. Det är väldigt långt ifrån sanningen. För att överdriva, men förtydliga vad jag försöker kommunicera, kan man tänka sig att en Daihatsu kan ha en längre speclista än en BMW. Betyder det att den förstnämnda är en bättre bil?

I det här fallet har jag inte pratat om speclista eller kapacitet. Jag har helt enkelt rekommenderat något som är välutvecklat och gediget. Det som finns fungerar bra!

Jag har sett så mycket signalfel, mätfel, störningar, buggar, oregelbundenheter, okunnig support, support som säger "så kan det vara" om div. buggar och problem osv... dvs. felen finns och tillverkaren vet inte hur de ska åtgärdas utan finner sig i det, gång på gång.

Pga. ovan har jag en rätt bestämd uppfattning kring att en lång speclista inte betyder så mycket om det inte fungerar bra. Sen tycker jag att man som bilentusiast ska se in i sig själv och varför man håller på med bilar som sin passion. Är det värt bök och stök? Efter ett långt bilintresse och snart 11år omfattande arbete i branschen har jag sett många passionerade bilentusiaster som helt tappat bilintresset pga. att det av olika anledningar har strulat för mycket, kostat för mycket och varit för mycket motgångar.

Med det som bakgrund är det lätt att se att det lönar sig att hålla sig till gedigna, beprövade kvalitetsprodukter. Det gäller allt, från elektronik, till hårdvara i och utanför motor osv. Det ångrar man aldrig.

Så ser trenden ut av det jag har fått uppleva iaf.

Här finns specifikation på PS500: http://shop.pbz.se/shop/24376/art61/210 … 050702.pdf
Här finns det på PS1000: http://shop.pbz.se/shop/24376/art75/210 … 051301.pdf
... och här på PS2000: http://shop.pbz.se/se/motorstyrning/mot … short.html

Prisspannet är mellan ca. 8300kr för PS500 upp till ca. 16800 för PS2000.

PS500 klarar av 4 spridare och 4 tändspolar sekventiellt. Det klarar av tändspolar med inbyggda tändsteg jättebra. Och har spolarna inte det så kan man ansluta ett tändsteg innan. Inte heller några problem.

Låter som att du pratar om någon specifik bilmodell eftersom du hänvisar till att man får byta till COP och paralellkoppla spridare och spolar. Vad tänker du på för motor? Jag kan ha missat något inlägg i tråden, men såg ingen konkret motorinfo i tidigare inlägg.

Självklart är inkopplingen enklare när det finns antingen ett färdigt kontaktstycke rakt in i motorstyrningen, som t.ex. Haltechs Platinum Pro-serie, eller adapterkablage emellan härva och ECU, som t.ex. Haltechs Plug-In-PS1000 och 2000. Men just till BMW M50-motorn har inte Haltech själva en adapterhärva, det finns dock massor av ÅF runtom i världen och det kryllar av eftermarknads adapterhärvor till div. Haltechboxar, så jag är övertygad om att en snabbsökning kommer att ge resultat på den fronten.

4bars MAP-sensor har mer kapacitet än en 3bars MAP-sensor. Så långt är vi överens. Vad är det sen för kvalitét på den 4-bars sensorn? Vilka avvikelser är det mellan sensor och sensor i de olika boxarna? Hur linjär är den - egentligen? Hur ofta buggar den, strular den, dör den osv..? Hur länge har det sprutet och den sensorn förekommit på marknaden? Osv... Åter tillbaka till att en lång speclista osv. inte berättar hela sanningen.

Haltechs Platinumserie är stabil, repetitiv, tillförlitlig, beprövad och bra. Sen om inte 500-serien duger så finns det en 1000-serie. Om den inte duger finns det en 2000-serie. Om den inte duger så finns det en Pro-serie. Om den inte duger så kommer det snart ut en Elite-serie.

Hör av dig (och ni andra) om ni har stött på något som rör Haltech så ska jag försöka supporta. Jag minns inte ett fall hittills där ett fel har kunnat härledas till produktionsfel, bugg eller liknande i ett Haltech styrsystem. Allt har gått att lösa genom att göra "rätt".

Mvh
Arash


8 Inlägg
9 januari 2014
#43
Arash!
Vi säger heller inte att det är något fel på Haltech förutom att man får betala mycket för namnet! Öppna och titta lite i boxarna så ser man snabbt att oavsett om det heter Vipec, Haltec eller Ecumaster så inser man snabbt att det är inte mycket pengar det handlar om i tillverkningskostnad av själva boxarna. Vad som kostar är utvecklingen av boxen samt mjukvara!.

Båda jag och Matte har som du varit i branschen i över 10 år och har som du även stött på både bättre och sämre sprut, vissa har suverän mjukvara samtidigt som det är nån idiot som har utvecklat hårdvaran och då blir resultatet därefter med störningar osv.

Sen att säga att billiga sprut direkt kommer att resultera i en massa buggar och störningar osv stämmer inte längre, det kommer fler och fler nya sprut till marknaden som använder högsta kvalitet när det gäller komponenter och väl genomarbetade mjukvaror fria från buggar och andra problem redan från första dagen som kostar bråkdelen av vad vissa tillverkare tar för sina boxar. Utvecklingen går ruskigt fort framåt och det är absolut ingen raketforskning att sätta ihop en bra styrbox idag.

Ta Maxxecu som exempel. Ett bra styrsystem med gott om funktioner "även om vissa inte är helt klara än".
Är detta ett dåligt sprut bara för att det är nytt? Dom flesta håller nog med om att det är ett bra sprut.
Hade maxxecu kostat 7995 när det släpptes hade garanterat du och andra direkt hoppat på och sagt att det är skräp.
Dock så släpptes det till ett mycket högre pris och då var det helt plötsligt ett bra sprut och alla skulle ha ett fastän det bara hade funnits på marknaden nån månad.

