2724
Sök

Byta motor i mercedes benz w123

124 Inlägg
22 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hej !

Ja undrar om en om605 får plats i en w123a ? Utan att behöva göra allt för mycket modifikationer.

Vad behövs för att besikta med en om605 ?

Undrar även om nån vet om turbogrenrör från om602 passar på om605.


Ligger tråden fel så ber ja om ursäkt. För ja visste inte vart ja skulle lägga den. smile

Sothora <3
1 201 Inlägg
22 oktober 2013
#2
ja de får den.

Ja sug skulle jag tro går

Passar ej

Bildemonterare samt egen verkstad. !

124 Inlägg
22 oktober 2013
Trådstartare
#3
Mercedesturbodiesel skrev:
ja de får den.

Ja sug skulle jag tro går

Passar ej

Okej, så bygga eget grenrör som gäller ?

Isåfall är det nån som skulle kunna berätta lite om vad som behövs ?

Sothora <3
1 201 Inlägg
22 oktober 2013
#4
eller köpa, turbobanditen har eller KKD

Behövs för vad?

Bildemonterare samt egen verkstad. !

124 Inlägg
22 oktober 2013
Trådstartare
#6
Mercedesturbodiesel skrev:
eller köpa, turbobanditen har eller KKD

Behövs för vad?

För att bygga grenrör.

60 Inlägg
23 oktober 2013
#7
för att bygga grenrör behövs väl svets, vinkelslip ,rörböjar, nån bit rör kanske, fläns mot toppen och turbon, kollektor och ett glatt humör och lite tålamod smile


5 119 Inlägg
23 oktober 2013
#8
Köp ett grenrör från om OM605.960 så är det bara att skruva dit turbo sen smile Och OM605.960 sitter i w202 smile
Ett annat problem du kär stöta på är att alla utom dom tidiga OM605 motorerna har elektriskt styrd dieselpump smile kan vara bra att veta då du antingen lär flytta elen eller montera en pump från OM602 smile

Håller själv på att ska bygga och regga en w123a med OM605 som får turbo m.m smile
Har dock inte kommit på hur ja ska regga den för mig veteligen finns inga max gränser för effekt och vrid på w123 karossen smile så max ökning med 10% gäller så en original OM605.960 går ej att regna med vad ja vet smile
Men byter du pumpen så kommer vridet sjunka vilket bör kunna bevisas med ett bromspapper smile så tänkte jag göra smile
Senast redigerat av mb_pucken (23 oktober 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

124 Inlägg
23 oktober 2013
Trådstartare
#9
-fredrik skrev:
för att bygga grenrör behövs väl svets, vinkelslip ,rörböjar, nån bit rör kanske, fläns mot toppen och turbon, kollektor och ett glatt humör och lite tålamod smile

Ja, tänkte på de där med kollektorn, sett att de finns färdiga att köpa på klracing men är bara 4 rör på dom. Eller är de bättre att göra egen? Sen undra ja även varför vissa bygger så turbon kommer uppåt ? gör de nån skillnad eller är de bara utseende ? smile

mb_pucken skrev:
Köp ett grenrör från om OM605.960 så är det bara att skruva dit turbo sen smile Och OM605.960 sitter i w202 smile
Ett annat problem du kär stöta på är att alla utom dom tidiga OM605 motorerna har elektriskt styrd dieselpump smile kan vara bra att veta då du antingen lär flytta elen eller montera en pump från OM602 smile

Håller själv på att ska bygga och regga en w123a med OM605 som får turbo m.m smile
Har dock inte kommit på hur ja ska regga den för mig veteligen finns inga max gränser för effekt och vrid på w123 karossen smile så max ökning med 10% gäller så en original OM605.960 går ej att regna med vad ja vet smile
Men byter du pumpen så kommer vridet sjunka vilket bör kunna bevisas med ett bromspapper smile så tänkte jag göra smile

Så svårt att få tag i tycker ja.. Men den jag har är de mekanisk pump på. Så de är helt omöjligt att regga med turbo ? även fast man kör lågt laddtryck ?

2 140 Inlägg
23 oktober 2013
#10
Det är omöjligt att rega en w123 med turbo om du inte ska rulla igenom sfro som ombyggt fordon vilket jag inte tror du ska. Och ja den får plats det är gjort säkert 1000 gånger förut, och som puvken skriver så finns turbogrenrör från w202 karossen annars har jag hört att grenrör från 290dt/tdt ska passa med lite modifiering. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

124 Inlägg
23 oktober 2013
Trådstartare
#11
AntrE skrev:
Det är omöjligt att rega en w123 med turbo om du inte ska rulla igenom sfro som ombyggt fordon vilket jag inte tror du ska. Och ja den får plats det är gjort säkert 1000 gånger förut, och som puvken skriver så finns turbogrenrör från w202 karossen annars har jag hört att grenrör från 290dt/tdt ska passa med lite modifiering. smile

Okej, nä hade inte tänkt de smile Men tycker dom verkar så svår att få tag i turbogrenrör till mercor..

