3206
Sök

Bubbla VW 1303s med subaru ej20g motor SUBBLA

Syftet är att bygga en 1303s germanlook bubbla. Den ska gå fint med impreza gt med ej20g motorn. Rs liknande fälgar, breddade skärmar runtom och hela köret. Ändrade planer angående växellådan, kommer att köra med subaru låda... Visa mer

88 251 Visningar
Uppdaterades senast 27 december 2014
102 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#41
Jag har ju haft mina problem med sänkningen, efter att ha monterat justerbara fjäderbenen så såg jag att högra hjulet hade positiv camber. Blev jävligt förbannad såklart och hade ingen aning varför då jag lossade på 3 bultarna för benet och rikta in däcket så mycket som möjligt men ändå pekade överdelen mot fel håll, inte nog med det utan HELA DÄCKET STACK UT!

http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20131031_201928_zps33c003ee.jpg

http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20131101_183254_zpse29dcf2c.jpg


så jag lossade på 3 bultarna igen och snurrade på benet, och så blev det bra!
Vad hände egentligen? kan man montera de 3 bultarna fel? är det jag som har svetsat benet snett? jag hade ju dämparen i den för centrering inför svets?
Det är första gången jag mekar med bubbla så det som är självklart hos bubblamekarna är inte det för mig ÄN men det kommer wink
I vilket fall som helst är det nu löst, tur att det finns kunnigt folk som man kunde kontakta!!!!


Har även satt dit en deck lid stand off, yeah!

http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20131031_212536_zps46872271.jpg

Det är inte en gul bakskärm, kameran måste ha blivit förvirrad wink lack är ju inte viktigaste just nu wink


och så en bild på lilla SAAB bromsoken!

http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20131031_210421_zps9cbec23f.jpg


Förresten så bytte jag bussningar till krängningshämmaren och bröt en bult sad hur får jag ut den`? dom är ju små och att svetsa på den som jag har gjort vid tidigare olyckor kan jag inte göra nu!


Kärnkraftstomte
775 Inlägg
3 november 2013
#42
AAK skrev:
MagnumR skrev:
Min VW-buss är så pass ombyggd att jag är så illa tvungen att registrera den med Subarumotor. Att hålla på att byta tillbaka till wasserboxer vid varje besiktning är så gott som omöjligt eftersom att jag i så fall måste hålla på att kapa och svetsa inför (och efter) varje besiktning. Och jag tror inte att det kommer att bli annorlunda för dig som har ett betydligt trängre motorutrymme.

Menar du att besiktingen kommer att anmärka bortkapningen som har behövts för Sub.motorn? För det kommer att bli en DEEl om jag kör med org.lådan! Som du säger så pallar jag inte svetsa tillbaka alllt och sedan kapa ur det.

Nej jag syftade på mitt eget projekt att så pass mycket är omgjort i motorutrymmet att det inte är värt besväret att bygga om precis ALLT inför besiktning och sen bygga tillbaka igen efter att den är gjord. Då är det lättare att försöka få skiten godkänd med den motorn jag ändå ska köra med sen.
Är det omöjligt att få bilfan godkänd med sexan så får jag helt enkelt skaffa mig en Subarumotor med mindre effekt och regga in bilen med eftersom att det är betydligt enklare att byta fram och tillbaks mellan två Subarumotorer än mellan Wasserboxer och Subarumotor. Sen får väl motorn i så fall stå inplastad på en pall i garaget till den behövs nästa gång.

Och i ditt fall så gissar jag att det är likadant, att du lär få bygga om halva motorutrymmet för att få både en annan motor och en annan växellåda att passa och sen när det är gjort så kommer troligtvis inte orginalmotorn att passa längre eftersom att orginal motor och växellådsfästen kanske är bortkapade, bränsleledningar går på helt andra ställen och du har en kabelmatta runt halva motorrummet. Visst du har det lite enklare än jag iomed att orginalmotorn i din bil inte behöver något vatten men i alla fall.

Därför rekommenderar jag att du skaffar (köper eller lånar) en annan motor utan turbo och reggar bilen med första gången.

Det är väl mest om man kapar i bärande delar de kan bli lite gnälliga på besiktningen. Jag har kapat av en tvärbalk i min VW-buss eftersom att Renaultlådan är längre än AAP-lådan men har ersatt den med en ny precis framför och som dessutom är ihopbyggd med resterna av den gamla balken. Dessutom är det förstärkt med en massa plåtar extra runt om där den är kapad. Om nu SFRO upptäcker detta så hoppas jag att de anser att jag har gjort ombyggnaden på ett föredömligt sätt.
Senast redigerat av MagnumR (3 november 2013)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

649 Inlägg
3 november 2013
#43
Vad är det för saab ok?
Jag har 4st liggandes från saab 99 som jag fick med när jag köpte min.