Haltech och många andra stora tillverkare med många år under bältet har även väldigt stora utgifter och pengarna måste in. Tyvärr så spelar inte deras långa erfarenhet nån större roll idag utan även små företag kan ta fram lika bra eller till och med bättre produkter för mindre pengar. Priserna kommer pressas ordentligt framöver efterhand som nya system släpps, och om inte Haltech med flera hänger på så kommer dom att se sina vinster försvinna.

Ecumaster har visserligen bara funnits på marknaden i drygt ett år nu men vi har heller inte haft en enda reklamation. Både mjukvaran och hårdvaran är superstabila och det jobbas febrilt på att ta fram nya roliga och bra  funktioner.

Mvh
Per

Pro Tuner @ PBZ.se
116 Inlägg
9 januari 2014
#44
Hej Per!

Helhetsupplevelsen handlar ju om så mycket mer än "hur många spridarutgångar det finns". Skillnaderna mellan olika styrsystem är så omfattande att det skulle behövas en uppsats för att täcka in det 5% viktigaste aspekterna.

När du skriver "sen att säga att billiga sprut direkt kommer att resultera i en massa buggar och störningar osv stämmer inte längre" så hänvisar du antingen till något annat än det jag har skrivit, eller så har du missförstått mig. För jag påstår inte det du skriver.

Det jag däremot talar om är en övergripande trend att ser man på det stora hela så är det sammantaget just de relationer som jag tar upp som existerar. Om man t.ex. pratar i termerna riskbedömning, så är det mycket mindre risk att du upplever problem med det mest kapabla motorstyrningen från t.ex. Haltech eller Motec, än vad du gör med motorstyrningar som har t.ex. max 5års marknadsnärvaro.

Konstigt vore annars. Inte sant? Att om en/ett par utvecklare lanserar en produkt på marknaden så har de i 9 fall av 10 en del att utveckla innan de på många plan ska kunna mäta sig med ett större företag som genom en evolution av tusentals stora och små förändringar som har förfinats över 2-3 decennium har lett fram till den produkt dom har idag.

Ang. MaxxECU: Jag kan inte hålla med dig om att det är ett bra/dåligt sprut. Jag har för lite erfarenhet av detaljerna kring praktiskt användande och jämförelse med annat. Jag kan hålla med om att hårdvaran verkar relativt potent, men kan inte yttra mig om hur bra det faktiskt fungerar i praktiken. Hur mycket man kan köra samtidigt utan att uppleva problem, hur det är kompatibelt med annat utanför styrenheten osv. Så jag lämnar det vara osagt. Däremot har jag tittat en hel del på programmet/mjukvaran och den tycker jag inte är nåt att hänga i granen.

Jag reagerar på många som snabbt tar slutsatser, när deras erfarenheter egentligen är så begränsade. Någon som provar ett sprut ropar ofta högt "det är bäst", när det kanske är det 1, 2, 3:e sprutet de har någon erfarenhet av. Jag anser att en kvalificerad åsikt kräver iaf. omfattande arbetserfarenhet ett 10-tal olika tillverkares motorstyrningar (även i högre prisklasser) med gärna 5-10 egen utförda mappningar per styrsystem, för att ha ett jämförelseunderlag över huvud taget.

Om vi istället pratar mjukvara/användargränssnitt:
Vi har sett att generellt så skiljer beprövade kvalitetssprut med lång historia mot nya/billiga sprut i bl.a. följande aspekter:
- stöd vs. bristande stöd för olika operativsystem
- stöd vs. bristande stöd för olika hårdvara
- kommunikationshastigheter
- intuitiva flöden i användargränssnittet när man utför ändringar/arbetar med funktioner (här kan man ta upp tusentals aspekter... allt från om man måste skicka/spara varje ändring för att det ska lagras i boxen till... you name it. Finns hur mycket som helst som skiljer spruten åt.)
- näst intill obegränsade vs. begränsade möjligheter att påverka grafik/arbetsmiljö i programmen
- automatiska uppdateringar av programmet vs. inga uppdateringar eller behov att avinstallera och installera nytt osv.
- bakåtkompatibilitet där nyare versioner av programmet är helt kompatibla med filer producerade i äldre versioner
- framåtkompatibilitet - vice versa mot ovan, med konverteringsmöjligheter och enkel flytande guide för ev. kompletteringar/korrigeringar som behöver utföras i den nya miljön
- om man manuellt måste känna till version på tidigare mappfil för att själv behöva välja rätt och kunna öppna filen
- om man måste välja rätt version på installationsprogram för att kunna få kontakt med ECU:n i bilen
... osv. Det finns snudd på hur mycket som helst att ta upp här.

Om vi tittar närmare på hårdvaran då:
- separata isolerade jordar, eller mycket som delar samma jord och kan skapa jordkretsar som kan påverka allt från mätvärden till funktioner osv...
- det finns minneskretsar från kvalitetstillverkare och lågpris/budgettillverkare. Dessa skiljer generellt i kvalité, livslängd och buggar
- det finns processorer med liknande bredd och skillnader som ovan
- det finns kretskort med liknande bredd och skillnader som ovan
- det finns kondensatorer med liknande bredd och skillnader som ovan
- det finns signalförstärkare med liknande bredd och skillnader som ovan
- det finns spänningsomvandlare med liknande bredd och skillnader som ovan
- det finns signal/spänningsbegränsare med liknande bredd och skillnader som ovan
... osv.