5 119 Inlägg
23 oktober 2013
#12
AntrE skrev:
Det är omöjligt att rega en w123 med turbo om du inte ska rulla igenom sfro som ombyggt fordon vilket jag inte tror du ska. Och ja den får plats det är gjort säkert 1000 gånger förut, och som puvken skriver så finns turbogrenrör från w202 karossen annars har jag hört att grenrör från 290dt/tdt ska passa med lite modifiering. smile

Är du säker på att det är omöjligt?
Vad jag vet så går det att regga med turbokonverterade dieselmotorer eftersom dom inte är avgassertifierade likt bensinmotorer smile
Men inte alls säker men vet att det fins företag som sålt turbosatser till dieselmercor som tex stt smile
Lika sp har ja en kompis som byggt en turbodiesel men storturbo och pump m.m och nästan regnat det, effekt osv är ok bara atre i-landsproblemvärdet ligger strax över 8 och får vara max 3 smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 125 Inlägg
23 oktober 2013
#13
Kolla med turbobanditen.com.Dom har väldigt många till Mercedes


2 140 Inlägg
23 oktober 2013
#14
nicklaso2 skrev:
AntrE skrev:
Det är omöjligt att rega en w123 med turbo om du inte ska rulla igenom sfro som ombyggt fordon vilket jag inte tror du ska. Och ja den får plats det är gjort säkert 1000 gånger förut, och som puvken skriver så finns turbogrenrör från w202 karossen annars har jag hört att grenrör från 290dt/tdt ska passa med lite modifiering. smile

Okej, nä hade inte tänkt de smile Men tycker dom verkar så svår att få tag i turbogrenrör till mercor..

mercedes delar. på facebook gå med och skriv en köpesannons. smile
mb_pucken skrev:
AntrE skrev:
Det är omöjligt att rega en w123 med turbo om du inte ska rulla igenom sfro som ombyggt fordon vilket jag inte tror du ska. Och ja den får plats det är gjort säkert 1000 gånger förut, och som puvken skriver så finns turbogrenrör från w202 karossen annars har jag hört att grenrör från 290dt/tdt ska passa med lite modifiering. smile

Är du säker på att det är omöjligt?
Vad jag vet så går det att regga med turbokonverterade dieselmotorer eftersom dom inte är avgassertifierade likt bensinmotorer smile
Men inte alls säker men vet att det fins företag som sålt turbosatser till dieselmercor som tex stt smile
Lika sp har ja en kompis som byggt en turbodiesel men storturbo och pump m.m och nästan regnat det, effekt osv är ok bara atre i-landsproblemvärdet ligger strax över 8 och får vara max 3 smile

Går inte rega en 605 med turbo i en w123 skulle de stått. wink inte här i skellhell iallafall. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

5 119 Inlägg
23 oktober 2013
#15
AntrE skrev:
nicklaso2 skrev:
AntrE skrev:
Det är omöjligt att rega en w123 med turbo om du inte ska rulla igenom sfro som ombyggt fordon vilket jag inte tror du ska. Och ja den får plats det är gjort säkert 1000 gånger förut, och som puvken skriver så finns turbogrenrör från w202 karossen annars har jag hört att grenrör från 290dt/tdt ska passa med lite modifiering. smile

Okej, nä hade inte tänkt de smile Men tycker dom verkar så svår att få tag i turbogrenrör till mercor..

mercedes delar. på facebook gå med och skriv en köpesannons. smile
mb_pucken skrev:
AntrE skrev:
Det är omöjligt att rega en w123 med turbo om du inte ska rulla igenom sfro som ombyggt fordon vilket jag inte tror du ska. Och ja den får plats det är gjort säkert 1000 gånger förut, och som puvken skriver så finns turbogrenrör från w202 karossen annars har jag hört att grenrör från 290dt/tdt ska passa med lite modifiering. smile

Är du säker på att det är omöjligt?
Vad jag vet så går det att regga med turbokonverterade dieselmotorer eftersom dom inte är avgassertifierade likt bensinmotorer smile
Men inte alls säker men vet att det fins företag som sålt turbosatser till dieselmercor som tex stt smile
Lika sp har ja en kompis som byggt en turbodiesel men storturbo och pump m.m och nästan regnat det, effekt osv är ok bara atre i-landsproblemvärdet ligger strax över 8 och får vara max 3 smile

