Hejsan, har en fråga vad är det för skillnad på A-kam och V-kam? vilken är bäst? Sen känns de som toppen slår ifrån också lite kan de va att jag kör med A kam? hört att den ska va lite mildare.. Va tror ni?
A-kammen drar från ca 1500 till ca 4500rpm så det kan vara det som är orsaken ja. En annan orsak kan vara att avgassystemet inte flödar tillräckligt fritt. Hur känns det när det "slår ifrån" är det som att motorn helt tappar orken och knappar orkar varva längre så är det mer troligt avgassystemet som inte flödar tillräckligt.
En V-kam är inte heller så mycket vassare än A, skulle personligen inte uppgradera från A till V-kam då det inte är värt besväret för så pass liten skillnad i motorkaraktär.
A-kammen drar från ca 1500 till ca 4500rpm så det kan vara det som är orsaken ja. En annan orsak kan vara att avgassystemet inte flödar tillräckligt fritt. Hur känns det när det "slår ifrån" är det som att motorn helt tappar orken och knappar orkar varva längre så är det mer troligt avgassystemet som inte flödar tillräckligt.
En V-kam är inte heller så mycket vassare än A, skulle personligen inte uppgradera från A till V-kam då det inte är värt besväret för så pass liten skillnad i motorkaraktär.
Jag har 531 topp med a kam. B230fk, 390 gråa simens spridare, chippade boxar, ställbar wg (inge t kors) och 2,5" sport avgas hela vägen m sportkat Könns som det bara kan va kammen som gör de?
A-kammen drar från ca 1500 till ca 4500rpm så det kan vara det som är orsaken ja. En annan orsak kan vara att avgassystemet inte flödar tillräckligt fritt. Hur känns det när det "slår ifrån" är det som att motorn helt tappar orken och knappar orkar varva längre så är det mer troligt avgassystemet som inte flödar tillräckligt.
En V-kam är inte heller så mycket vassare än A, skulle personligen inte uppgradera från A till V-kam då det inte är värt besväret för så pass liten skillnad i motorkaraktär.
Jag har 531 topp med a kam. B230fk, 390 gråa simens spridare, chippade boxar, ställbar wg (inge t kors) och 2,5" sport avgas hela vägen m sportkat Könns som det bara kan va kammen som gör de?
Ja det låter då som att det endast är kammen som kan vara orsaken. Men har du V-kammen liggandes så kan du ju prova om det blir någon skillnad, det tar ju inte lång tid att byta kam.
A-kammen drar från ca 1500 till ca 4500rpm så det kan vara det som är orsaken ja. En annan orsak kan vara att avgassystemet inte flödar tillräckligt fritt. Hur känns det när det "slår ifrån" är det som att motorn helt tappar orken och knappar orkar varva längre så är det mer troligt avgassystemet som inte flödar tillräckligt.
En V-kam är inte heller så mycket vassare än A, skulle personligen inte uppgradera från A till V-kam då det inte är värt besväret för så pass liten skillnad i motorkaraktär.
Jag har 531 topp med a kam. B230fk, 390 gråa simens spridare, chippade boxar, ställbar wg (inge t kors) och 2,5" sport avgas hela vägen m sportkat Könns som det bara kan va kammen som gör de?
Ja det låter då som att det endast är kammen som kan vara orsaken. Men har du V-kammen liggandes så kan du ju prova om det blir någon skillnad, det tar ju inte lång tid att byta kam.
Okej nej har ju ingen V kam men hade det i min förra bil. Har en Vx3 kam liggandes men det är ingen ide att trycka ner då den är för sugis ^^ vilken kam är bäst för turbo maskinerna?
Jag har 531 topp med a kam. B230fk, 390 gråa simens spridare, chippade boxar, ställbar wg (inge t kors) och 2,5" sport avgas hela vägen m sportkat Könns som det bara kan va kammen som gör de?
Ja det låter då som att det endast är kammen som kan vara orsaken. Men har du V-kammen liggandes så kan du ju prova om det blir någon skillnad, det tar ju inte lång tid att byta kam.
Okej nej har ju ingen V kam men hade det i min förra bil. Har en Vx3 kam liggandes men det är ingen ide att trycka ner då den är för sugis ^^ vilken kam är bäst för turbo maskinerna?
VX3 är ju en väldigt vanlig kam att stoppa i turbo-bilar. Vad jag läst på diverse forum så verkar den t.o.m vara bättre till en turbomotor än till en sugmotor, däremot vet jag inte hur pass det stämmer då jag själv aldrig provat.
VX3an är ungefär mitt emellan A-kam och V-kam i "vasshet".
Ja det låter då som att det endast är kammen som kan vara orsaken. Men har du V-kammen liggandes så kan du ju prova om det blir någon skillnad, det tar ju inte lång tid att byta kam.
Okej nej har ju ingen V kam men hade det i min förra bil. Har en Vx3 kam liggandes men det är ingen ide att trycka ner då den är för sugis ^^ vilken kam är bäst för turbo maskinerna?
VX3 är ju en väldigt vanlig kam att stoppa i turbo-bilar. Vad jag läst på diverse forum så verkar den t.o.m vara bättre till en turbomotor än till en sugmotor, däremot vet jag inte hur pass det stämmer då jag själv aldrig provat.
VX3an är ungefär mitt emellan A-kam och V-kam i "vasshet".
Okej vilka olika slags "kammar" finns de? Vilken är bäst för detta jag har i min maskin?