Även den listan kan göras enorm. Att de olika förekommande tillverkarna av motorstyrningar väljer olika kvalité på hårdvaran är ett faktum. Så för att kunna ta ställning till om det jag påstår verkar trovärdigt eller inte behöver man fundera på om kvalitetsskillnaden i de 100-tals olika komponenterna inte har någon som helst effekt på slutresultatet? Är det inte rimligt att det har en betydande effekt? Vore det inte konstigt annars?

Sen finns det mjuka värden också.
Jag tänker på allt annat som man betalar för när man köper A från lev. A istället för B från lev. B.
- tillgänglighet till produkterna
- tillgänglighet till tillbehör
- tillgänglighet till ansvarig personal
- kompatibilitet med en rad olika 3:e parters tillbehör på marknaden (t.ex. Dash Loggers/Displayer, power control moduler, Wi-Fi-enheter, Bluetoothenheter, GSM-enheter och hundratals andra produkter)
- supportnätverk för ÅF
- supportnätverk för kunder
- garantier, omfattning och hantering av dessa
- bredd och förberedelser för en rad olika bilars sensorer och givare, färdiga "mallar" som bara funkar
- beprövade installationer på 1000-tals olika bilmodeller och allt vad det innebär med detaljkunskap, support osv...
- erforderliga manualer, instruktioner, datablad, kalibreringsinfo osv. på stor/liten andel av sortimentet
- benägenhet till att lösa brister/buggar och responstid från upptäckt problem till implementerad lösning
- produktutveckling och med vilken tempo det kommer nyheter/uppdateringar/förbättringar
- pedagogiskt utbildnings/undervisningsmaterial, instruktionsvideos, manualer osv. Kvalitén på pedagogiken, utbudet och omfattningen av det.
... osv. Och mycket mycket mer.



Om man tar två exempel, från ytterligheterna på spektrat, så kan man tänka sig att det finns en anledning till "alla" är beredda att betala mer för en ny märkes-TV med erkänd kvalité och lång historia från en av de stora elkedjorna i sverige, med manualer, CE-märkning, öppet köp, garantier, öppettider, utbytesvaror, support osv... jämfört med en "chinaman-maybe-EXPLODE-tv" av ett par skumma typer bak i skåpet på en falskreggad minibuss vid Sergels Torg i Sthlm. smile

OBS! Ta inte jämförelsen ovan bokstavligen. Om man bara tänker sig att det är ytterligheterna på spannet, så kan man tänka sig alla nyanser däremellan.

Det har en betydelse vad man köper och var man köper det ifrån. Konstigt vore annars.

Det var allt för mig denna gång smile

Mvh
Arash
Senast redigerat av Arash (9 januari 2014)


Forummoderator
10 576 Inlägg
9 januari 2014
#45
Arash skrev:
Om man tar två exempel, från ytterligheterna på spektrat, så kan man tänka sig att det finns en anledning till ofta alla är beredda att betala mer för en ny märkes-TV med erkänd kvalité och lång historia från en av de stora elkedjorna i sverige, med manualer, CE-märkning, öppet köp, garantier, öppettider, utbytesvaror, support osv... jämfört med en "chinaman-maybe-EXPLODE-tv" av ett par skumma typer bak i skåpet på en falskreggad minibuss bil vid Sergels Torg i Sthlm. smile

OBS! Ta inte jämförelsen ovan bokstavligen. Om man bara tänker sig att det är ytterligheterna på spannet, så kan man tänka sig alla nyanser däremellan.

Det har en betydelse vad man köper och var man köper det ifrån. Konstigt vore annars.

Det var allt för mig denna gång smile

Mvh
Arash

(Utan att nämna vem/vad så flikar jag in lite tycken.) Det beror också på målsättningen man har. Jag rekommenderar ibland MS 1 V3 för det är bättre än något gammalt motronic från 1982. Därmed inte sagt att det är bäst.  Jag byter TV kanske vart 10år, så vad jag än går in och köper så är det garanterat bättre än det jag hade innan.  Alltså vad kommer man från och vad förväntar man sig. Problemet är att man snabbt glömmer att utbilda kunden innan han köper sina prylar, en genomgående trend tyvärr.

Personligen ser jag inte en plug and play lösning som speciellt smart, oavsett namnet på sprutet. Att plugga in sig på en 25år gammal kabelstam och förvänta sig att det funkar till 3ggr originaleffekten är bara dumt. I sammanhanget kostar en ny kabelstam inte mycket pengar och spar mycket huvudkliande. Där emot kan jag se fördelar med ingångar för K-givare och lambda direkt i boxen, då är det närmare till hands att använda de ingångarna istället för att fuska sig runt genom att inte mäta.

Vad som passar vem är individuellt på väldigt många plan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Pro Tuner @ PBZ.se
116 Inlägg
9 januari 2014
#46
torpis skrev:
(Utan att nämna vem/vad så flikar jag in lite tycken.) Det beror också på målsättningen man har. Jag rekommenderar ibland MS 1 V3 för det är bättre än något gammalt motronic från 1982. Därmed inte sagt att det är bäst.  Jag byter TV kanske vart 10år, så vad jag än går in och köper så är det garanterat bättre än det jag hade innan.  Alltså vad kommer man från och vad förväntar man sig. Problemet är att man snabbt glömmer att utbilda kunden innan han köper sina prylar, en genomgående trend tyvärr.

Personligen ser jag inte en plug and play lösning som speciellt smart, oavsett namnet på sprutet. Att plugga in sig på en 25år gammal kabelstam och förvänta sig att det funkar till 3ggr originaleffekten är bara dumt. I sammanhanget kostar en ny kabelstam inte mycket pengar och spar mycket huvudkliande. Där emot kan jag se fördelar med ingångar för K-givare och lambda direkt i boxen, då är det närmare till hands att använda de ingångarna istället för att fuska sig runt genom att inte mäta.

