3868
Sök

Överladdning av batteri volvo 855?

192 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#1
hejhej. jo jag har nyss bytt generator eftersom min andra var slut. och då har jag monterat en Original bosch generator på 100A och så passa jag på att montera nya generatorkol oxå. nu efter när jag har använt bilen så börjar det ryka från batteriet (svavelsyra) och batteriet är helt nytt. nu har jag provat och bytt till ett annat batteri och efter 5-10 mil så börjar den att ryka oxå. någon som vet va felet är? bilen är en volvo 855 t5 från 94 årsmodell

Mvh


Forummoderator
26 351 Inlägg
6 oktober 2013
#2
Hur mycket volt ger generatorn när motorn är igång?
Är det mer än 15-16 volt så är det mindre bra.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

509 Inlägg
6 oktober 2013
#3
Fel på laddningreläet/kolhållaren byt så du inte bränner upp elektroniken i bilen,jag misstänker att den laddar 17-18 volt.

192 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#4
Mack skrev:
Hur mycket volt ger generatorn när motorn är igång?
Är det mer än 15-16 volt så är det mindre bra.

Bilen laddar runt 15 volt när jag har igång bilen


Forummoderator
26 351 Inlägg
6 oktober 2013
#5
mumifix skrev:
Mack skrev:
Hur mycket volt ger generatorn när motorn är igång?
Är det mer än 15-16 volt så är det mindre bra.

Bilen laddar runt 15 volt när jag har igång bilen

Säkert det inte är mer än så?
Är det på tomgången eller med lite gas?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

192 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#6
Nico-the-kid skrev:
Fel på laddningreläet/kolhållaren byt så du inte bränner upp elektroniken i bilen,jag misstänker att den laddar 17-18 volt.

Okej. Ska prova byta kolen imorgon. Dom nya kolen var en privat
Kopia och inte bosch. Ska prova dom gamla imorgon. Bilen laddar
Runt 15 volt när bilen är igång och batteriet kokar och jag prova att fylla på men det försvinner lika snabbt igen


1 196 Inlägg
6 oktober 2013
#7
15 volt på tomgång? Hur mycket laddar den om du håller lite varv då?

192 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#8
Spiike skrev:
15 volt på tomgång? Hur mycket laddar den om du håller lite varv då?

Japp. På tomgång. Varvar jag upp den så pandlar den mellan 14volt

Sen när jag släpper gasen så går den upp till 15 volt och till och med lite över

Det påvärkar elektronisken med bland annat abs och bil stereon

Abs lampan tänds när jag gasar till en gång

Och bil stereon tappar ljudet om jag gasar till 1500-2000 varv

Och så fort jag släpper gasen så kommer ljudet tillbaka


Forummoderator
26 351 Inlägg
6 oktober 2013
#9
mumifix skrev:
Spiike skrev:
15 volt på tomgång? Hur mycket laddar den om du håller lite varv då?

Japp. På tomgång. Varvar jag upp den så pandlar den mellan 14volt

Sen när jag släpper gasen så går den upp till 15 volt och till och med lite över

Det påvärkar elektronisken med bland annat abs och bil stereon

Abs lampan tänds när jag gasar till en gång

Och bil stereon tappar ljudet om jag gasar till 1500-2000 varv

Och så fort jag släpper gasen så kommer ljudet tillbaka

Mellan 14 volt och..vad?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

192 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#10
Mack skrev:
mumifix skrev:
Spiike skrev:
15 volt på tomgång? Hur mycket laddar den om du håller lite varv då?

Japp. På tomgång. Varvar jag upp den så pandlar den mellan 14volt

Sen när jag släpper gasen så går den upp till 15 volt och till och med lite över

Det påvärkar elektronisken med bland annat abs och bil stereon

Abs lampan tänds när jag gasar till en gång

Och bil stereon tappar ljudet om jag gasar till 1500-2000 varv

Och så fort jag släpper gasen så kommer ljudet tillbaka

Mellan 14 volt och..vad?

14.30-14.40-14.60 så pandlar den på gasen
Och på tomgång går den sen upp till 14.80 till 15.30 volt


604 Inlägg
7 oktober 2013
#11
14,4 är absolut max en generator skall ge om jag inte minns fel.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

21 761 Inlägg
7 oktober 2013
#12
Det finns laddregulatorer som ger 14,7-14,8 V också, ska inte vara några större bekymmer med den spänningen egentligen.

