3608
Sök

Motorn (230F) stannar efter några minuter????

6 126 Inlägg
11 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hej!
Vi har bytt topplockspackning på brorsans 745:a från 87 (230F motorn) och allt funkade hur bra när vi startade motorn , men efter ca 3-5min så började den gå ojämnt och stannade och gick inte att starta igen. Vi kollade alla slangar och kopplingar, men allt satt på plats! Så försökte vi starta motorn igen och den startade hur fint som helst. Sen blev det likadant igen, den började gå ojämnt efter någon minut och stannade sedan. Den här gången gick motorn kortare tid.

Försökte vrida på tomgångsskruven (stor räfflad sak under insprutet) men den satt hårt och gick bara att vrida med polygrip och varvtalet varken ökade eller minskade hur jag än vred och till slut gick skallen på skruven av...

När vi tog ut stiften vad de helt torra! Kan det vara så att bränslepumpen har lagt av? Men kan motorn verkligen gå en stund utan att pumpen funkar??  Motorn har de senaste  veckorna gått ojämnt ibland och stundtals känts orkeslös.


och Dupont
581 Inlägg
11 oktober 2013
#2
Hur lång tid tog det från att han började gå ojämnt tills han dog ?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

4 Inlägg
11 oktober 2013
#3
säker på att kammen inte har vritt sig de gjorde de på min gamle epa, helt orkelös starta om man drog i gång skiten..

och Dupont
581 Inlägg
11 oktober 2013
#4
Jag tänkte om det är bränsle reläet, det spöka för mig på 940in. När som helst kunne det ge upp, då hade man soppa i ett par sekunder till. Sen vänta man drygt 2 min sen funka det ett tag till igen.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

6 126 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#5
Hej!
Direkt efter att vi bytt topplockspackning gick motorn  ca 5min , sedan stannade vi den för att vi var nöjda med hur den gick. Kamremmen kan inte sitta fel då motorn lät och gick perfekt, och svarade på gas direkt  och hade jämn och fin tomgång.
När vi sedan skulle backa ut bilen från garaget startade den igen men gick bara ca 2min sedan stannade den plötsligt och gick inte att återstarta.
Vi väntade någon minut och kollade alla slangar och kontakter, allt var som det skulle, sedan startade motorn igen men gick nu ännu kortare tid och började hacka och gå ojämnt.
En tredje gång prövade vi och allt upprepade sig , motorn går jämnt och fint någon halv minut, och dör sedan.

Bränslerelät??? Var sitter det på 745:an?
Senast redigerat av jaka54 (12 oktober 2013)


och Dupont
581 Inlägg
12 oktober 2013
#6
Inte helt säker, men det borde väl sitta under radion, cigarret tändaruttaget, bakom där. Fast jag vet inte hur det ser ut på 87ans 740, så det är bara en gissning.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

och Dupont
581 Inlägg
12 oktober 2013
#7
Har du Haynes handbok? det är 250 väl spenderande kronor.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

6 126 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#8
Hej!
Jodå ! En Haynes bok finns.
Vi har tittat på bränslerelät och det ser helt ut. Det konstiga är bara att det finns inte 12V ut från ledningarna (när man vrider om tändningsnyckeln) som går till bränslepumpen under bilen.

Vi testade att lägga på 12v direkt på pumpen (pumpen under bilen) och den funkar bra.
Senast redigerat av jaka54 (12 oktober 2013)


6 738 Inlägg
12 oktober 2013
#9
byt pumprelä eller löd om det, det är standard att dem går sönder tongue

helt normalt, du ska inte ha ström på pumpen vid tändläge.
men så fort motorn börjar gå runt då ska du ha ström på pumpen wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 126 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#10
Hej!
Finns inte 12V ut på kontakterna som går till pumpen under motorn, trots att motorn dras runt! Har också tagit isär relät och kan inte se något fel på de två kontakterna. Inget bränt någonstans! Har också för säkerhetsskull lött om alla lödpunkter på kretskortet.
Var får man tag i ett bränslerelä nu i helgen?
Senast redigerat av jaka54 (12 oktober 2013)


6 738 Inlägg
12 oktober 2013
#11
är du säker på att det är bränslepumpsrelät du har tittat på då? det stora vita? det är la skroten som gäller såhär på helgen smile men du, kolla om den får gnista. för får du varken ginsta eller pumpen till att gå så är jag 99% säker på att det är hallgivaren som dött. den sitter nitad i plattan som fördelaren sitter skruvad i smile kolla under fördelaren så kommer du se ett kontaktstycke från hallgivaren. är den trasig så får varken bilen gnista elr bensin tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 126 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#12
Hej!
Jepp! Det stora vita!

Kollade med stift löst och det blev ingen gnista!
Satte tillbaka stiftet och provade med annan tändspole...ingen gnista då heller.
Kollade pumpen under bilen...den både låter och pumpar soppa. Konstigt då det några timmar tidiagre inte fanns någon spänning fram till pumpen...
En timme går och vi funderar vad det kan vara som gör att motorn inte startar. Den gick ju hur bra som helst innan vi bytte topplockspackning...
Plötsligt när brorsan vrider om tändningsnyckeln och kör startmotorn en längre stund startar motorn!
Och den går hur bra som helst...och stannar inte...och den startar lätt igen...och igen.Vi tar en provtur och kan bara konstatera att motorn funkar perfekt!

Egentligen inte bra när man inte vet vad felet är/har varit.
Kan det vara hallgivaren ??...själva plastkontakten undertill vid fördelaren, med tre sladdar,  hänger löst, men det ska väl inte göra så mycket?!
Kan hallgivaren funka intermitent?
Senast redigerat av jaka54 (12 oktober 2013)


och Dupont
581 Inlägg
12 oktober 2013
#13
Du min vän har ett underbart exemplar av Volvo, den till och med lagar sig själv tongue

Tyvärr vet jag inte vad jag ska säga om ditt problem, men det är ju inte bra om saker hänger löst. Är det kanske glappt nånstans ?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

6 738 Inlägg
13 oktober 2013
#14
häger platskontakten lös så kan det vara så att det är glapp i den smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.


Sök