3233
Sök

Volvo 740 B230F, ryckigt och orkeslös.

6 738 Inlägg
31 oktober 2013
#21
oftast när vevaxelgivaren satt sej så brukar fästet den sitter i också gå sönder o då måste det bytas o det är lite jobb med det tongue så var försiktig så kanske du klarar dej wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

104 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
#22
Ja, jag fick inte loss vevaxelgivaren nu heller, men fästet fick jag loss, typiskt tongue

Kan man se på vattentempgivaren om den är kass eller testa det på något vis?
Senast redigerat av chrille154 (31 oktober 2013)


104 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#23
Såja. Nu är vattentempmäteren bytt men det hjälpte tyvärr inte sad
Något annat det skulle kunna vara? smile

Kan tilläggas att den nu knappt vill varva upp alls och det blir knallar ibland.
Senast redigerat av chrille154 (5 november 2013)


The one and only
1 091 Inlägg
5 november 2013
#24
Du bytte rätt givare va? För det är ju en tempgivare till mätaren i bilen och en tempgivare till boxen.

Försök o mäta soppatrycket för o se om det är soppapumpen som är kass.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

104 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#25
Japp, det är rätt givare.
Men om soppapumpen är kass borde ju inte bilen få för mycket soppa, eller?


The one and only
1 091 Inlägg
5 november 2013
#26
Nä i så fall för lite... Men är det konstaterat att bilen får för mkt soppa?

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

104 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#27
Om det blir avgasknallar så får den väl för mycket soppa?


The one and only
1 091 Inlägg
5 november 2013
#28
Mest troligt ja... Eller så är det nått fel med tändningen.

Kolla så att inte kamremmen har hoppat en kugg.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

104 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#29
Det som jag tycker är lite konstigt är att den blev så här konstig när jag var ute och körde.

Idag var den extra trög på gasen. Jag höll gaspedalen i botten men den varvade inte mer än ca 1000 varv/min. Inte förrens efter några/många sekunder höjdes varvtalet, och det var då det smällde lite.

Jag ska kolla kamremmen då. wink

Om det är kamremmen borde inte bilen gå skit när den är kall också då?


6 115 Inlägg
8 november 2013
#30
Hej!
Jo!
Har du kollat att bakre pumpen verkligen pumpar fram soppa till främre pumpen?
Har man full tank behövs egentligen inte bakre pumpen då det är självrinning fram till den främre pumpen. Den bakre pumpen  pumpar bara soppa med 0,2bar. Har man däremot lite soppa i tanken behövs den bakre pumpen för att förse den främre med soppa.
Den främre däremot pumpar med 4bar och ger bränsletryck till spridarna.
Senast redigerat av jaka54 (29 november 2013)


104 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
#31
Idag har jag testat att rengöra lambdasonden men när jag startade bilen och skulle se om det hjälpt så började bilen att "hacka/rycka" även när motorn var kall. Alltså när man trycker på gaspedalen så varvar bilen bara upp lite och sen stannar den på det varvtalet ett tag (om man inte släpper gasen förstås). Obs, detta händer bara när man kör. Innan har detta endast hänt när bilen var varm.
Blir så satans trött på bilen.
Senast redigerat av chrille154 (9 november 2013)


104 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
#32
Kollade även felkoderna igen för säkerhets skull och fick koden 2-2-1 i uttag 2. Vad betyder det?


6 738 Inlägg
9 november 2013
#33
2-2-1 Lambdaregleringen fel

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

The one and only
1 091 Inlägg
9 november 2013
#34
Lambdareglering, mager dellast... Alltså får den inte soppa som den ska

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

104 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
#35
Enligt Lambdasonden då, eller?

Jag körde med bilen tills den började gå riktigt dåligt. Stannade då motorn och tog av minuspolen på batteriet för att nollställa boxen. Väntade 5 min och satte sedan tillbaka den och startade bilen. Då var bilen fortfarande varm men den gick som den skulle de första 40 meterna, sen gick den skit igen.

Enligt en på min farsas jobb så kunde man göra så här och testa om lambdasonen var kass. Det skulle ta en liten stund för databoxen att få in all "information" efter att minuspolen var tillbakasatt och under denna tiden skulle bilen gå normalt fast den var varm enligt honom, och det gjorde den med tycker jag.

Kanske är Lambdasonden som är kass?


6 738 Inlägg
9 november 2013
#36
du kan ju plocka en lambda från en skrot bara för att prova så om det är den så kan du ju köpa en ny smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

104 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
#37
Den får nog bli det wink


104 Inlägg
20 november 2013
Trådstartare
#38
Är det samma Lambdasond till B230f som till B234f?


6 738 Inlägg
20 november 2013
#39
samma bröte ja tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

104 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
#40
Suck...
Nu har jag bytt lambdasond med det blev ingen skillnad.
Den blöddrar och händer ingen när man trycker på gaspedalen samt ojämn tomgång. Ryker som satan gör det också. sad



Sök