3441
Sök

Hjälp! Yaris -01 med trasig VVTi-klocka. Vad göra?

17 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hej.
Min Yaris har gått 30500 mil.  GÅr fortfarande fint! Förutom att jag nu fått en lysande motorfelslampa. Det är VVTi-klockan som har gått sönder. Det ska tydligen ha med variabla kamtider att göra. Förbrukningen av bensin blir sämre samt att den skumpar och går ojämnt i motor.

Märkesverkstad säger 4000 för delen och 4000 för jobbet. Hittat en beg del för 1500, men ingen billigare verkstad ännu.

Min fråga är om det är värt att fixa det här felet och sen sälja bilen för 10.000-12.000 kr eller försöka få iväg den i befintligt skick och 3.000-8.000? Eller i värsta fall skrota den?

Som den är nu har jag förstått att den inte klarar besiktningen och sista datum för det är sista oktober.

Vad ska jag göra tycker du som kan Toyotabilar och/eller bilar i stort?

Tacksam för svar!

93 Inlägg
9 oktober 2013
#2
När är den tagen i bruk?

Är det före 1/1 -2002 så ska den klara besiktningen med lysande motorlampa.

Förutsatt att avgasvärdena är OK

Saxat från Transportstyrelsens föreskrifter och
allmänna råd (TSFS 2010:84) om
kontrollbesiktning;

"30.1.9.1 Felindikator (8.2.1.1)
Kontroll Funktion på felindikator/varningslampa för motorelektronik och omborddiagnossystem med avseende på
bekräftad felkod som registrerats i bilens omborddiagnossystem (OBD) ”Mode 3”, gäller
- bensindriven personbil och lastbil med totalvikt av
högst 3 500 kg fr.o.m. 2002,"
Senast redigerat av Hopstadius (9 oktober 2013)

17 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#3
Hej.
I trafik 2000-12-01 står det nu ser jag. AHa! Så en lysande lampa är inte körförbud per automatik?
Vet du om felet ger dåliga avgasvärden? Har som sagt fårr förklarat att förbrukningen blir högre.
Senast redigerat av Vuxendagis (9 oktober 2013)

93 Inlägg
9 oktober 2013
#4
Nej precis, motorelektroniklampan ska inte medföra anmärkning på bil tagen i bruk före 2002

Nej det vet jag tyvärr inget om!

Tyvärr är det sannolikt eftersom att den inte går bra. Men går ju alltid att prova smile
Senast redigerat av Hopstadius (9 oktober 2013)

17 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#5
Jo, får nog testa... smile
Värt att lägga pengar på den då? Tror du någon vill köpa?

Nån annan?

716 Inlägg
9 oktober 2013
#6
Vet inte hur vvti klockan ser ut eller var den finns under huven. Byt ut själv? Sparar du 4000... Finns massor med verkstäder i Uppsala som jobbar efter stängning, leta wink


17 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#7
Jo, själv är helt uteslutet med tanke på mina mekanikkunskaper. Besökt tre verkstäder idag. En hade hört talas om delen, den andra sa "va?", den tredje försökte att leta fram det men kammade noll.

Delen har jag förstått sitter I motorn...

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
9 oktober 2013
#8
tror jag mekat en sån ventil på just en toyota och 4000kr vete fan om inte det är att ta i något fruktansvärt.

tog väll 5minuter att meka bort.
och lika lång tid att montera igen..sitter på en tunn plåt

nu kanske det inte är samma men tror det var just en yaris jag hölls med.

(edit googla lite och det var en sån ventil jag höll på med.. sitter svin lätt och är enkel att byta)
Senast redigerat av Growe (9 oktober 2013)

Kör fort så hinner inget hända...

17 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#9
Hej.
Ok, mycket märkligt i så fall. Alla jag pratat med, inkl toyoyatverkstad säger att delen sitter i motorn och därför ett avancerat jott att utföra.

Men om du har rätt vill dem ju totalblåsa mig... Hmm!


Sök