3229
Sök

Volvo 740 B230F, ryckigt och orkeslös.

6 115 Inlägg
29 november 2013
#41
Hej!
Skulle tro att du har samma  fel som brorsan hade på sin 745: a från -87!
Sladdanslutningen på tanklocket där anslutningarna till reostat och bakre pump sitter har ärgat sönder!
Riv bort "plastpluppen" och löd dit sladdarna direkt till pump och tankreostat! -Detta är enkelt att fixa själv!

Kan naturligtvis vara bakre pumpen också men ovanstånde är en svag punkt som tydligen få känner till.
Senast redigerat av jaka54 (29 november 2013)


104 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
#42
Då får jag testa det. Kommer man åt den från luckan i kofferten?

Om man nollställer databoxen och sedan startar bilen så går den som den ska göra i ca 5-10 sek (fast motorn är varm) och då är tomgången 700 rpm men när de 5-10 sekunderna har gått så ändras tomgången till mellan 400 och 900 rpm och tomgången blir ojämn samt att det är då motorn hackar vid gaspådrag och bluddrar.

Så jag tycker det borde ha något att göra med någon givare. Det tar några sekunder att samla in all information från alla givare till databoxen och under den tiden så går bilen bra. Det är i alla fall vad jag tror.


773 Inlägg
29 november 2013
#43
chrille154 skrev:
Då får jag testa det. Kommer man åt den från luckan i kofferten?

Om man nollställer databoxen och sedan startar bilen så går den som den ska göra i ca 5-10 sek (fast motorn är varm) och då är tomgången 700 rpm men när de 5-10 sekunderna har gått så ändras tomgången till mellan 400 och 900 rpm och tomgången blir ojämn samt att det är då motorn hackar vid gaspådrag och bluddrar.

Så jag tycker det borde ha något att göra med någon givare. Det tar några sekunder att samla in all information från alla givare till databoxen och under den tiden så går bilen bra. Det är i alla fall vad jag tror.

om det inte funkar med soppa pumpen, så kan du testa byta spridare för min gick ungefär så som din gjorde med dåliga spridare.

104 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
#44
Har varken hunnit löda eller testat spridarna men jag köpte en ny rotor, fördelare och nya tändkablar för det behövdes och tänkte även att detta kanske kunde vara lösningen på mitt problem. Det hjälpte inte med nu har jag däremot en ny felkod i uttag 2:
3-2-1

Läste på internet att felkoden betyder "Signal till kallstartsventil".

Vad kan det vara som gör att jag får denna felkod och hur fixar jag detta?
Senast redigerat av chrille154 (3 december 2013)


62 Inlägg
15 februari 2014
#45
Någon lösning på detta problem har en kompis som har samma problem. b230f 740 -90, Rycker och väldigt orkeslös. Har bytt rotor,fördelare,spole,tändstift,kablar,luftfilter

Kolla in min total renovering av min Mustang: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=268591


Sök