Är det svårt att modifera dit dom?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

prestanda framför utseende
225 Inlägg
3 november 2013
#44
Danne8331 skrev:
Vad är det för saab ok?
Jag har 4st liggandes från saab 99 som jag fick med när jag köpte min.

Är det svårt att modifera dit dom?

det är inte svårt att modifiera dit dem man får helt enkelt bygga nya fästen helt o hållet o måtta in mot skivorna med mera .... svårare än att skruva dit men inte avancerat.


102 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#45
Och i ditt fall så gissar jag att det är likadant, att du lär få bygga om halva motorutrymmet för att få både en annan motor och en annan växellåda att passa

Om jag kör med subaru lådan blir det faktist väldigt lite modd, då man kan köpa med fästen för lådan och motorn och på det sättet använda ramen i dess orginala form och karossen kapas inte lika mycket då fästen lyfter upp hela motorn och på det sättet platsar den precis under skärmarna och mellanplåten. Det som kommer kapas är lite för bredden på motorn och det på innerskärmarna eller vingen eller vad man kallar det för.

Med org. växellådan däremot blir det en hel del modifiering på karossen men inte på nåt bärande( sålänge jag inte flyttar fram lådan).

Kanske är smartast att köra med sub.lådan och bara ta ut hela motorn och växellådan ihop och in med vw motorn och lådan ihop oxå! det blir ju inte extra köp bara för det. En värsting växellåda ska ändå köpas vare sig det är moddad sub.lådan eller vw låda.

Om man skaffar en klen sub. motor och bara får in det på papper att den är ombygd, behöver jag fortfarande dessa ombyggnationer på bromssystem? och vad blir kostnaden för registrering? En annan fråga är hur blir det med besiktning och skatt? Kommer den att förbli en skattebefriad bil med besiktning vartannat år eller ändras det?

Om man sedan behåller turbomotorn i den inför besiktning och bara tar bort turbon, kan motorn ta sig fram och gå igenom? ja den kommer gå fett dåligt men det är ju bara till och från besiktningen ca 3 km tur och 3km retur.




Bromsoken är från SAAB 900/9000. Jag insåg i efterhand hur enkelt det är att få dit vilka ok man än vill, det är bara hålen för bromsoken som ska matcha de nya fästen, måtten på bärarmen är lika oavsett! Så CADDa lite och skicka till en flitig tillverkare! smile


Kärnkraftstomte
775 Inlägg
4 november 2013
#46
Om du ska regga bilen med en annan motor utan att behöva uppgradera bromsarna så får du bara öka effekten maximalt 20% och vridmomentet högst 10%. Alltså så går smärtgränsen vid 60 hästkrafter så jepp, bromsarna och hela drivlinan måste bytas för att kunna regga med Subarumotor (ombyggt fordon) eftersom att det inte finns någon Subaruboxer med så låg effekt. Bilen kommer fortfarande behålla tillverkningsår i papperen så länge man inte bygger om så mycket att bilen räknas som amatörbyggd.

Teoretiskt sätt borde det gå att ta bort turbon och besikta men sen om besiktningsmannen inte märker det är ju en annan femma. Kan kanske funka om man skaffar en styrbox från en sugmotor av samma årsmodell och cylindervolym om du har tur.

Det där med att cadda lite och sen lämna ritningen till valfri maskinbearbetare ihop med en bullpåse eller oftast kontanter har jag praktiserat många gånger i mitt projekt wink

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

102 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#47
Fördelen med Subaru lådan är då att om jag reggar om bilen till en "klenare" subaru motor kan jag fortfarande använda lådan! Så regga bilen med en klenare motor och sen in med gt motorn. Om jag skaffar en eftermarknads styrenhet vilket verkar vara roligare ( vill ju vara cool med en laptop i framsätet!!!!) kan jag då inte ha olika mappningar? en programmerad med turbo och en utan turbo? Vet t.ex att en i USA har i sin bubbla en för cruising och för att jävlas med V8orna. Eller har jag missförstått det hela med eftermarknads ECU?


Gällande bromsuppgraderingen! Räcker det med att byta till värre bromsok fram? eller måste även skivorna bytas?
Godkänns det jag har gjort för bakbromsarna? det är ju trots allt en uppgradering.


