3330
Sök

Amazon med B230F?

24 Inlägg
30 september 2013
Trådstartare
#1
Vet inte om det är rätt kategori, men jag provar iaf.
Skulle vilja sätta i en B230F i Amazonen från -65 och även byta till M47. Hur stor operation är detta? Har hört nämnas att man måste bygga om kardantunneln, stämmer det? Vissa motorfästen måste väl modifieras, men ni som gjort nåt liknande, dela gärna med er av er erfarenhet smile
Hur blir det med utväxlingen i originalbakaxeln? Ska jag ta det från donator-240n oxå mån tro?
Och framförallt, vad säger SBP om denna ombyggnation? Måste jag förstärka bromsar och dylikt oxå?

Tack på förhand!


5 111 Inlägg
30 september 2013
#2
Det klarar sig med originalbromsarna.
Kardantunneln är troligen för trång för en M47, ja.
Du tänker nog rätt angående det med 240-axel bak då 4,10:1 är lite väl högvarvigt.

Men det går.


4 Inlägg
3 december 2014
#3
Funkar det med en m45?


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 december 2014
#4
Lugn och fin nu. B230 motorn kommer varva mindre med m47 och original bakaxel än vad b18 med m40 gör...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

4 Inlägg
4 december 2014
#5
Borde ju vara så


152 Inlägg
7 december 2014
#6
man får bygga om växelådstunneln så varför inte ta den från en 240 och modifiera ?
medbringaren från 240 bakaxel passar på amazonens, dock får kardan kortas.
kan vara lite knotigt att få i motorn, jag fick massera oljetråget i framkant på "knölen" samt hänga på växellådan underifrån med motorn vinklad neråt. jobbigt men det går.
annars är det bara skivbromsar fram som behöv och det har du väl på -65 så får du ha 150hk och 197 Nm.
lycka till !
Senast redigerat av JakeDevilson (7 december 2014)

It´s Better to burn out than fade away


Sök