Vad som passar vem är individuellt på väldigt många plan.

Jag instämmer helt med ovan.


1 507 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#47
Arash, tack för din information om haltech! Denna trend som du beskrivit i flera inlägg nu tillhör mer eller mindre allmänbildningen. Det är en självklarhet som alla vet om. Men bara för att det är en trend så behöver det inte vara ett faktum som gäller alla. Ta maxxecu t.ex.
Att Ärtan och Bäckis från ppf går ut i tidningen Bilsport att de använder maxxecu när de ska trimma en bmw turbo i flera olika steg visar väl på att det är ett bra sprut?

Varför jag skapade denna tråd är för att få en uppfattning om ecumaster följer trenden eller står ut.
Och det vore konstigt om det inte gick att göra ett lika bra sprut idag som igår fast till ett billigare pris med tanke på hur snabbt utvecklingen av datorer gått de senaste åren. Du kan få en mycket bättre dator idag för 5000kr än vad du fick för 5 år sedan för 10000kr.

Mvh
/T


Pro Tuner @ PBZ.se
116 Inlägg
9 januari 2014
#48
Tuggummimannen skrev:
Arash, tack för din information om haltech! Denna trend som du beskrivit i flera inlägg nu tillhör mer eller mindre allmänbildningen. Det är en självklarhet som alla vet om. Men bara för att det är en trend så behöver det inte vara ett faktum som gäller alla. Ta maxxecu t.ex.
Att Ärtan och Bäckis från ppf går ut i tidningen Bilsport att de använder maxxecu när de ska trimma en bmw turbo i flera olika steg visar väl på att det är ett bra sprut?

Varför jag skapade denna tråd är för att få en uppfattning om ecumaster följer trenden eller står ut.
Och det vore konstigt om det inte gick att göra ett lika bra sprut idag som igår fast till ett billigare pris med tanke på hur snabbt utvecklingen av datorer gått de senaste åren. Du kan få en mycket bättre dator idag för 5000kr än vad du fick för 5 år sedan för 10000kr.

Mvh
/T

Tjena!

Jag önskar att det vore en självklarhet, men det är det inte. Min tolkning till varför det inte är en självklarhet är att det ofta finns höggljudda försvarare till billiga sprut på forumen som har fått mycket utrymme och utan någon motpol. Då framstår ofta olika variationer av billiga sprut av vitt varierande kvalitéer, som det bästa sedan Jesus. (ironi wink).

Så då dök jag upp och försöker ge en annan bild av verkligheten.

Sen att PPF väljer MaxxECUs styrsystem till det reportaget, säger inte så mycket mer än att dom väljer det sprutet till reportaget. Om vi nu ändå ska spekulera, så kan vi även spekulera i dessa banor:
- det kan vara för att det är billigare än andra alternativ på marknaden
- det kan vara för att PPF använt det på sistone och är bekväma med det och gärna använder det
- det kan vara för att PPF hade det på lager och behövde bli av med det
- det kan vara för att MaxxECU och PPF har ingått i ett samarbete kring gemensam marknadsföring i samband med reportaget
- det kan vara för att dom drog en lott "vilket sprut ska vi välja"
osv...

Jag gillar inte spekulationer... Det ger utrymme för fler frågor än svar och klarhet i livet.

Man ska inte dra förhastade slutsatser.


När du skriver:
"Och det vore konstigt om det inte gick att göra ett lika bra sprut idag som igår fast till ett billigare pris med tanke på hur snabbt utvecklingen av datorer gått de senaste åren. Du kan få en mycket bättre dator idag för 5000kr än vad du fick för 5 år sedan för 10000kr."

Så håller jag med dig. Det vore jättekonstigt om det vore så. Om det skulle vara en reflektion på det jag skriver, så ser jag inget samband. Därför vill jag bara poängtera, att även dom välrennomerade erkänt bra och gedigna motorstyrsystemen på marknaden med t.ex. 3 decennium av historia, självklart också utvecklar produkter idag, med dagens teknologi, eller kanske t.o.m. ligger steget före, och tillverkar produkter med morgondagens teknologi. Dessutom sitter de på stora team av ingenjörer som arbetar med kanske 50-100 motorstyrningsrelaterade projekt samtidigt tillsammans, till skillnad från många av de nya billiga bolagen som kan ha 1-2st utvecklare som ibland utöver ren utveckling av motorstyrningen dessutom har en annan heltidssysselsättning.

Det vore orimligt om det ledde till en lika bra produkt. Inte sant?
Senast redigerat av Arash (9 januari 2014)


27 Inlägg
9 januari 2014
#49
Arash skrev:
många av de nya billiga bolagen som kan ha 1-2st utvecklare som ibland utöver ren utveckling av motorstyrningen dessutom har en annan heltidssysselsättning.

Det vore orimligt om det ledde till en lika bra produkt. Inte sant?

Inte nödvändigtvis. Betänk ett litet företag, så kan det faktiskt vara så att det är samma person som utvecklar insprutningssystemet som dessutom (på ordinararie arbetstid?) faktiskt mappar diverse olika kundbilar...
Vad som då händer är att dom utvecklar ett system med dom funktioner som beter sig på det sätt dom själv vill. Utvecklar man någonting med sig själv som referens och sedan säljer det, kan det gå på 2 olika sätt! Antingen tycker kunderna det är skitbra, eller går det åt helvete wink

8 Inlägg
9 januari 2014
#50
Arash skrev:
Tuggummimannen skrev:
Arash, tack för din information om haltech! Denna trend som du beskrivit i flera inlägg nu tillhör mer eller mindre allmänbildningen. Det är en självklarhet som alla vet om. Men bara för att det är en trend så behöver det inte vara ett faktum som gäller alla. Ta maxxecu t.ex.
Att Ärtan och Bäckis från ppf går ut i tidningen Bilsport att de använder maxxecu när de ska trimma en bmw turbo i flera olika steg visar väl på att det är ett bra sprut?