135 Inlägg
4 november 2013
#48
Jupp, kör du eftermarknadssprut så kan du ha flera mappningar smile

102 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#49
Då kör jag nog på det!
Kommer dock att leka med org. kabelhärva bara för att se om jag kan få till att rensa den själv wink


prestanda framför utseende
225 Inlägg
5 november 2013
#50
bromsarna fram måste bytas både skivor och ok. Att köra ett eftermarknadsstyrsystem kommer sluta med en prislapp på min 10 troligvis de dubbla ... tänkte bara så du har det i budgeten smile

Ett eftermarknadsstyr behöver man inte köra olika mappar på . ett väl mappat sådant funkar utmärkt såväl i cruising som dragracing . Problemet är ju när de ser din turbo.... då är du nog kokt i tja valfri vätska smile

Läs på som attan innan du tar klivet säger jag men mitt tips lutar åt MAXXECU som är helt svensktuvecklat o har GRYMMA funktioner och bredbandslambda o hela skiten ingår för de pris man ger.

Mvh
Pessimist o surgubbe smile


102 Inlägg
13 november 2013
Trådstartare
#51
Hellu folks.

Har haft för mycket plugg och därmed inte mycket gjort än att ha luftat bromsarna och tagit mig några provtur med den smile Ingen komfort alls men ändå värt det big_smile får nog byta ner mig gällande hårdhet på fjädrar. Tips på hårdhet? vill att det ska vara skönt för vardagsbruk och inte att det ska smälla varje gång vid gupp wink

Vindrutetorkarna funkar inte, vet inte om det är fel på kontakten eller motorn i vilket fall har jag 2 av varje.


Har även köpt mig en extra ej20t med låda och mycket godis! lådan var tanken för att göra det her Tuniz är på väg att göra, dvs få den att driva rätt i bubblan smile Fick motorn, lådan och allt för samma pris som bara lådan skulle ha kostat, hur skulle jag ha låtit bli???


Den får andas då och då
http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20131108_160023_zps4d8ae9c7.jpg


Lilla saab oken där nånstans wink
http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20131113_1930521_zps52b42aa0.jpghttp://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20131113_1916311_zps5e7100d7.jpg

Provturen ikväll smile





En sak till, har bytt styrled med bilen far åt alla jävla håll!! så lite finjustering behövs så hjulen svänger med varandra wink När behöver man flippa på styrstagen?
Har Brotsch men hur vet jag exakt om den är samma vinkel? stoppar jag ner den från ovansidan och kollar om den glappar där den tar stopp?


102 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
#52
Hallöj! Längesen man uppdaterade men jag har varit väldigt lat och börjar undra över hur länge det här kommer att ta med tanke på hur lat jag är wink

Bubblan i sig är nu klar, rostlagning, nya bussningar runt om, nya bromsar, skivor och rör.

Har köpt mig en växellåda och motor. Har nu börjat riva växellådan för att förbereda den för modifieringen med hjälp av Subarugears.

Jag kommer att köra med hydraulisk koppling, har slavcylindern och det skulle vara knepigare att få dit vajern än att förlänga slangen mellan slavcylindern och pedalen smile

http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20131205_153844_zps3108eefb.jpg


http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20131204_205058_zps2aade09a.jpg

Blev lite vettskrämd när jag skulle tömma växellådan på olja, det kom ner 1dl!!!!! och ren var den inte..

http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20131207_183416_zps65845df2.jpg

Har tagit bort delen för 4wd kvar är att korta kåpan och demontera resten av lådan för att slipa ner vända
kronhjul

http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20131207_195210_zps9fbb6b0f.jpg


http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20131207_195217_zps0b4367d5.jpg


http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20131207_195225_zps30e0b670.jpg

Har även köpt lite annat godis. Mjukare fjädrar än vad jag har nu 140lb. Har även köpt mätare för vattentemp, oljetemp, boost.

http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20131204_200228_zpsc970de33.jpg


http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20131204_200247_zps37b48134.jpg


För er treliga grabbar med luftkylda vw har jag 2 eberspächer. En av dom satt i min bubbla och är fungerande. Kan även rycka ut el härvan för den. Andra vet jag inte funktionen på men kan testa den, tror den är lika bra. De är fina!

http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20131207_200757_zps3ca68498.jpg

Bud? smile

Har annat till bubblan som ska säljas.


