Spikningar och fel ventilspel kan förstöra motorn. Fel ventilspel bränner oftast avgas-ventilerna och i värsta fall kan man smälta kolvarna, men så pass fel brukar ventilspelet aldrig bli på B230 även om bilen gått 50,000mil+.
Avgasläckage orsakar för högt lambdavärde vid besiktning, men nej det är inget som går sönder av det då du har ett mekaniskt sprut som justerar bränslemängden efter hur mycket luft som sugs in i motorn.
Hade du haft elektronisk insprutning så hade inget heller gått sönder pga avgasläckage (eller lambdan kan nog pajja) eftersom sprutet då hade gått in i "limp-mode". Det som händer då är att bilen blir slöare och drar mycket mer bränsle.
Just det sen är det ju även vanligt med kolvbultsknack på rödblockarna, men skulle inte kalla det för ett tickande ljud, och vad jag läst på nätet så ska det ej vara skadligt för motorn.
Sen kan det ju vara något lager i generator, servopump eller vattenpump som är dåligt och orsakar oväsen.
Men testa ta loss fläktremmarna, tickar det inget då så är det ju något som drivs av remmarna som har dåliga lager. Och då när remmarna ändå är lös kan du ju testa snurra och vicka på alla remhjul som drivs av remmen för att känna och höra om det är något lager som är dåligt eller om någon remskiva inte sitter fast ordentligt.
Senast redigerat av simlar (10 oktober 2013)