3714
Sök

B230fk motor A kam eller V kam?

398 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hejsan, har en fråga vad är det för skillnad på A-kam och V-kam? vilken är bäst?
Sen känns de som toppen slår ifrån också lite kan de va att jag kör med A kam? hört att den ska va lite mildare..
Va tror ni?


1 800 Inlägg
26 oktober 2013
#2
V-kam drar ju lite längre än A, men A är bättre på lågvarv. Allt beror på vilken karaktär man vill ha på sin motor.


398 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#3
Hilmer skrev:
V-kam drar ju lite längre än A, men A är bättre på lågvarv. Allt beror på vilken karaktär man vill ha på sin motor.

Okej smile tack för svar
Men kan de va därför de könns som toppen slår ifrån för jag har a kam?


5 741 Inlägg
26 oktober 2013
#4
A-kammen drar från ca 1500 till ca 4500rpm så det kan vara det som är orsaken ja. En annan orsak kan vara att avgassystemet inte flödar tillräckligt fritt.
Hur känns det när det "slår ifrån" är det som att motorn helt tappar orken och knappar orkar varva längre så är det mer troligt avgassystemet som inte flödar tillräckligt.

En V-kam är inte heller så mycket vassare än A, skulle personligen inte uppgradera från A till V-kam då det inte är värt besväret för så pass liten skillnad i motorkaraktär.


398 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#5
simlar skrev:
A-kammen drar från ca 1500 till ca 4500rpm så det kan vara det som är orsaken ja. En annan orsak kan vara att avgassystemet inte flödar tillräckligt fritt.
Hur känns det när det "slår ifrån" är det som att motorn helt tappar orken och knappar orkar varva längre så är det mer troligt avgassystemet som inte flödar tillräckligt.

En V-kam är inte heller så mycket vassare än A, skulle personligen inte uppgradera från A till V-kam då det inte är värt besväret för så pass liten skillnad i motorkaraktär.

Jag har 531 topp med a kam. B230fk, 390 gråa simens spridare, chippade boxar, ställbar wg (inge t kors) och 2,5" sport avgas hela vägen m sportkat
Könns som det bara kan va kammen som gör de?


5 741 Inlägg
26 oktober 2013
#6
Andreas1645 skrev:
simlar skrev:
A-kammen drar från ca 1500 till ca 4500rpm så det kan vara det som är orsaken ja. En annan orsak kan vara att avgassystemet inte flödar tillräckligt fritt.
Hur känns det när det "slår ifrån" är det som att motorn helt tappar orken och knappar orkar varva längre så är det mer troligt avgassystemet som inte flödar tillräckligt.

En V-kam är inte heller så mycket vassare än A, skulle personligen inte uppgradera från A till V-kam då det inte är värt besväret för så pass liten skillnad i motorkaraktär.

Jag har 531 topp med a kam. B230fk, 390 gråa simens spridare, chippade boxar, ställbar wg (inge t kors) och 2,5" sport avgas hela vägen m sportkat
Könns som det bara kan va kammen som gör de?

Ja det låter då som att det endast är kammen som kan vara orsaken. Men har du V-kammen liggandes så kan du ju prova om det blir någon skillnad, det tar ju inte lång tid att byta kam.


398 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#7
simlar skrev:
Andreas1645 skrev:
simlar skrev:
A-kammen drar från ca 1500 till ca 4500rpm så det kan vara det som är orsaken ja. En annan orsak kan vara att avgassystemet inte flödar tillräckligt fritt.
Hur känns det när det "slår ifrån" är det som att motorn helt tappar orken och knappar orkar varva längre så är det mer troligt avgassystemet som inte flödar tillräckligt.

En V-kam är inte heller så mycket vassare än A, skulle personligen inte uppgradera från A till V-kam då det inte är värt besväret för så pass liten skillnad i motorkaraktär.

Jag har 531 topp med a kam. B230fk, 390 gråa simens spridare, chippade boxar, ställbar wg (inge t kors) och 2,5" sport avgas hela vägen m sportkat
Könns som det bara kan va kammen som gör de?

Ja det låter då som att det endast är kammen som kan vara orsaken. Men har du V-kammen liggandes så kan du ju prova om det blir någon skillnad, det tar ju inte lång tid att byta kam.

Okej nej har ju ingen V kam men hade det i min förra bil.
Har en Vx3 kam liggandes men det är ingen ide att trycka ner då den är för sugis ^^
vilken kam är bäst för turbo maskinerna?


