3107
Sök

Volvo 244 renovering, byte utav motor och diverse styling

Jag ska total renovera min 244 -84 där det även blir motorbyte. Jag har många planer med hur den kommer att se ut senare och mitt mål är att kunna bevara den livet ut och även ställa ut den. Hoppas att du följer detta projekt!

74 752 Visningar
Projektet avslutat 4 maj 2015
125 Inlägg
22 oktober 2013
Trådstartare
#21
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171102/171102-c7228c70c0c9e196ec3b7b113872f306.jpg
Detta sitter överallt i bilen och lossnar inte i första taget alltid så får gå och rensa med kniv imorgon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171102/171102-56fa1466c14321f20f48e4fc264e79de.jpg
Ville inte kapa mellan front och skärm så jag borrade ur svetspunkterna för att sedan knacka loss med mejsel och hammare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171102/171102-effeab5237c2a6031557c9c3d4f1b697.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171102/171102-5742f27091fb0a32d024c549824332f5.jpg
Lossna fin fint! big_smile


125 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
#22
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171102/171102-27508c81caf0b5cc281e53eaeaa32b4f.jpg
Fortsatt att skruva isär bilen, men det tar lite tid när man gör allt själv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171102/171102-fc080334628b40d31d625e7b281d74c7.jpg
Jahopp, då är det bara att ta sig an denna underbara underredsmassa som täcker i princip halva bilen -.-

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171102/171102-b00550029adb9c693673d10c5ee8f7c8.jpg
Efter lite tålamod så kommer det mesta bort med ett rakblad och en kniv smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171102/171102-347ac674b901f2bfca5dc2332c7a8a22.jpg
Nästa gång blir att ta sig an denna sida också tongue


Refined
1 770 Inlägg
24 oktober 2013
#23
Värmer du underredsmassan innan du skrapar bort det?

125 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#24
Zwudda skrev:
Värmer du underredsmassan innan du skrapar bort det?

Nej jag får ta i lite bara när jag tar bort det. Sedan slipar jag bort resten som inte vill lossna smile


125 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#25
Lite "historia" om bilen kan ju vara kul att skriva om smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171102/171102-8939c8ffdb455de99aa6d90a5269a9f8.jpg
Här var bilen precis hemkommen 2011. Då såg den fin ut i lacken, trösklar och skärmkanter. Jag började köra den 2012 när jag fick mitt körkort och efter det har den mesta färgen lossnat och rosten kommit fram. Även fast jag har skött bilen och tvättat den varje vecka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171102/171102-83cdd89c66a1f8c1949d6c5da95ce2ce.jpg
Den ser lite skev ut! hehe. Bytte ut grillen så fort jag fick tag i en annan!

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171102/171102-ddcff7b4876fb60f321129f017b3420f.jpg
Här ser ni skadan som bilen har på högersidan hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171102/171102-792af26fb23a1a68c1354d4275bacbba.jpg
En lite bättre bild på skadan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171102/171102-1f0ffdb616028079730e86c9072a8e49.jpg
Förra sommaren fixade jag skärmkanterna med att slipa bort rost och det blev lackat. Men köpte biltemas grundfärg som är skit! All lack har spruckit nu...

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171102/171102-32cca185608f99f8d8d67d3fa246e79f.jpg
Precis när extraljusen kommit på inför vintern smile Inte det snyggaste men tog dom från sambons V70.

Bilen har i princip alltid funkat, maskinellt har den varit super. Men det är elen som spökar i bilen. Numera kallar jag den för "spökbilen". Ett tag så dog den helt plötsligt när jag körde, det visade sig att elen som går vid motorn har skafts upp och blev kortsluten.  Även nu innan jag skulle ställa av den och ha den i garaget höll den på att krångla. Den har "käkat tänddelar" så det har jag fått byta för att ens kunna starta den och då fick vi tjuvkoppla den för annars starta den inte direkt -.- Nu i slutet stannade den för mig igen och då var det nog bensinpumpen för det kom inte fram någon bensin till filtret.

