3348
Sök

Villaolja på vintern

12 086 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#1
Villaoljan har legat i en inomhustank så den ska tydligen inte tåla kyla. När det blir kallt nog ska paraffin separera från dieseln och bilda en vit gegga som sätter igen saker..
Jag undrar vid vilken temperatur paraffinet i villaolja separerar?
Jag har googlat men måste formulera mig fel för jag hittar inget..

21 761 Inlägg
6 oktober 2013
#2
Kolla här så finns iaf litegrann info: http://www.preem.se/templates/ProductIn … _1008.aspx

Läs om E10, den kan nog räknas som "sommarolja". Hur mycket som skiljer i grumlingstemperatur mellan olika tillverkares eldningsolja vet jag däremot inte. smile
Senast redigerat av Drönirettab (6 oktober 2013)

12 086 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#3
Lite halvgrekiska, men man ska nog hålla sig över 0an verkar det som, tack.

3 259 Inlägg
9 oktober 2013
#4
Det kan separera redan vid +5. Ha en tank ståendes som får stå tills det blir kallt som fan, sug sen från ytan. Den oljan som ligger överst tål massa minusgrader!

Annars kan man späda med fotogen eller bensin, då flyttar man fryspunkten eller vad man ska kalla den.
Senast redigerat av JonR (9 oktober 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

12 086 Inlägg
22 oktober 2013
Trådstartare
#5
Jag har gjort några test senaste dagarna. Först stoppa jag i en glasburk med villaolja i frysen -18°C. Den vart som slush, seg och nästan geleaktig i botten. Blandade med 50% mackdiesel som jag läste på flera ställen på nätet. Det som hände va att skiten separera totalt en vit seg sörja i botten och genomskinlig måttligt lättflytande i övre halvan.
Hade varit snyggt i vinter..

Jag läste ditt inlägg först nu JonR, men det låter vettigt. Det där med bensin har jag läst också, ska testas!

3 259 Inlägg
26 oktober 2013
#6
Jag gjorde också glasburkstestet, tog 2dl från ytan i en stor tank (på sommaren) och stoppade i frysen, fick inte mitt att separera alls, provade med torr-is ner till -30 men separerade iaf inte, men trots det så separerade det i stora tanken vid några få minus, så det är lite lurigt det där.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

12 086 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#7
När jag bara hade villaoljan så såg man inte separationen så väl, knappt alls. Men om man vispa runt burken lite såg man att det va tjockare i botten. Testet med hälften mackdiesel va hur tydligt som helst.

Hur mycket bensin har du blandat i?

3 259 Inlägg
26 oktober 2013
#8
Okej! Jag sög alltid från ytan, då får man olja som klarar dom graderna det är ute (plus lite till). Fick aldrig problem ens vid 20-25 minusgrader när jag gjorde på det sättet med inomhusolja.
Senast redigerat av JonR (26 oktober 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

430 Inlägg
26 oktober 2013
#9
överlag de oljorna jag körde när jag va tankbilschaffis, villaolja(sommarolja) tål -10 utan problem, vinterolja ska tåla minst -32.
men skiljer nog lite bolag från bolag...

Mopar or no car!

12 086 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#10
JonR skrev:
Okej! Jag sög alltid från ytan, då får man olja som klarar dom graderna det är ute (plus lite till). Fick aldrig problem ens vid 20-25 minusgrader när jag gjorde på det sättet med inomhusolja.

Vad menar du?

3 259 Inlägg
27 oktober 2013
#11
Vad menar jag med vadå? smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

12 086 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#12
JonR skrev:
Vad menar jag med vadå? smile

Menar du att du tar ytskiktet när oljan är plusgradig eller när den har separerat?


Edit: Du citerade inte mig smile
Senast redigerat av Germax (27 oktober 2013)

3 259 Inlägg
27 oktober 2013
#13
Aha! smile ytskiktet när det är kallt och när oljan har delat sig, gör man så får man hela tiden olja som tål graderna det är utomhus plus några grader. Men då gäller det ju att tanken man förvarar det också står utomhus! smile

För övrigt var det precis så man gjorde vinterdiesel förr, lät det stå kallt till det delade sig och tömde ur det som fortfarande var flytande och då hade man olja som klarade minusgrader väl.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976


Sök