Bättre att lägga pengarna på en ordentlig sevice och en vassare kamaxel (t.ex K-kam om du vill komma billigt undan, annars en omslipad kam med mer optimal profil), ger mycket mer "bang for the buck" så att säga.
Ordentlig service =
Nya tändstift
Oljefilter
Luftfilter
Tändkablar
Rotor
Fördelarlock
Motorolja
Differentialolja
Växellådsolja
Bränslefilter
Bara servicen får man räkna med minst 1500kr för material och sedan någon timme i garaget, men då får man tillbaka de flesta av hästkrafterna som försvunnit under årens gång.
Sen beror det även på om det är lambrareglerat-insprut, icke lambdareglerat-sprut, mekaniskt sprut eller förgasare om det ger någon effekt med extraktor. En förgasare/mekaniskt-sprut/icke lambdareglerat sprut måste man justera in ifall extraktorgrenröret gör sitt jobb (tömmer cylindern snabbare så det sedan ryms mera färsk bränsleblandning), lambdareglerat-sprut ska sköta detta själv då den märker att det behövs mer soppa för att få det lambda-värde som mappen siktar på.
Är det elektronisk insprutning så går det att köpa chip för runt 1000kr som har en mer optimerad mapp jämfört med original-chippet.
Senast redigerat av simlar (18 oktober 2013)