2747
Sök

Sportavgassystem och extraktorgrenrör

429 Inlägg
18 oktober 2013
Trådstartare
#1
hej

någon som vet om det ger någon effektökning med sportavgassystem lr/och extraktorgrenrör?smile
på en gammal volvo:) vet ej vad jag skaffar för bil ännu, troligen en 740 lr 240 men kan ev bli 940:)

4 670 Inlägg
18 oktober 2013
#2
Troligtvis inget märkvärdigt! Kanske med tur får tillbaka någon av dom hästarna som försvunnit med åren wink


5 686 Inlägg
18 oktober 2013
#3
Bättre att lägga pengarna på en ordentlig sevice och en vassare kamaxel (t.ex K-kam om du vill komma billigt undan, annars en omslipad kam med mer optimal profil), ger mycket mer "bang for the buck" så att säga.
Ordentlig service =
Nya tändstift
Oljefilter
Luftfilter
Tändkablar
Rotor
Fördelarlock
Motorolja
Differentialolja
Växellådsolja
Bränslefilter

Bara servicen får man räkna med minst 1500kr för material och sedan någon timme i garaget, men då får man tillbaka de flesta av hästkrafterna som försvunnit under årens gång.


Sen beror det även på om det är lambrareglerat-insprut, icke lambdareglerat-sprut, mekaniskt sprut eller förgasare om det ger någon effekt med extraktor. En förgasare/mekaniskt-sprut/icke lambdareglerat sprut måste man justera in ifall extraktorgrenröret gör sitt jobb (tömmer cylindern snabbare så det sedan ryms mera färsk bränsleblandning), lambdareglerat-sprut ska sköta detta själv då den märker att det behövs mer soppa för att få det lambda-värde som mappen siktar på.

Är det elektronisk insprutning så går det att köpa chip för runt 1000kr som har en mer optimerad mapp jämfört med original-chippet.
Senast redigerat av simlar (18 oktober 2013)


429 Inlägg
18 oktober 2013
Trådstartare
#4
tack:-)

smurfidunder
327 Inlägg
18 oktober 2013
#5
Ej värt, kolla här: orange är std avgas hela, med sista burken, det lila är avkapat std avgas, gröna är extraktor +2,5"

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-9efa70b3984366c4e36f8f65ac395e03.jpg

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

627 Inlägg
19 oktober 2013
#6
Jag har Simons 2,5"sport avgassystem, extraktor och racekatalysator i min 740. blev en bra skillnad med det, mycket piggare på höga varvtal. Så skaffa något sådant jag har det är värt det.
Senast redigerat av volvo-93 (19 oktober 2013)


5 686 Inlägg
19 oktober 2013
#7
volvo-93 skrev:
Jag har Simons 2,5"sport avgassystem, extraktor och racekatalysator i min 740. blev en bra skillnad med det, mycket piggare på höga varvtal. Så skaffa något sådant jag har det är värt det.

Räcker med att byta ut sista ljuddämparen mot ett rakt rör eller fullflödesdämpare för få bilen mycket piggare på högre varv.
Sista ljuddämparen har ett ruggigt mottryck för att få ner ljudnivån, brukar ta så gott som tvärstopp vid 4500rpm med original-slutdämpare.


627 Inlägg
19 oktober 2013
#8
Jag hade bara japs i slutet på mitt original system i början lät inte så värst högt och den blev inte piggare, men sen när jag skaffade rediga grejer så blev det en stor skillnad.


5 686 Inlägg
19 oktober 2013
#9
volvo-93 skrev:
Jag hade bara japs i slutet på mitt original system i början lät inte så värst högt och den blev inte piggare, men sen när jag skaffade rediga grejer så blev det en stor skillnad.

Dy bytte väl till sportkat också? För katalysatorerna brukar bli dåliga och generera ett jävla mottryck och då blir bilen lika slö, om inte slöare som att ha org-slutljuddämpare.


627 Inlägg
19 oktober 2013
#10
Min original katalysator jag hade i början var ny så den var inte dålig, så jag satte dit racekat samtidigt när jag bytte till sport avgassystemet.


5 686 Inlägg
19 oktober 2013
#11
volvo-93 skrev:
Min original katalysator jag hade i början var ny så den var inte dålig, så jag satte dit racekat samtidigt när jag bytte till sport avgassystemet.

Jaha, ja men då får jag väl säga grattis till att det gjorde sådan skillnad på din bil smile


627 Inlägg
19 oktober 2013
#12
Men sen har jag ganska hög kompression med, kan bero på det med.


5 686 Inlägg
19 oktober 2013
#13
volvo-93 skrev:
Men sen har jag ganska hög kompression med, kan bero på det med.

Du hade inte det innan du bytte system alltså?

Bytte du till en vassare kam samtidigt då också? För vassare kam gör en stor skillnad jämfört med original M-kam som sitter i B230F.


627 Inlägg
19 oktober 2013
#14
Jag har 14 bar komp, men vilken kam vet jag inte vad jag har.


5 686 Inlägg
19 oktober 2013
#15
volvo-93 skrev:
Jag har 14 bar komp, men vilken kam vet jag inte vad jag har.

Du vet inte vilket kompressionsförhållande du har?
Kompressionstrycket kan skilja beroende på kamaxel, slitage på motor, skick på kolvringar osv, så det säger inte så mycket egentligen. Lite högre än vad som brukar vara original har du iaf så tyder på fräsch motor med planad topp.

Jag har inte riktigt koll på om motorn orkar varva mer med högre komp, men jag har för mig att lite varvvilligare brukar motorn bli.

Edit:
Såvida man inte har löjligt högt komp. För då finns det risk att går det så pass tungt att snurra runt motorn så den tappar orken när det börjar varva.
Senast redigerat av simlar (19 oktober 2013)


627 Inlägg
19 oktober 2013
#16
Kompressionsförhållandet vet jag inte vad jag har, toppen är inte planad så då måste motorn vara i riktigt bra skick då smile


5 686 Inlägg
19 oktober 2013
#17
volvo-93 skrev:
Kompressionsförhållandet vet jag inte vad jag har, toppen är inte planad så då måste motorn vara i riktigt bra skick då smile

Ja då måste motorn din vara riktigt fräsch smile


627 Inlägg
19 oktober 2013
#18
Och bränslesnål 0,8 drar den har varit nere på 0,75 på motorvägskörning smile


5 686 Inlägg
19 oktober 2013
#19
volvo-93 skrev:
Och bränslesnål 0,8 drar den har varit nere på 0,75 på motorvägskörning smile

Det är bra det för en 740, inte många som kommer under 0,8. Men du slår inte min 345a när den hade original nyservad B19A, 0,65L/mil med fullpackad bil wink

Dock lite ofttopic så får ursäkta för det.
Senast redigerat av simlar (19 oktober 2013)


429 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#20
en jag känner hade extraktorgrenrör och sportavgas hela vägen och sportluftfilter på sin 240 med mekaniskt insprut å det var då den piggaste jag åkt:-) kan de stämma att man känner skillnad på bara det? 0-100
Senast redigerat av jocke-1991 (19 oktober 2013)


Sök