Varför jag skapade denna tråd är för att få en uppfattning om ecumaster följer trenden eller står ut.
Och det vore konstigt om det inte gick att göra ett lika bra sprut idag som igår fast till ett billigare pris med tanke på hur snabbt utvecklingen av datorer gått de senaste åren. Du kan få en mycket bättre dator idag för 5000kr än vad du fick för 5 år sedan för 10000kr.

Mvh
/T

Tjena!

Jag önskar att det vore en självklarhet, men det är det inte. Min tolkning till varför det inte är en självklarhet är att det ofta finns höggljudda försvarare till billiga sprut på forumen som har fått mycket utrymme och utan någon motpol. Då framstår ofta olika variationer av billiga sprut av vitt varierande kvalitéer, som det bästa sedan Jesus. (ironi wink).

Så då dök jag upp och försöker ge en annan bild av verkligheten.

Sen att PPF väljer MaxxECUs styrsystem till det reportaget, säger inte så mycket mer än att dom väljer det sprutet till reportaget. Om vi nu ändå ska spekulera, så kan vi även spekulera i dessa banor:
- det kan vara för att det är billigare än andra alternativ på marknaden
- det kan vara för att PPF använt det på sistone och är bekväma med det och gärna använder det
- det kan vara för att PPF hade det på lager och behövde bli av med det
- det kan vara för att MaxxECU och PPF har ingått i ett samarbete kring gemensam marknadsföring i samband med reportaget
- det kan vara för att dom drog en lott "vilket sprut ska vi välja"
osv...

Jag gillar inte spekulationer... Det ger utrymme för fler frågor än svar och klarhet i livet.

Man ska inte dra förhastade slutsatser.


När du skriver:
"Och det vore konstigt om det inte gick att göra ett lika bra sprut idag som igår fast till ett billigare pris med tanke på hur snabbt utvecklingen av datorer gått de senaste åren. Du kan få en mycket bättre dator idag för 5000kr än vad du fick för 5 år sedan för 10000kr."

Så håller jag med dig. Det vore jättekonstigt om det vore så. Om det skulle vara en reflektion på det jag skriver, så ser jag inget samband. Därför vill jag bara poängtera, att även dom välrennomerade erkänt bra och gedigna motorstyrsystemen på marknaden med t.ex. 3 decennium av historia, självklart också utvecklar produkter idag, med dagens teknologi, eller kanske t.o.m. ligger steget före, och tillverkar produkter med morgondagens teknologi. Dessutom sitter de på stora team av ingenjörer som arbetar med kanske 50-100 motorstyrningsrelaterade projekt samtidigt tillsammans, till skillnad från många av de nya billiga bolagen som kan ha 1-2st utvecklare som ibland utöver ren utveckling av motorstyrningen dessutom har en annan heltidssysselsättning.

Det vore orimligt om det ledde till en lika bra produkt. Inte sant?

Stora team av ingenjörer? dom måste vara väldigt uttråkade! det är inte en hel bil vi snackar om utan ett styrsystem. En processor, minne några transistorer och ett par in/utgångskretsar.
Även om man använder den absolut senaste tekniken med en prosessor som klarar att driva 10 boxar och komponenter som inte kommer att ge upp närmaste 30 åren så är det fortfarande ingen dyr historia, inte eller nån speciellt avancerad teknologi. Öppna och titta på vad du får i hembioreciver för 9000kr eller ett sprut för samma pengar. Recivern väger 20kg och är fullproppad med dyra komponenter. Sprutet, ett litet styrkort och sen var det inte mer.
Mvh
Per.

8 Inlägg
9 januari 2014
#51
Boyd skrev:
Arash skrev:
många av de nya billiga bolagen som kan ha 1-2st utvecklare som ibland utöver ren utveckling av motorstyrningen dessutom har en annan heltidssysselsättning.

Det vore orimligt om det ledde till en lika bra produkt. Inte sant?

Inte nödvändigtvis. Betänk ett litet företag, så kan det faktiskt vara så att det är samma person som utvecklar insprutningssystemet som dessutom (på ordinararie arbetstid?) faktiskt mappar diverse olika kundbilar...
Vad som då händer är att dom utvecklar ett system med dom funktioner som beter sig på det sätt dom själv vill. Utvecklar man någonting med sig själv som referens och sedan säljer det, kan det gå på 2 olika sätt! Antingen tycker kunderna det är skitbra, eller går det åt helvete wink

Stämmer bra, titta på Dta och deras motorstyningar. En ansvarig utvecklare som bara kör på sina egna idér och vägrar lyssna på andra. Små firmor har även sina nackdelar! även om jag tycker fördelarna överväger stort.

8 Inlägg
9 januari 2014
#52
torpis skrev:
Arash skrev:
Om man tar två exempel, från ytterligheterna på spektrat, så kan man tänka sig att det finns en anledning till ofta alla är beredda att betala mer för en ny märkes-TV med erkänd kvalité och lång historia från en av de stora elkedjorna i sverige, med manualer, CE-märkning, öppet köp, garantier, öppettider, utbytesvaror, support osv... jämfört med en "chinaman-maybe-EXPLODE-tv" av ett par skumma typer bak i skåpet på en falskreggad minibuss bil vid Sergels Torg i Sthlm. smile

OBS! Ta inte jämförelsen ovan bokstavligen. Om man bara tänker sig att det är ytterligheterna på spannet, så kan man tänka sig alla nyanser däremellan.

