vad har hänt här då?
Jag valde ju att fortsätta med en ny kaross och platta och börja om helt(hade ju egentligen inte gjort nåt spec på själva konverteringen, så det blev väl starten kan man säga). Hämtade karossen förra veckan och kört på så det ryker.
Salam
Nu har det hänt massor, vinkelslipen har jobbat för fullt och kapskivorna byts ut en efter en och ögonen får i mer och mer smuts även med skyddsglasögen. Med andra ord är jag igång igen!
Karossen är en 73a med omsvetsat tak till ett med taklucka
Vi lyfte ner karossen på kvällen och jag började meka med den dagen efter, mcyket koffein och spänning i kroppen gjorde att jag inte kunde hålla mig!
Fick hjälp av chefen(far min) med att lyfta upp den på bottenplattan för att det skulle ta mindre plats än när de är separerade...
Sedan började jag med att kapa bort fronten, och den som hade grejat med karossen hade svetsat den ordentligt vilket gjorde det ännu jobbigare än de vanliga punktsvetsen frontplåten egentligen sitte med!
Provade kylaren som vi hade flera ex av i garaget. Kommer från passat kompakt och smidig, billig och även finns överallt att få tag på!
Passade utmärkt och stack upp väldigt lite!
Kylaren sitter bak och fram på bilderna med meninge, in och utgångar kommer såklart vara in mot bilen!
Frontplåten var inte 100% på plats heller.
Då rör vi oss lite bakåt i bilen. För nosen på lådan behövs lite mod karossen för att den ska få plats. Det räcker med vääääldigt lite kapningar, folk som har gjort detta överdrev med vinkelslipen nu när jag ser hur mkt det behövs.
Det hade räckt med ännu mindre än detta hål.
Men eftersom jag ville att den ska monteras mycket lätt då jag vet att jag oftast är själv när jag monterar motor och låda så ville jag inte att det ska vara tight så jag kapade bort hela skiten och ska boxa in det senare!
Observera dock att det inte behövs så överdrivet hål, det är bara jag som valde detta!
Nu kommer det bilder som säger till er, VÄLJ INTE QUADCAM SUBBA MOTORER, nöj er med SOHC NA motorer om ni är rädda för att kapa..
Nu är det oxå väldigt orättvist för att i subarugears motorfäste finns 2 lägen. 1 läge för twincam motorer ej22 mm mm och ett lägre läge för ej25 ej20g mm som sänker hela motorn för att göra plats åt den under plåten, deta enda man behöver kapa är för lilla utsticket från kamremkåporna. Nackdelen som jag anser med de lägre hålen är
1: man behöver korta ner drivaxlarna
2: Liten höjdmarginal eller markfrigång(alltså fucka tråget eller grenröret så galen jag är när jag kör)
3: korta av oljetråget(fast det tror jag att jag måste göra i alla fall.
Men när jag kör med högre hålen så får jag 1 nackdel, som nästan överväger dom alla för vissa..Mycket tight och mycket kaross modd som kommer behövas, den motorn är så jävla bred, helt sjukt alltså! Den tar i överallt om man är så dum som jag som ville prova att köra med övre hålen
men nån måste göra det, slipper gärna svetsa om grenröt och beställa nya special drivaxlar
Så här kommer lite läskiga bilder!
Det blir mera kapa innan man börjar styva upp allt igen!
Kuggstångsstyrning var inplanerat och pga att reservhjulsbaljan var lite kasst lagad så kapade jag bort den för att lyfta upp lite och lyfta upp hela styrningen för att få plats som flera har gjort här med sina 1303s
Hängde upp hela styrningen för att få en hum om vart den ska vara och sen markerade jag bara. Det visar sig sen hur rätt eller fel det blev
Imorn blire att svetsa muttrar på en metallplatta som sedan svetsas fast på innerskärmarna som fästen!
nästa på listan är att fästa styrningen, kapa klart allt och börja svets så man kan skicka in den på lackering så fort som möjligt.
Peace and out!
Abdullah Alkhaigani