109 Inlägg
7 december 2013
#53
Älskar de projektet du håller på med. Önskar dig lycka till och ska följa detta smile


102 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
#54
PrutarN skrev:
Älskar de projektet du håller på med. Önskar dig lycka till och ska följa detta smile

Roligt att du tycker så, jag tackar så mycket smile

Jag såg vad du håller på med och jag älskar det! tycker om udda projekt, och din bil är inte så vanlig wink Ska du inte sikta högt och slänga i en mindre subaru boxer? wink


109 Inlägg
8 december 2013
#55
AAK skrev:
PrutarN skrev:
Älskar de projektet du håller på med. Önskar dig lycka till och ska följa detta smile

Roligt att du tycker så, jag tackar så mycket smile

Jag såg vad du håller på med och jag älskar det! tycker om udda projekt, och din bil är inte så vanlig wink Ska du inte sikta högt och slänga i en mindre subaru boxer? wink

Tack så mycket, uppskattar det verkligen smile

Haha, nej... inte riktigt wink Har inte dom resurserna och tror dessutom att motorn väger mer än bilen så den kommer att tippa bakåt wink


102 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
#56
Nu är växellådan helt demonterad och ska slipas ned där det behövs för vända diffen.
Ursäkta för dåliga bilder men ljuset i garaget är inte studioljus precis wink

http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20131208_210637_zpse411b65e.jpg

Den här ska lämnas in till Anders på Flanders Motorsport när med de nya delarna så får han sätta ihop de wink

http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20131208_210630_zpsaf23336a.jpg

Skruvarna var inte korta eller få heller wink

http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20131208_210235_zps0b69c466.jpg


http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20131208_210616_zpsbe390138.jpg
Senast redigerat av AAK (13 december 2013)


Kärnkraftstomte
775 Inlägg
14 december 2013
#57
Kul att äntligen nån här i Sverige sätter en sån här låda i en gammal VW
Innan du skickar iväg växellådan till någon växellådsmekaniker så kan du ju göra en hel del själv så du kan spara några stålar:
http://m.youtube.com/watch?v=qvgpCgnL0jg
http://m.youtube.com/watch?v=RXEUSVSpGHg

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

102 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
#58
EPG skrev:
Kul att äntligen nån här i Sverige sätter en sån här låda i en gammal VW
Innan du skickar iväg växellådan till någon växellådsmekaniker så kan du ju göra en hel del själv så du kan spara några stålar:
http://m.youtube.com/watch?v=qvgpCgnL0jg
http://m.youtube.com/watch?v=RXEUSVSpGHg

Det kändes bäst så då en växellåda som ska hålla för den motorn skulle ligga på samma pris om inte mer. Jag fick tag på en grym förstärkt vw låda men då den byggdes för banracing så har den konstiga utväxlingar för vardagsbruk annars skulle jag lätt ha köpt den.

Jag skulle inte fokusera på växellådan som jag skrev i början av trådet men allting eskalerar hahah!


Jag skrev ju att jag skulle slipa ner och då menade jag det som du länkade, jag var otydlig wink
Sånt med växellådshuset fixar jag. Likaså koplingen. Det jag ska lämna in är själva pinjongen för att få på det gamla på det nya smile Kanske gör man även det själv, Får se!


Förresten så sa dom på Subarugears att de har skickat såna konverteringskit till Sverige så jag tror att det finns redan några som har gjort det, tyvärr kunde han inte säga namnen på de som beställde i Sverige. Policy grej.
Så har ni nån aning om vem som har gjort kan ni gärna skriva namnen wink


prestanda framför utseende
225 Inlägg
15 december 2013
#59
Helt grymt att du faktiskt går all in ! Sorry att jag inte skickat några bilder till dig än på mitt bygge . Massa grejor som kommit emellan.


102 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
#60
vw1303 skrev:
Helt grymt att du faktiskt går all in ! Sorry att jag inte skickat några bilder till dig än på mitt bygge . Massa grejor som kommit emellan.

Tack smile jo bättre att gå all in när man väl är uppe i varv och tokig nog för att spendera pengar man inte har hahaha big_smile

Idag har jag lekt med vinkelslipen och skurit bort en del där center diffen brukade vara. Den gör så att vlådan blir 1dm kortare och får plats utan att behöva kapa i chassit och torsion bar så som man behöver göra för porsche lådorna.
Det finns video på det på Subarugears men det är så enkelt att man kapar bort allt man inte behöver smile

Så såg den ut innan
http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20131207_195217_zps0b4367d5.jpg


Numera ser den ut såhär

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/Mobile%20Uploads/Messenger_5818005447620595856_13871205920438120_zps8h2qnipu.jpg


http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/Mobile%20Uploads/Messenger_5818005332537794519_13871205646146342_zpsz6la6mol.jpg


Stora hålet kommer att täppas med en nav? från Subarugears och några hål kommer att fyllas med TIG svets så inte olja rinner ut.

Ska polera den så ser den finare ut smile



Sök