Det har en betydelse vad man köper och var man köper det ifrån. Konstigt vore annars.

Det var allt för mig denna gång smile

Mvh
Arash

(Utan att nämna vem/vad så flikar jag in lite tycken.) Det beror också på målsättningen man har. Jag rekommenderar ibland MS 1 V3 för det är bättre än något gammalt motronic från 1982. Därmed inte sagt att det är bäst.  Jag byter TV kanske vart 10år, så vad jag än går in och köper så är det garanterat bättre än det jag hade innan.  Alltså vad kommer man från och vad förväntar man sig. Problemet är att man snabbt glömmer att utbilda kunden innan han köper sina prylar, en genomgående trend tyvärr.

Personligen ser jag inte en plug and play lösning som speciellt smart, oavsett namnet på sprutet. Att plugga in sig på en 25år gammal kabelstam och förvänta sig att det funkar till 3ggr originaleffekten är bara dumt. I sammanhanget kostar en ny kabelstam inte mycket pengar och spar mycket huvudkliande. Där emot kan jag se fördelar med ingångar för K-givare och lambda direkt i boxen, då är det närmare till hands att använda de ingångarna istället för att fuska sig runt genom att inte mäta.

Vad som passar vem är individuellt på väldigt många plan.

Håller med. Jag tycker heller inte om att koppla in en box i ett elsystem där vem som helst kan ha varit och mixtrat. Till mina egna bilar bygger jag alltid en riktig härva. Tyvärr det går inte att övertyga kunderna att dom ska lägga dom pengarna. Folk vill ha pnp! så är det bara.

Pro Tuner @ PBZ.se
116 Inlägg
9 januari 2014
#53
Boyd skrev:
Inte nödvändigtvis. Betänk ett litet företag, så kan det faktiskt vara så att det är samma person som utvecklar insprutningssystemet som dessutom (på ordinararie arbetstid?) faktiskt mappar diverse olika kundbilar...
Vad som då händer är att dom utvecklar ett system med dom funktioner som beter sig på det sätt dom själv vill. Utvecklar man någonting med sig själv som referens och sedan säljer det, kan det gå på 2 olika sätt! Antingen tycker kunderna det är skitbra, eller går det åt helvete wink

Jag tror att det är en "ickefråga". Menar du att det finns någon tillverkare av motorstyrsystem som inte också regelbundet mappar bilar? Alla jag har haft sådan inblick i har gjort det.

Det är en enorm skillnad om du t.ex. tar någon liten aktör och jämför med t.ex. Haltech. Där dom (på Haltech) mappar bilar varje dag, med roterande olika "mappare" som går mellan mappning, support och utvecklingsavdelning, men där det då på heltid på utvecklingsavdelningen kan sitta 5-20 pers och på heltid bara absorbera feedback från de olika mapparna och supportpersonalen och hela tiden på en helt annan nivå utveckla produkter & tjänster.

Snabbt räkneexempel:
2 pers, halvtid utveckling halvtid mappning/försäljning/kundorderhantering osv... = 40h utveckling/vecka.
vs.
15 pers där i snitt säg 10 pers arbetar med utveckling = 400h utveckling/vecka (10ggr mer).

Rakt av multiplicerat med 45v säger vi (ca. år minus semester mm.) =
Lilla bolaget: 1800h utveckling
Stora bolaget: 18000h utveckling

Det stora bolaget kan alltså lägga 10ggr. större utvecklingsarbete på buggfix, ta in feedback från användare och åtgärder osv.

Vi kan tänka på feedback från kunder också.
Tänk dig att det lilla bolaget säljer 100st boxar/år och det stora bolaget säljer 5000 boxar/år (har autoriserade distributörer överallt i världen som i sin tur har ÅF under sig som i sin tur har kunder som handlar av dom).

För övningens skull kan vi tänka oss att varje kund = 1st feedback om en bugg eller önskad förbättring av produkten.

Lilla bolagets utvecklingsavdelning skulle då få feedback från 100 kunder per år om ev. buggar/förbättringar.
Stora bolagets utvecklingsavdelning skulle få 5000 motsvarande. Och, takten som de har möjlighet att beta av åtgärderna är avsevärt högre, eftersom de är så många fler som arbetar med det enl. det första räkneexemplet.

Menar du att det inte är rimligt att anta att det är en viss skillnad mellan de två modellerna ovan?


Pro Tuner @ PBZ.se
116 Inlägg
9 januari 2014
#54
Per_Nilsson skrev:
Stora team av ingenjörer? dom måste vara väldigt uttråkade! det är inte en hel bil vi snackar om utan ett styrsystem. En processor, minne några transistorer och ett par in/utgångskretsar.
Även om man använder den absolut senaste tekniken med en prosessor som klarar att driva 10 boxar och komponenter som inte kommer att ge upp närmaste 30 åren så är det fortfarande ingen dyr historia, inte eller nån speciellt avancerad teknologi. Öppna och titta på vad du får i hembioreciver för 9000kr eller ett sprut för samma pengar. Recivern väger 20kg och är fullproppad med dyra komponenter. Sprutet, ett litet styrkort och sen var det inte mer.
Mvh
Per.

Nu upplever jag det som att du är 100% inne på en begränsad del av hårdvaruaspekten, nämligen underhåll och buggfix av befintlig hårdvara.

Även om vi endast håller oss inom ämnet hårdvara, så finns det andra aspekter att tänka på, när det gäller utvecklingsavdelningens arbete. T.ex. att det hela tiden sker en utveckling av nästa generations system.