Går inte rega en 605 med turbo i en w123 skulle de stått. wink inte här i skellhell iallafall. smile

Går inte med OM605.960 då den är för stark på vrider smile men eftersom man lär byta pump till mekanisk så har man ju ändrat motorn och bör sänka effekt/vrid så kan det gå med ett bromspapper smile får se om jag lyckas med min smile fast jag har ju en OM605.91* som ska få mekanisk pump smile ska lyckas på nått vis smile
Fast min ät ju en 280ce från början smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 140 Inlägg
23 oktober 2013
#16
mb_pucken skrev:
AntrE skrev:
nicklaso2 skrev:
AntrE skrev:
Det är omöjligt att rega en w123 med turbo om du inte ska rulla igenom sfro som ombyggt fordon vilket jag inte tror du ska. Och ja den får plats det är gjort säkert 1000 gånger förut, och som puvken skriver så finns turbogrenrör från w202 karossen annars har jag hört att grenrör från 290dt/tdt ska passa med lite modifiering. smile

Okej, nä hade inte tänkt de smile Men tycker dom verkar så svår att få tag i turbogrenrör till mercor..

mercedes delar. på facebook gå med och skriv en köpesannons. smile
mb_pucken skrev:

Är du säker på att det är omöjligt?
Vad jag vet så går det att regga med turbokonverterade dieselmotorer eftersom dom inte är avgassertifierade likt bensinmotorer smile
Men inte alls säker men vet att det fins företag som sålt turbosatser till dieselmercor som tex stt smile
Lika sp har ja en kompis som byggt en turbodiesel men storturbo och pump m.m och nästan regnat det, effekt osv är ok bara atre i-landsproblemvärdet ligger strax över 8 och får vara max 3 smile

Går inte rega en 605 med turbo i en w123 skulle de stått. wink inte här i skellhell iallafall. smile

Går inte med OM605.960 då den är för stark på vrider smile men eftersom man lär byta pump till mekanisk så har man ju ändrat motorn och bör sänka effekt/vrid så kan det gå med ett bromspapper smile får se om jag lyckas med min smile fast jag har ju en OM605.91* som ska få mekanisk pump smile ska lyckas på nått vis smile
Fast min ät ju en 280ce från början smile

Vet inte hur det ligger till med att ändra på en motor om man ska rega om den? Tror motorn ska vara helt fabriksoriginal.. Alla w123 går efter 280s effekt. smile

Nu kan det hända att jag svamlar i nattmössan men denna info har jag snappat upp lite varstans. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

5 119 Inlägg
23 oktober 2013
#17
AntrE skrev:
mb_pucken skrev:
AntrE skrev:
nicklaso2 skrev:
AntrE skrev:
Det är omöjligt att rega en w123 med turbo om du inte ska rulla igenom sfro som ombyggt fordon vilket jag inte tror du ska. Och ja den får plats det är gjort säkert 1000 gånger förut, och som puvken skriver så finns turbogrenrör från w202 karossen annars har jag hört att grenrör från 290dt/tdt ska passa med lite modifiering. smile

Okej, nä hade inte tänkt de smile Men tycker dom verkar så svår att få tag i turbogrenrör till mercor..

mercedes delar. på facebook gå med och skriv en köpesannons. smile

Går inte rega en 605 med turbo i en w123 skulle de stått. wink inte här i skellhell iallafall. smile

Går inte med OM605.960 då den är för stark på vrider smile men eftersom man lär byta pump till mekanisk så har man ju ändrat motorn och bör sänka effekt/vrid så kan det gå med ett bromspapper smile får se om jag lyckas med min smile fast jag har ju en OM605.91* som ska få mekanisk pump smile ska lyckas på nått vis smile
Fast min ät ju en 280ce från början smile

Vet inte hur det ligger till med att ändra på en motor om man ska rega om den? Tror motorn ska vara helt fabriksoriginal.. Alla w123 går efter 280s effekt. smile

Nu kan det hända att jag svamlar i nattmössan men denna info har jag snappat upp lite varstans. smile

Ja man hör lite olika men det lär märkas smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

5 119 Inlägg
27 oktober 2013
#18
Jag har nu vart i mailkontakt med en på bilprovningen i Falun och enligt han så var det helt ok att byta insprutningspump Så länge kallstartsfunktionen funkade.
Angående effekten så ville han ha intyg på effekten om den misstänks leverera en annan effekt än original vilket den bör göra med en annan pump då om602 pumpen har mindre element än om605.960 pumpen smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965


Sök