3049
Sök

Tickande ljud. Volvo 740 -87 B230E

2 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tja.
Jag har ett tickande ljud från motorn som ökar med varvtalen.
Jag har provat med tjockare olja, bytt grenrör & packningar men ljudet kvarstår.
Det är grymt jobbigt ljud. Någon som vet vad de kan vara??

Med vänlig hälsning, Marcus.

5 701 Inlägg
10 oktober 2013
#2
Hur högt tickar det?

Om det inte är allt för högt ljud så är det vanligaste att dämpgummina som sitter på toppen av ventilskaften som är dåliga.
Hur långt har den gått? Har den gått långt (40,000mil+) så kan det vara att ventilspelet måste justeras.

Andra saker som oftast orsakar ett tickande ljud:
Avgasläckage mellan grenrör och topp.
Avgasläckage mellan grenrör och främre rör.
Spikningar


610 Inlägg
10 oktober 2013
#3
är något av detta farligt som kan göra så motorn går sönder? förutom spikningar

5 701 Inlägg
10 oktober 2013
#4
Spikningar och fel ventilspel kan förstöra motorn. Fel ventilspel bränner oftast avgas-ventilerna och i värsta fall kan man smälta kolvarna, men så pass fel brukar ventilspelet aldrig bli på B230 även om bilen gått 50,000mil+.

Avgasläckage orsakar för högt lambdavärde vid besiktning, men nej det är inget som går sönder av det då du har ett mekaniskt sprut som justerar bränslemängden efter hur mycket luft som sugs in i motorn.
Hade du haft elektronisk insprutning så hade inget heller gått sönder pga avgasläckage (eller lambdan kan nog pajja) eftersom sprutet då hade gått in i "limp-mode". Det som händer då är att bilen blir slöare och drar mycket mer bränsle.

Just det sen är det ju även vanligt med kolvbultsknack på rödblockarna, men skulle inte kalla det för ett tickande ljud, och vad jag läst på nätet så ska det ej vara skadligt för motorn.

Sen kan det ju vara något lager i generator, servopump eller vattenpump som är dåligt och orsakar oväsen.

Men testa ta loss fläktremmarna, tickar det inget då så är det ju något som drivs av remmarna som har dåliga lager. Och då när remmarna ändå är lös kan du ju testa snurra och vicka på alla remhjul som drivs av remmen för att känna och höra om det är något lager som är dåligt eller om någon remskiva inte sitter fast ordentligt.
Senast redigerat av simlar (10 oktober 2013)


2 Inlägg
11 oktober 2013
Trådstartare
#5
Går det att justera ventilspelet på en motor med mekaniskt insprut?

5 701 Inlägg
11 oktober 2013
#6
MaarcusL skrev:
Går det att justera ventilspelet på en motor med mekaniskt insprut?

Bränslesystemet har inget med ventilspelet att göra.

Man justerar ventilspelet på alla 8v rödblockare (B19, B21, B23, B200, B230) genom att byta schims som sitter på ovansidan av ventiltryckarna. Kamaxeln glider mot dessa schims och schimsen slits så att man till slut måste justera ventilspelet.



Sök