3642
Sök

B2500 topplockspackningen?

62 Inlägg
17 oktober 2013
Trådstartare
Hej!

Har en Mazda B2500 -03 nyligen passerat 19 000mil (2wd).

Bilen var nyligen inne på rutinservice, byttes bl.a.
motorolja, oljefilter, luftfilter, kylarvätska, alla glödstift (har ej fått info än varför?) m.m.

Det började i sommar då jag fick fylla på kylarvätska allt i mellan åt, tänkte dock inte på om det rök vit när jag starta den. Vid ett tillfälle gick temperaturmätare i tak men gick snabbt ner igen, sen vifta han upp och ner, fyllde på kylarvätska och det slutade.
Nu när det började bli kallar, börja han röka allt mer vid start, väldigt tjock och vit rök, men efter någon km körande slutar det. Så som det är för alla bilar när det börja sjuka i temperatur.
Men den drar fortfarande kylarvätska. Har sjunkit från maxnivån till min.nivån på 2-3 körningar.

Någon som också hört att dessa bilar rasar mellan 15 000 - 20 000 mil, har en mekaniker vid sommarstugan som fått in tre styck på senaste tid där alla har rasat och då de rullat 15-20k, kanske det som håller på att hända. Tycker även jag kan höra oljud från motorn. yikes

Hoppas jag gjort mig tydlig, tycker det är intressant med bilar och är självlärd men jag är inte någon bilfanatiker.

Tack på förhand

Sök