Aja, men detta gör att jag blir mer inspirerad till att fixa till min favvo bil! smile
Senast redigerat av Linner (27 oktober 2013)


10 163 Inlägg
25 oktober 2013
#26
Roligt med fler som ficksar 244or cool blir det för motor då äldre dieseln eller en d5?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

125 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#27
Djo skrev:
Roligt med fler som ficksar 244or cool blir det för motor då äldre dieseln eller en d5?

Ja det är alltid kul smile Jag ska ha i en 2,5D från 850/V70 tongue


125 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#28
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171102/171102-18e0a74a58d951f1b779aeef42c4c0e4.jpg
Gött! Har fått hem nya skyltar till bilen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171102/171102-feca344581e0c0656366db2f8a7c9172.jpg
Höger balja rost lagad sen innan, dock dåligt gjort så det är rostigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171102/171102-be57221bec0e2c5b07301f9daa57fc26.jpg
Vänster balja är ännu värre! Men det gör inget för dom ska ändå väck! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171102/171102-27225d6f4662b46747e99cc6e7172a2f.jpg
Denna sida blev inte slipad och lackad förra sommaren och där ser man att rosten börjar komma.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171102/171102-06f02bce1a9548d48519be8c2525fac2.jpg
Börjat lossa bak men fick inte loss reflexrampen -.- Har satt för mycket dubbelhäftande tejp så den vill inte lossa i mitten. Kändes som att jag skulle knäcka den så ska få hjälp med att få loss den nästa gång (Y)

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171102/171102-1e14c81a4ce5337828843b46cb37111c.jpg
Fått loss dörrarna på ena sidan. Blev inte så mycket gjort idag men bättre än inget alls.


10 163 Inlägg
26 oktober 2013
#29
Linner skrev:
Djo skrev:
Roligt med fler som ficksar 244or cool blir det för motor då äldre dieseln eller en d5?

Ja det är alltid kul smile Jag ska ha i en 2,5D från 850/V70 tongue

Okej ja det blir nog betydligt enklare med elen och även med regning då du får mindre hk och vrid.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

125 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#30
Djo skrev:
Linner skrev:
Djo skrev:
Roligt med fler som ficksar 244or cool blir det för motor då äldre dieseln eller en d5?

Ja det är alltid kul smile Jag ska ha i en 2,5D från 850/V70 tongue

Okej ja det blir nog betydligt enklare med elen och även med regning då du får mindre hk och vrid.

Jag hoppas på det iallafall wink


125 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#31
Var iväg till garaget innan och försökte att få ut alla kabelhärvor men det tar tid när man ska märka upp allt.

Försöker fortfarande att hitta en 850/V70 med dieselmotor i så jag kan sno allt från den och sätta i 240n smile ingen som har en ståendes? wink


125 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#32
Har inte varit så aktiv i garaget nu det senaste för har haft mycket att göra på jobbet. Men ska försöka göra nåt i veckan/helgen.

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org


169 Inlägg
12 november 2013
#33
Fan vad kul att se sin gamla Volvo 240 big_smile Jag hade den som första bil och renoverade den från rost och sportratten plus fram stolar och toningen är det jag som har gjort big_smile men vad är det som har hänt på höger sida? :'( synd att rosten kom tillbaka när jag hade den så va det mycket mycket värre än det där i reservhjulsbaljorna

Outlaw
178 Inlägg
12 november 2013
#34
Oj vad du kommer få bekymmer när du stoppar ner en D5252. Motorn är byggd för att vara tvärställd, vill säga att pumpremmar och dyl är lätt att komma åt när den är tvärställd, så när du rakställer den så hamnar remmar och pumpar på fram och baksida på motorn. Och när du ska byta dieselpump/rem så kan jag säga att det blir ett jävla bök att göra det och det kommer bli trångt så in i helvete. Sen måste du hitta en låda som passar, och att hitta en låda som passar en D5252 är lättare sagt än gjort och hittar du en så kommer den kosta en smärre förmögenhet.

Har en bekant som skyfflade ner en sån i sin 740. Slutade med motor ur varje gång remmen skulle bytas, vilket var ofta då dessa motorer brukar rasa.