5 741 Inlägg
26 oktober 2013
#8
Andreas1645 skrev:
simlar skrev:
Andreas1645 skrev:

Jag har 531 topp med a kam. B230fk, 390 gråa simens spridare, chippade boxar, ställbar wg (inge t kors) och 2,5" sport avgas hela vägen m sportkat
Könns som det bara kan va kammen som gör de?

Ja det låter då som att det endast är kammen som kan vara orsaken. Men har du V-kammen liggandes så kan du ju prova om det blir någon skillnad, det tar ju inte lång tid att byta kam.

Okej nej har ju ingen V kam men hade det i min förra bil.
Har en Vx3 kam liggandes men det är ingen ide att trycka ner då den är för sugis ^^
vilken kam är bäst för turbo maskinerna?

VX3 är ju en väldigt vanlig kam att stoppa i turbo-bilar. Vad jag läst på diverse forum så verkar den t.o.m vara bättre till en turbomotor än till en sugmotor, däremot vet jag inte hur pass det stämmer då jag själv aldrig provat.

VX3an är ungefär mitt emellan A-kam och V-kam i "vasshet".


398 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#9
simlar skrev:
Andreas1645 skrev:
simlar skrev:

Ja det låter då som att det endast är kammen som kan vara orsaken. Men har du V-kammen liggandes så kan du ju prova om det blir någon skillnad, det tar ju inte lång tid att byta kam.

Okej nej har ju ingen V kam men hade det i min förra bil.
Har en Vx3 kam liggandes men det är ingen ide att trycka ner då den är för sugis ^^
vilken kam är bäst för turbo maskinerna?

VX3 är ju en väldigt vanlig kam att stoppa i turbo-bilar. Vad jag läst på diverse forum så verkar den t.o.m vara bättre till en turbomotor än till en sugmotor, däremot vet jag inte hur pass det stämmer då jag själv aldrig provat.

VX3an är ungefär mitt emellan A-kam och V-kam i "vasshet".

Okej vilka olika slags "kammar" finns de? Vilken är bäst för detta jag har i min maskin?smile


24 Inlägg
26 oktober 2013
#10
jag har satt en vx3 i min och det funkar utmärkt. får bättre effekt genomgående smile


5 741 Inlägg
26 oktober 2013
#11
Andreas1645 skrev:
simlar skrev:
Andreas1645 skrev:

Okej nej har ju ingen V kam men hade det i min förra bil.
Har en Vx3 kam liggandes men det är ingen ide att trycka ner då den är för sugis ^^
vilken kam är bäst för turbo maskinerna?

VX3 är ju en väldigt vanlig kam att stoppa i turbo-bilar. Vad jag läst på diverse forum så verkar den t.o.m vara bättre till en turbomotor än till en sugmotor, däremot vet jag inte hur pass det stämmer då jag själv aldrig provat.

VX3an är ungefär mitt emellan A-kam och V-kam i "vasshet".

Okej vilka olika slags "kammar" finns de? Vilken är bäst för detta jag har i min maskin?smile

Finns många olika kammar, både original-kammar och omslipade "specialkammar". Allt beror på pengar du vill lägga och vilken motorkaraktär du är ute efter.

Originalkammar går för runt 500kr/st begagnade och omslipade går för runt 1000-2000kr/st beroende på kamprofil och om det är nya eller begagnade m.m.

Jag kan tyvärr inte rekommendera någon speciell utan det får man läsa runt vad för motorkaraktär de olika kammarna ger och vilka som passar sig bra till turbo-motorer.
Ett tips är att leta efter andra med liknande motorsetup och se vad för kamaxel de kör med och hur deras motorkaraktär är.


398 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#12
simlar skrev:
Andreas1645 skrev:
simlar skrev:

VX3 är ju en väldigt vanlig kam att stoppa i turbo-bilar. Vad jag läst på diverse forum så verkar den t.o.m vara bättre till en turbomotor än till en sugmotor, däremot vet jag inte hur pass det stämmer då jag själv aldrig provat.

VX3an är ungefär mitt emellan A-kam och V-kam i "vasshet".

Okej vilka olika slags "kammar" finns de? Vilken är bäst för detta jag har i min maskin?smile

Finns många olika kammar, både original-kammar och omslipade "specialkammar". Allt beror på pengar du vill lägga och vilken motorkaraktär du är ute efter.