Om vi tar Haltech t.ex. så har under de senaste åren utvecklat och lanserat 4 helt olika generationer av motorstyrningar. 3 av dem är aktuella nu (Sprint, Sport & Pro) och det senaste visades på SEMA förra året (Elite) och släpps på marknaden i år.

Utveckling av nya produkter är en stor del av vad utvecklingsavdelningar på större företag arbetar med.


Men hårdvara är bara en aspekt i den större bilden. Förutom hårdvara finns ju även buggfix och förbättringar på aktuell mjukvara. Utöver det så har du även på mjukvarusidan utveckling av nästa generations mjukvara.

Jag minns inte en gång jag pratat med någon utvecklare på Haltech som inte har haft fullt upp smile Så uttråkade verkar dom inte vara.


Det finns många andra delar i utvecklingsavdelningens arbete också, t.ex. utökad kompatibilitet & Plug-N-Play möjligheter med allt fler fabriksbilar och 3:e-parts prylar som t.ex. växellådsstyrningar, dash-displayer och mycket, mycket annat.

Mvh
Arash
Senast redigerat av Arash (9 januari 2014)


8 Inlägg
9 januari 2014
#55
Arash skrev:
Boyd skrev:
Inte nödvändigtvis. Betänk ett litet företag, så kan det faktiskt vara så att det är samma person som utvecklar insprutningssystemet som dessutom (på ordinararie arbetstid?) faktiskt mappar diverse olika kundbilar...
Vad som då händer är att dom utvecklar ett system med dom funktioner som beter sig på det sätt dom själv vill. Utvecklar man någonting med sig själv som referens och sedan säljer det, kan det gå på 2 olika sätt! Antingen tycker kunderna det är skitbra, eller går det åt helvete wink

Jag tror att det är en "ickefråga". Menar du att det finns någon tillverkare av motorstyrsystem som inte också regelbundet mappar bilar? Alla jag har haft sådan inblick i har gjort det.

Det är en enorm skillnad om du t.ex. tar någon liten aktör och jämför med t.ex. Haltech. Där dom (på Haltech) mappar bilar varje dag, med roterande olika "mappare" som går mellan mappning, support och utvecklingsavdelning, men där det då på heltid på utvecklingsavdelningen kan sitta 5-20 pers och på heltid bara absorbera feedback från de olika mapparna och supportpersonalen och hela tiden på en helt annan nivå utveckla produkter & tjänster.

Snabbt räkneexempel:
2 pers, halvtid utveckling halvtid mappning/försäljning/kundorderhantering osv... = 40h utveckling/vecka.
vs.
15 pers där i snitt säg 10 pers arbetar med utveckling = 400h utveckling/vecka (10ggr mer).

Rakt av multiplicerat med 45v säger vi (ca. år minus semester mm.) =
Lilla bolaget: 1800h utveckling
Stora bolaget: 18000h utveckling

Det stora bolaget kan alltså lägga 10ggr. större utvecklingsarbete på buggfix, ta in feedback från användare och åtgärder osv.

Vi kan tänka på feedback från kunder också.
Tänk dig att det lilla bolaget säljer 100st boxar/år och det stora bolaget säljer 5000 boxar/år (har autoriserade distributörer överallt i världen som i sin tur har ÅF under sig som i sin tur har kunder som handlar av dom).

För övningens skull kan vi tänka oss att varje kund = 1st feedback om en bugg eller önskad förbättring av produkten.

Lilla bolagets utvecklingsavdelning skulle då få feedback från 100 kunder per år om ev. buggar/förbättringar.
Stora bolagets utvecklingsavdelning skulle få 5000 motsvarande. Och, takten som de har möjlighet att beta av åtgärderna är avsevärt högre, eftersom de är så många fler som arbetar med det enl. det första räkneexemplet.

Menar du att det inte är rimligt att anta att det är en viss skillnad mellan de två modellerna ovan?

Absolut är där jätteskillnad på företagen! Har läst mycket om Haltech och deras utvecklingsarbete är verkligen kanon! Dom lägger ner enormt med tid på att utveckla nya funktioner som ingen annan har och testar allt innan dom släpps så jag tvivlar starkt på att dom har många buggar alls.
Detta sysslar INTE en liten firma med! Dom tittar givetvis på Haltech hur dom har gjort och sen gör dom samma sak.

72 Inlägg
9 januari 2014
#56
torpis skrev:
Arash skrev:
Om man tar två exempel, från ytterligheterna på spektrat, så kan man tänka sig att det finns en anledning till ofta alla är beredda att betala mer för en ny märkes-TV med erkänd kvalité och lång historia från en av de stora elkedjorna i sverige, med manualer, CE-märkning, öppet köp, garantier, öppettider, utbytesvaror, support osv... jämfört med en "chinaman-maybe-EXPLODE-tv" av ett par skumma typer bak i skåpet på en falskreggad minibuss bil vid Sergels Torg i Sthlm. smile

OBS! Ta inte jämförelsen ovan bokstavligen. Om man bara tänker sig att det är ytterligheterna på spannet, så kan man tänka sig alla nyanser däremellan.

Det har en betydelse vad man köper och var man köper det ifrån. Konstigt vore annars.

Det var allt för mig denna gång smile

Mvh
Arash

(Utan att nämna vem/vad så flikar jag in lite tycken.) Det beror också på målsättningen man har. Jag rekommenderar ibland MS 1 V3 för det är bättre än något gammalt motronic från 1982. Därmed inte sagt att det är bäst.  Jag byter TV kanske vart 10år, så vad jag än går in och köper så är det garanterat bättre än det jag hade innan.  Alltså vad kommer man från och vad förväntar man sig. Problemet är att man snabbt glömmer att utbilda kunden innan han köper sina prylar, en genomgående trend tyvärr.

