Hej Per!
Helhetsupplevelsen handlar ju om så mycket mer än "hur många spridarutgångar det finns". Skillnaderna mellan olika styrsystem är så omfattande att det skulle behövas en uppsats för att täcka in det 5% viktigaste aspekterna.
När du skriver
"sen att säga att billiga sprut direkt kommer att resultera i en massa buggar och störningar osv stämmer inte längre" så hänvisar du antingen till något annat än det jag har skrivit, eller så har du missförstått mig. För jag påstår inte det du skriver.
Det jag däremot talar om är en övergripande trend att ser man på det stora hela så är det sammantaget just de relationer som jag tar upp som existerar. Om man t.ex. pratar i termerna riskbedömning, så är det mycket mindre risk att du upplever problem med det mest kapabla motorstyrningen från t.ex. Haltech eller Motec, än vad du gör med motorstyrningar som har t.ex. max 5års marknadsnärvaro.
Konstigt vore annars. Inte sant? Att om en/ett par utvecklare lanserar en produkt på marknaden så har de i 9 fall av 10 en del att utveckla innan de på många plan ska kunna mäta sig med ett större företag som genom en evolution av tusentals stora och små förändringar som har förfinats över 2-3 decennium har lett fram till den produkt dom har idag.
Ang. MaxxECU: Jag kan inte hålla med dig om att det är ett bra/dåligt sprut. Jag har för lite erfarenhet av detaljerna kring praktiskt användande och jämförelse med annat. Jag kan hålla med om att hårdvaran verkar relativt potent, men kan inte yttra mig om hur bra det faktiskt fungerar i praktiken. Hur mycket man kan köra samtidigt utan att uppleva problem, hur det är kompatibelt med annat utanför styrenheten osv. Så jag lämnar det vara osagt. Däremot har jag tittat en hel del på programmet/mjukvaran och den tycker jag inte är nåt att hänga i granen.
Jag reagerar på många som snabbt tar slutsatser, när deras erfarenheter egentligen är så begränsade. Någon som provar ett sprut ropar ofta högt "det är bäst", när det kanske är det 1, 2, 3:e sprutet de har någon erfarenhet av. Jag anser att en kvalificerad åsikt kräver iaf. omfattande arbetserfarenhet ett 10-tal olika tillverkares motorstyrningar (även i högre prisklasser) med gärna 5-10 egen utförda mappningar per styrsystem, för att ha ett jämförelseunderlag över huvud taget.
Om vi istället pratar mjukvara/användargränssnitt:Vi har sett att generellt så skiljer beprövade kvalitetssprut med lång historia mot nya/billiga sprut i bl.a. följande aspekter:
- stöd vs. bristande stöd för olika operativsystem
- stöd vs. bristande stöd för olika hårdvara
- kommunikationshastigheter
- intuitiva flöden i användargränssnittet när man utför ändringar/arbetar med funktioner (här kan man ta upp tusentals aspekter... allt från om man måste skicka/spara varje ändring för att det ska lagras i boxen till... you name it. Finns hur mycket som helst som skiljer spruten åt.)
- näst intill obegränsade vs. begränsade möjligheter att påverka grafik/arbetsmiljö i programmen
- automatiska uppdateringar av programmet vs. inga uppdateringar eller behov att avinstallera och installera nytt osv.
- bakåtkompatibilitet där nyare versioner av programmet är helt kompatibla med filer producerade i äldre versioner
- framåtkompatibilitet - vice versa mot ovan, med konverteringsmöjligheter och enkel flytande guide för ev. kompletteringar/korrigeringar som behöver utföras i den nya miljön
- om man manuellt måste känna till version på tidigare mappfil för att själv behöva välja rätt och kunna öppna filen
- om man måste välja rätt version på installationsprogram för att kunna få kontakt med ECU:n i bilen
... osv. Det finns snudd på hur mycket som helst att ta upp här.
Om vi tittar närmare på hårdvaran då:- separata isolerade jordar, eller mycket som delar samma jord och kan skapa jordkretsar som kan påverka allt från mätvärden till funktioner osv...
- det finns minneskretsar från kvalitetstillverkare och lågpris/budgettillverkare. Dessa skiljer generellt i kvalité, livslängd och buggar
- det finns processorer med liknande bredd och skillnader som ovan
- det finns kretskort med liknande bredd och skillnader som ovan
- det finns kondensatorer med liknande bredd och skillnader som ovan
- det finns signalförstärkare med liknande bredd och skillnader som ovan
- det finns spänningsomvandlare med liknande bredd och skillnader som ovan
- det finns signal/spänningsbegränsare med liknande bredd och skillnader som ovan
... osv.
Även den listan kan göras enorm. Att de olika förekommande tillverkarna av motorstyrningar väljer olika kvalité på hårdvaran är ett faktum. Så för att kunna ta ställning till om det jag påstår verkar trovärdigt eller inte behöver man fundera på om kvalitetsskillnaden i de 100-tals olika komponenterna inte har någon som helst effekt på slutresultatet? Är det inte rimligt att det har en betydande effekt? Vore det inte konstigt annars?
Sen finns det mjuka värden också.Jag tänker på allt annat som man betalar för när man köper A från lev. A istället för B från lev. B.
- tillgänglighet till produkterna
- tillgänglighet till tillbehör
- tillgänglighet till ansvarig personal
- kompatibilitet med en rad olika 3:e parters tillbehör på marknaden (t.ex. Dash Loggers/Displayer, power control moduler, Wi-Fi-enheter, Bluetoothenheter, GSM-enheter och hundratals andra produkter)
- supportnätverk för ÅF
- supportnätverk för kunder
- garantier, omfattning och hantering av dessa
- bredd och förberedelser för en rad olika bilars sensorer och givare, färdiga "mallar" som bara funkar
- beprövade installationer på 1000-tals olika bilmodeller och allt vad det innebär med detaljkunskap, support osv...
- erforderliga manualer, instruktioner, datablad, kalibreringsinfo osv. på stor/liten andel av sortimentet
- benägenhet till att lösa brister/buggar och responstid från upptäckt problem till implementerad lösning
- produktutveckling och med vilken tempo det kommer nyheter/uppdateringar/förbättringar
- pedagogiskt utbildnings/undervisningsmaterial, instruktionsvideos, manualer osv. Kvalitén på pedagogiken, utbudet och omfattningen av det.
... osv. Och mycket mycket mer.
Om man tar två exempel, från ytterligheterna på spektrat, så kan man tänka sig att det finns en anledning till "alla" är beredda att betala mer för en ny märkes-TV med erkänd kvalité och lång historia från en av de stora elkedjorna i sverige, med manualer, CE-märkning, öppet köp, garantier, öppettider, utbytesvaror, support osv... jämfört med en "chinaman-maybe-EXPLODE-tv" av ett par skumma typer bak i skåpet på en falskreggad minibuss vid Sergels Torg i Sthlm.
OBS! Ta inte jämförelsen ovan bokstavligen. Om man bara tänker sig att det är ytterligheterna på spannet, så kan man tänka sig alla nyanser däremellan.
Det har en betydelse vad man köper och var man köper det ifrån. Konstigt vore annars.
Det var allt för mig denna gång
Mvh
Arash