Originalkammar går för runt 500kr/st begagnade och omslipade går för runt 1000-2000kr/st beroende på kamprofil och om det är nya eller begagnade m.m.

Jag kan tyvärr inte rekommendera någon speciell utan det får man läsa runt vad för motorkaraktär de olika kammarna ger och vilka som passar sig bra till turbo-motorer.
Ett tips är att leta efter andra med liknande motorsetup och se vad för kamaxel de kör med och hur deras motorkaraktär är.

Aa tänkte de har en kompis med en 740 turbo med ungefär samma fast lite mindre spridare och har vx3 kam i men han säger det inte fungerar så bra men kan kolla igen smile

Tack för svaren


Volvo Motorsport
107 Inlägg
26 oktober 2013
#13
Har testat ett par kammar i min gamla motor. och i mitt tycke gick bilen bäst med a kammen. Fick tidigare ladd och den drog hela vägen till varvstopp. körde k kam ett tag men tyckte att laddet kom alldeles försent då.
Så  skulle nog satsa på a kammen före v och vx3án //Jonsson


398 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#14
Linkjonsson skrev:
Har testat ett par kammar i min gamla motor. och i mitt tycke gick bilen bäst med a kammen. Fick tidigare ladd och den drog hela vägen till varvstopp. körde k kam ett tag men tyckte att laddet kom alldeles försent då.
Så  skulle nog satsa på a kammen före v och vx3án //Jonsson

Okej låter nog de vara då:)
För den är jävligt pigg med a kammen kan jag säga! Tidigt ladd sticker men könns i högre varv att toppen nästan slår ifrån då..


Volvo Motorsport
107 Inlägg
26 oktober 2013
#15
Andreas1645 skrev:
Linkjonsson skrev:
Har testat ett par kammar i min gamla motor. och i mitt tycke gick bilen bäst med a kammen. Fick tidigare ladd och den drog hela vägen till varvstopp. körde k kam ett tag men tyckte att laddet kom alldeles försent då.
Så  skulle nog satsa på a kammen före v och vx3án //Jonsson

Okej låter nog de vara då:)
För den är jävligt pigg med a kammen kan jag säga! Tidigt ladd sticker men könns i högre varv att toppen nästan slår ifrån då..

åkte iof med 3 tum från turbon. blir ju lite mer flås då. men vet inte riktigt hur stor skillnad det gör. vilken turbo åker du med föresten?smile//Jonsson


398 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#16
Linkjonsson skrev:
Andreas1645 skrev:
Linkjonsson skrev:
Har testat ett par kammar i min gamla motor. och i mitt tycke gick bilen bäst med a kammen. Fick tidigare ladd och den drog hela vägen till varvstopp. körde k kam ett tag men tyckte att laddet kom alldeles försent då.
Så  skulle nog satsa på a kammen före v och vx3án //Jonsson

Okej låter nog de vara då:)
För den är jävligt pigg med a kammen kan jag säga! Tidigt ladd sticker men könns i högre varv att toppen nästan slår ifrån då..

åkte iof med 3 tum från turbon. blir ju lite mer flås då. men vet inte riktigt hur stor skillnad det gör. vilken turbo åker du med föresten?smile//Jonsson

Jag har en 16t som inte ör något glapp i fast jag kör utan vattenledningar men jag står på tomgång i ca 1 min efter kört smile
Okej men 2,5" är inte de bättre ön 3"??


5 741 Inlägg
26 oktober 2013
#17
Andreas1645 skrev:
Linkjonsson skrev:
Andreas1645 skrev:

Okej låter nog de vara då:)
För den är jävligt pigg med a kammen kan jag säga! Tidigt ladd sticker men könns i högre varv att toppen nästan slår ifrån då..

åkte iof med 3 tum från turbon. blir ju lite mer flås då. men vet inte riktigt hur stor skillnad det gör. vilken turbo åker du med föresten?smile//Jonsson

Jag har en 16t som inte ör något glapp i fast jag kör utan vattenledningar men jag står på tomgång i ca 1 min efter kört smile
Okej men 2,5" är inte de bättre ön 3"??

Nä i en turbobil vill man ha så lite motstånd som möjligt, speciellt första biten. Dvs downpipe och katalysator vill man ha så grov som det går.
(däremot är det onödigt med grövre än 3" såvida man inte har en redigt stor turbo och stort effektuttag)



Sök