Men batteriet ska inte börja "koka" vid 15 V laddspänning, någontng annat borde vara galet. Med tanke på att bilens elektronik påverkas så ska spänningen ligga betydligt högre än 15-15,3 V, sedan ska ju inte bilstereon börja bråka när motorn varvas upp och spänningen ligger på "normala" 14,3-14,6 V.

Kolla batteriet i mätinstrumentet för säkerhets skull. smile
Senast redigerat av Drönirettab (7 oktober 2013)

192 Inlägg
7 oktober 2013
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Det finns laddregulatorer som ger 14,7-14,8 V också, ska inte vara några större bekymmer med den spänningen egentligen.

Men batteriet ska inte börja "koka" vid 15 V laddspänning, någontng annat borde vara galet. Med tanke på att bilens elektronik påverkas så ska spänningen ligga betydligt högre än 15-15,3 V, sedan ska ju inte bilstereon börja bråka när motorn varvas upp och spänningen ligger på "normala" 14,3-14,6 V.

Kolla batteriet i mätinstrumentet för säkerhets skull. smile

jag mätte visst fel. jag montera bort kolen och så kom min store bror och ville kolla. så jag fick montera ditt kolen igen och låta honom mätta. och generatorn ladda 24volt?! mina lampor i strålkastaren gick sönder kan ju lova. och nu montera jag dom gamla kolen som satt i från början och nu laddar bilen mellan 13.80-14.00 volt


Forummoderator
26 351 Inlägg
7 oktober 2013
#14
mumifix skrev:
Drönirettab skrev:
Det finns laddregulatorer som ger 14,7-14,8 V också, ska inte vara några större bekymmer med den spänningen egentligen.

Men batteriet ska inte börja "koka" vid 15 V laddspänning, någontng annat borde vara galet. Med tanke på att bilens elektronik påverkas så ska spänningen ligga betydligt högre än 15-15,3 V, sedan ska ju inte bilstereon börja bråka när motorn varvas upp och spänningen ligger på "normala" 14,3-14,6 V.

Kolla batteriet i mätinstrumentet för säkerhets skull. smile

jag mätte visst fel. jag montera bort kolen och så kom min store bror och ville kolla. så jag fick montera ditt kolen igen och låta honom mätta. och generatorn ladda 24volt?! mina lampor i strålkastaren gick sönder kan ju lova. och nu montera jag dom gamla kolen som satt i från början och nu laddar bilen mellan 13.80-14.00 volt

Haha..24 volt..då förstår jag att lamporna pajar.
13-14 volt är ganska okej.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

192 Inlägg
7 oktober 2013
Trådstartare
#15
Mack skrev:
mumifix skrev:
Drönirettab skrev:
Det finns laddregulatorer som ger 14,7-14,8 V också, ska inte vara några större bekymmer med den spänningen egentligen.

Men batteriet ska inte börja "koka" vid 15 V laddspänning, någontng annat borde vara galet. Med tanke på att bilens elektronik påverkas så ska spänningen ligga betydligt högre än 15-15,3 V, sedan ska ju inte bilstereon börja bråka när motorn varvas upp och spänningen ligger på "normala" 14,3-14,6 V.

Kolla batteriet i mätinstrumentet för säkerhets skull. smile

jag mätte visst fel. jag montera bort kolen och så kom min store bror och ville kolla. så jag fick montera ditt kolen igen och låta honom mätta. och generatorn ladda 24volt?! mina lampor i strålkastaren gick sönder kan ju lova. och nu montera jag dom gamla kolen som satt i från början och nu laddar bilen mellan 13.80-14.00 volt

Haha..24 volt..då förstår jag att lamporna pajar.
13-14 volt är ganska okej.

haha. jag har redan tagit sönder 10 lampor i strålkastaren. dom första 4 lampor byta jag sen när jag slog på hel ljuset så gick alla 4 lamporna sönder. och då byte jag dom igen plus ljusrelät och så funka det ett tag tills jag satte tillbaka kolen igen och 2 av lamporna gick sönder. nu förstår jag iallafall vad felet var haha. det kom smygandes vet jag. sen ladda generatorn mer och mer tills elektroniken börja strula och lampor börjar att slockna. så nu här efter så vänder jag någ mig till bosch grejer



Sök