Så jag hade satsat på en D5/D6 om du vill ha Volvo spisar. Annars skulle jag tipsa om en BMW diesel med ZF låda.

Talar ur egna erfarheter, men om du vill köra vidare på en D5252 så för all del!
Senast redigerat av Noisehero (12 november 2013)

Diesel, pilsner & hemkört

Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
12 november 2013
#35
Följer självklart en blå 240 som ska bli diesel, kan de bli bättre? big_smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

10 163 Inlägg
12 november 2013
#36
Noisehero skrev:
Oj vad du kommer få bekymmer när du stoppar ner en D5252. Motorn är byggd för att vara tvärställd, vill säga att pumpremmar och dyl är lätt att komma åt när den är tvärställd, så när du rakställer den så hamnar remmar och pumpar på fram och baksida på motorn. Och när du ska byta dieselpump/rem så kan jag säga att det blir ett jävla bök att göra det och det kommer bli trångt så in i helvete. Sen måste du hitta en låda som passar, och att hitta en låda som passar en D5252 är lättare sagt än gjort och hittar du en så kommer den kosta en smärre förmögenhet.

Har en bekant som skyfflade ner en sån i sin 740. Slutade med motor ur varje gång remmen skulle bytas, vilket var ofta då dessa motorer brukar rasa.

Så jag hade satsat på en D5/D6 om du vill ha Volvo spisar. Annars skulle jag tipsa om en BMW diesel med ZF låda.

Talar ur egna erfarheter, men om du vill köra vidare på en D5252 så för all del!

D5 har betydligt mer vrid än en 240 får reggas med om man ej bygger amatörbygt eller dyligt. D6 är en motor jag då aldrig hört talas om eller är det din benämning på d24 an?

sen växellåda är väll inte svårt gör som alla med t5 gör svetsa in en annan låda i spräng kåpan.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Outlaw
178 Inlägg
12 november 2013
#37
Djo skrev:
Noisehero skrev:
Oj vad du kommer få bekymmer när du stoppar ner en D5252. Motorn är byggd för att vara tvärställd, vill säga att pumpremmar och dyl är lätt att komma åt när den är tvärställd, så när du rakställer den så hamnar remmar och pumpar på fram och baksida på motorn. Och när du ska byta dieselpump/rem så kan jag säga att det blir ett jävla bök att göra det och det kommer bli trångt så in i helvete. Sen måste du hitta en låda som passar, och att hitta en låda som passar en D5252 är lättare sagt än gjort och hittar du en så kommer den kosta en smärre förmögenhet.

Har en bekant som skyfflade ner en sån i sin 740. Slutade med motor ur varje gång remmen skulle bytas, vilket var ofta då dessa motorer brukar rasa.

Så jag hade satsat på en D5/D6 om du vill ha Volvo spisar. Annars skulle jag tipsa om en BMW diesel med ZF låda.

Talar ur egna erfarheter, men om du vill köra vidare på en D5252 så för all del!

D5 har betydligt mer vrid än en 240 får reggas med om man ej bygger amatörbygt eller dyligt. D6 är en motor jag då aldrig hört talas om eller är det din benämning på d24 an?

sen växellåda är väll inte svårt gör som alla med t5 gör svetsa in en annan låda i spräng kåpan.

D6 sitter i nya XC modeller. D24 är rent jävla skrot.
Vill minnas att det är ett jävla bök även om man svetsar sprängkåpan.

Diesel, pilsner & hemkört

236 Inlägg
13 november 2013
#38
Noisehero skrev:
Djo skrev:
Noisehero skrev:
Oj vad du kommer få bekymmer när du stoppar ner en D5252. Motorn är byggd för att vara tvärställd, vill säga att pumpremmar och dyl är lätt att komma åt när den är tvärställd, så när du rakställer den så hamnar remmar och pumpar på fram och baksida på motorn. Och när du ska byta dieselpump/rem så kan jag säga att det blir ett jävla bök att göra det och det kommer bli trångt så in i helvete. Sen måste du hitta en låda som passar, och att hitta en låda som passar en D5252 är lättare sagt än gjort och hittar du en så kommer den kosta en smärre förmögenhet.