Okej nej har ju ingen V kam men hade det i min förra bil. Har en Vx3 kam liggandes men det är ingen ide att trycka ner då den är för sugis ^^ vilken kam är bäst för turbo maskinerna?
VX3 är ju en väldigt vanlig kam att stoppa i turbo-bilar. Vad jag läst på diverse forum så verkar den t.o.m vara bättre till en turbomotor än till en sugmotor, däremot vet jag inte hur pass det stämmer då jag själv aldrig provat.
VX3an är ungefär mitt emellan A-kam och V-kam i "vasshet".
Okej vilka olika slags "kammar" finns de? Vilken är bäst för detta jag har i min maskin?
Finns många olika kammar, både original-kammar och omslipade "specialkammar". Allt beror på pengar du vill lägga och vilken motorkaraktär du är ute efter.
Originalkammar går för runt 500kr/st begagnade och omslipade går för runt 1000-2000kr/st beroende på kamprofil och om det är nya eller begagnade m.m.
Jag kan tyvärr inte rekommendera någon speciell utan det får man läsa runt vad för motorkaraktär de olika kammarna ger och vilka som passar sig bra till turbo-motorer. Ett tips är att leta efter andra med liknande motorsetup och se vad för kamaxel de kör med och hur deras motorkaraktär är.
VX3 är ju en väldigt vanlig kam att stoppa i turbo-bilar. Vad jag läst på diverse forum så verkar den t.o.m vara bättre till en turbomotor än till en sugmotor, däremot vet jag inte hur pass det stämmer då jag själv aldrig provat.
VX3an är ungefär mitt emellan A-kam och V-kam i "vasshet".
Okej vilka olika slags "kammar" finns de? Vilken är bäst för detta jag har i min maskin?
Finns många olika kammar, både original-kammar och omslipade "specialkammar". Allt beror på pengar du vill lägga och vilken motorkaraktär du är ute efter.
Originalkammar går för runt 500kr/st begagnade och omslipade går för runt 1000-2000kr/st beroende på kamprofil och om det är nya eller begagnade m.m.
Jag kan tyvärr inte rekommendera någon speciell utan det får man läsa runt vad för motorkaraktär de olika kammarna ger och vilka som passar sig bra till turbo-motorer. Ett tips är att leta efter andra med liknande motorsetup och se vad för kamaxel de kör med och hur deras motorkaraktär är.
Aa tänkte de har en kompis med en 740 turbo med ungefär samma fast lite mindre spridare och har vx3 kam i men han säger det inte fungerar så bra men kan kolla igen
Har testat ett par kammar i min gamla motor. och i mitt tycke gick bilen bäst med a kammen. Fick tidigare ladd och den drog hela vägen till varvstopp. körde k kam ett tag men tyckte att laddet kom alldeles försent då. Så skulle nog satsa på a kammen före v och vx3án //Jonsson
Har testat ett par kammar i min gamla motor. och i mitt tycke gick bilen bäst med a kammen. Fick tidigare ladd och den drog hela vägen till varvstopp. körde k kam ett tag men tyckte att laddet kom alldeles försent då. Så skulle nog satsa på a kammen före v och vx3án //Jonsson
Okej låter nog de vara då:) För den är jävligt pigg med a kammen kan jag säga! Tidigt ladd sticker men könns i högre varv att toppen nästan slår ifrån då..
Har testat ett par kammar i min gamla motor. och i mitt tycke gick bilen bäst med a kammen. Fick tidigare ladd och den drog hela vägen till varvstopp. körde k kam ett tag men tyckte att laddet kom alldeles försent då. Så skulle nog satsa på a kammen före v och vx3án //Jonsson
Okej låter nog de vara då:) För den är jävligt pigg med a kammen kan jag säga! Tidigt ladd sticker men könns i högre varv att toppen nästan slår ifrån då..
åkte iof med 3 tum från turbon. blir ju lite mer flås då. men vet inte riktigt hur stor skillnad det gör. vilken turbo åker du med föresten?//Jonsson
Har testat ett par kammar i min gamla motor. och i mitt tycke gick bilen bäst med a kammen. Fick tidigare ladd och den drog hela vägen till varvstopp. körde k kam ett tag men tyckte att laddet kom alldeles försent då. Så skulle nog satsa på a kammen före v och vx3án //Jonsson
Okej låter nog de vara då:) För den är jävligt pigg med a kammen kan jag säga! Tidigt ladd sticker men könns i högre varv att toppen nästan slår ifrån då..
åkte iof med 3 tum från turbon. blir ju lite mer flås då. men vet inte riktigt hur stor skillnad det gör. vilken turbo åker du med föresten?//Jonsson
Jag har en 16t som inte ör något glapp i fast jag kör utan vattenledningar men jag står på tomgång i ca 1 min efter kört Okej men 2,5" är inte de bättre ön 3"??
Okej låter nog de vara då:) För den är jävligt pigg med a kammen kan jag säga! Tidigt ladd sticker men könns i högre varv att toppen nästan slår ifrån då..
åkte iof med 3 tum från turbon. blir ju lite mer flås då. men vet inte riktigt hur stor skillnad det gör. vilken turbo åker du med föresten?//Jonsson
Jag har en 16t som inte ör något glapp i fast jag kör utan vattenledningar men jag står på tomgång i ca 1 min efter kört Okej men 2,5" är inte de bättre ön 3"??
Nä i en turbobil vill man ha så lite motstånd som möjligt, speciellt första biten. Dvs downpipe och katalysator vill man ha så grov som det går. (däremot är det onödigt med grövre än 3" såvida man inte har en redigt stor turbo och stort effektuttag)