Personligen ser jag inte en plug and play lösning som speciellt smart, oavsett namnet på sprutet. Att plugga in sig på en 25år gammal kabelstam och förvänta sig att det funkar till 3ggr originaleffekten är bara dumt. I sammanhanget kostar en ny kabelstam inte mycket pengar och spar mycket huvudkliande. Där emot kan jag se fördelar med ingångar för K-givare och lambda direkt i boxen, då är det närmare till hands att använda de ingångarna istället för att fuska sig runt genom att inte mäta.

Vad som passar vem är individuellt på väldigt många plan.

Håller med om det mesta Torpis smile

Dock vill jag gärna lägga upp lite av min egen erfarenhet när det gäller motorhärvan smile
Om vi kört 200 bilar där kunderna själv har kopplat in sprutet med en helt ny härva så är det till 99% av de som strular om det skulle strula. Det som felar är ofta kabeldragningen, skyddsjordar, dåliga lödningar, felparade spridare, spolar, störningar mm.
Har faktiskt aldrig stött på en enda bil med ett bra Pnp som strulat eller gett en gråa hår smile Kvalitén på en standard härva är oftast mycket högre trots sin ålder än när killen i garaget meckar ihop sin i stress och okunskap för att få lägga upp en video på sin uppstart.

Originaleffekten vs 7-800hk bryr sig inte kablarna om såvida man inte har ett par källor som drar mycket amper tex högeffekts tändspolar väldigt lågohmiga spridare. Ofta kan man lösa detta genom att ha en tilläggshärva som tillägg till PnP härvan smile

Sen förstår jag inte dig Arash att du dök upp som gubben i lådan och försöker sälja dina sprint 500 i en tråd gällande Ecu Master. Kan tycka att det är lite burdust smile
Men diskutera är ju trots allt roligt det med så länge det hålls på en vettig och vuxen nivå!



Mvh Mattias
Senast redigerat av cerveza (9 januari 2014)

Kalibrerar bilar.

4 670 Inlägg
9 januari 2014
#57
Kanske bara är så att affärerna går dåligt nu o måste marknadsföra sig själv? Väckt ett antal trådar nu och pratar gott om sprutet! Detta är den känslan jag får av Arash. Hade han dock börjat prata om andra stora eftermarknadssprut hade varit en annan grej men nu känns det bara som att hans företag behöver reklam smile

O nej kommer inte använda Haltech i min evo trots hur bra de nu är utan blir annat!
Senast redigerat av Japs-Micke (9 januari 2014)


1 507 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#58
Kan tänka mig att många nya mindre tillverkare av sprut jobbat hos en större tillverkare innan.

Just jag har planer på att köra sprutet i en fyra först för att senare flytta över det i en sexa, så föredrar att kunna driva 6 spridare och 6 tändspolar sekventiellt, så ett Haltech ps500 räcker då inte till för min del och de bättre versionerna blir över budget.

Sen kan man fråga sig om saker som hur det går att justera menyerna i programvaran efter önskemål och om man måste trycka "spara" kontinuerligt eller ej är värt att betala så pass mycket mer för. Det är småsaker med tanke på hur många timmar man är i garaget/på grusuppfarten och håller på med bilen. Man lär ju ändå krocka fanskapet och bränna upp det innan sprutet ger upp, vare sig det håller i 30 år eller 10 år.

Inget håller ju för evigt när det är trimmat heller, vet en som åkte bmw turbo med Motec. Det blev dåligt efter 5 år, han var tvungen att succesivt sänka laddtrycket dag för dag för att det misstände. Så han fick köpa nytt sprut.

Mvh


Forummoderator
10 576 Inlägg
9 januari 2014
#59
cerveza skrev:
Håller med om det mesta Torpis smile

Dock vill jag gärna lägga upp lite av min egen erfarenhet när det gäller motorhärvan smile
Om vi kört 200 bilar där kunderna själv har kopplat in sprutet med en helt ny härva så är det till 99% av de som strular om det skulle strula. Det som felar är ofta kabeldragningen, skyddsjordar, dåliga lödningar, felparade spridare, spolar, störningar mm.
Har faktiskt aldrig stött på en enda bil med ett bra Pnp som strulat eller gett en gråa hår smile Kvalitén på en standard härva är oftast mycket högre trots sin ålder än när killen i garaget meckar ihop sin i stress och okunskap för att få lägga upp en video på sin uppstart.

Självklart, många skulle inte ha med bilar att göra alls. Många förstår inte att de inte kan. För min del baserat på hur jag kopplar/löder/installerar så följer jag själv min standard mycket enklare än att läsa en gammal Haynes där färgerna inte stämmer längre.(har förövrigt personligen flera år i kablagebranchen med crimpkontroller etc bakom mig)  Så som sagt alla gör olika.  Jag går inte nära något PnP men har ändå hört på flera håll att motorer "slutat fungera". Nu senast var en spridare som inte fungerade fullt ut och gav smält kolv.




cerveza skrev:
Sen förstår jag inte dig Arash att du dök upp som gubben i lådan och försöker sälja dina sprint 500 i en tråd gällande Ecu Master. Kan tycka att det är lite burdust smile
Men diskutera är ju trots allt roligt det med så länge det hålls på en vettig och vuxen nivå!



Mvh Mattias

Så fick han tillsägning också.  På garaget hjälper vi till, vi säljer inte. Så länge en tråd är saklig och informativ så är det mesta okej.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 071 Inlägg
9 januari 2014
#60
Vad är priset på ecumaster?
Medföljer piska så man kan bygga nytt?
Finns det plugin till volvo lh2,4?

Onödigt inlägg^^


Sök