Har en bekant som skyfflade ner en sån i sin 740. Slutade med motor ur varje gång remmen skulle bytas, vilket var ofta då dessa motorer brukar rasa.

Så jag hade satsat på en D5/D6 om du vill ha Volvo spisar. Annars skulle jag tipsa om en BMW diesel med ZF låda.

Talar ur egna erfarheter, men om du vill köra vidare på en D5252 så för all del!

D5 har betydligt mer vrid än en 240 får reggas med om man ej bygger amatörbygt eller dyligt. D6 är en motor jag då aldrig hört talas om eller är det din benämning på d24 an?

sen växellåda är väll inte svårt gör som alla med t5 gör svetsa in en annan låda i spräng kåpan.

D6 sitter i nya XC modeller. D24 är rent jävla skrot.
Vill minnas att det är ett jävla bök även om man svetsar sprängkåpan.

D24a sprängkåpa är bult på på d5252 å d24 svänghjul passar så det är då inget bök med det iallafall

Du kan ta bjursingen ur bjurs men aldrig bjurs ur bjursingen! :D
Min projekttråd på 244an :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=267109
VOLVO 240 <3

10 163 Inlägg
13 november 2013
#39
Noisehero skrev:
Djo skrev:
Noisehero skrev:
Oj vad du kommer få bekymmer när du stoppar ner en D5252. Motorn är byggd för att vara tvärställd, vill säga att pumpremmar och dyl är lätt att komma åt när den är tvärställd, så när du rakställer den så hamnar remmar och pumpar på fram och baksida på motorn. Och när du ska byta dieselpump/rem så kan jag säga att det blir ett jävla bök att göra det och det kommer bli trångt så in i helvete. Sen måste du hitta en låda som passar, och att hitta en låda som passar en D5252 är lättare sagt än gjort och hittar du en så kommer den kosta en smärre förmögenhet.

Har en bekant som skyfflade ner en sån i sin 740. Slutade med motor ur varje gång remmen skulle bytas, vilket var ofta då dessa motorer brukar rasa.

Så jag hade satsat på en D5/D6 om du vill ha Volvo spisar. Annars skulle jag tipsa om en BMW diesel med ZF låda.

Talar ur egna erfarheter, men om du vill köra vidare på en D5252 så för all del!

D5 har betydligt mer vrid än en 240 får reggas med om man ej bygger amatörbygt eller dyligt. D6 är en motor jag då aldrig hört talas om eller är det din benämning på d24 an?

sen växellåda är väll inte svårt gör som alla med t5 gör svetsa in en annan låda i spräng kåpan.

D6 sitter i nya XC modeller. D24 är rent jävla skrot.
Vill minnas att det är ett jävla bök även om man svetsar sprängkåpan.

Såg faktiskt en bil det stog d6 på idag inte sett det förr (eller tänkt på det) haha jadu d24 vissa älskar andra hatar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Outlaw
178 Inlägg
14 november 2013
#40
volvo_b23 skrev:
D24a sprängkåpa är bult på på d5252 å d24 svänghjul passar så det är då inget bök med det iallafall

Lådan man ska ha är en M90 från en 940 -95 och -96 med D24, detta för att den ska passa på D5252T. Och det är inte den vanligaste lådan att hitta, brukar gå runt 6000 när de finns ute. Eller så svetsar man om sprängkåpan.

Det är jävligt mycket mer jobb än vad man tror att rakställa en sån, visst det är gjort flera gånger, det kommer göras ännu fler gånger igen men det är fortfarande inte fort gjort.

Bland annat saknas fungerande motorfästen, korta ner ett D24 tråg, korta ner oljepickupen, förlänga spakstället och en massa annat.
Sen har de motorerna startspärr och el. gaspedal, så det blir lite mer att jobba med elektriskt.

Och om det rasar så blir det dyrt.

Men jag hade kört på en BMW eller Merca diesel, de pallar med ladd och är därmed bättre än VAG. Sen är det större motorer i grund och botten.

Nu har jag sagt mitt så får vi se vad TS bestämmer sig för att göra.

Diesel, pilsner & hemkört


Sök