3613
Sök

Hur byter man bromsbelägg på en volvo?

49 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
Jag behöver verkligen hjälp.
Hur tusan byter man bromsbeläggen på framhjulen ? Mina är helt slut fram så behöver verkligen byta dom.
Har tyvärr inte råd att lämna in den verkstad:/.

Skulle kosta mellan 7000-8000kr att byta dom:(

466 Inlägg
26 oktober 2013
det kostade väll inte 7-8 tusen för att bytta belägg? var nog mer skivor med?  eller kanske bytta en eller flera bromsar?

324 Inlägg
26 oktober 2013
7-8000 spänn för att byta belägg fram? Låter helt sjukt. En tusenlapp låter mer rimligt...

Har du ingen polare som är lite bilintresserad? Det är en väldigt lätt sak att göra om man kan litegrann, men är man helt novis så kan det vara bra att ha med någon som vet hur man gör.

578 Inlägg
26 oktober 2013
Är de en ferrari du kör eller? haha. Sjukaste jag hört för byte av belägg

456 Inlägg
26 oktober 2013
Hade du funnits lite närmare så hade jag bytt dom åt dig.
Hade räckt med ett leende som betalning wink

growing old is mandatory growing up is optional

4 822 Inlägg
26 oktober 2013
nichole86 skrev:
Jag behöver verkligen hjälp.
Hur tusan byter man bromsbeläggen på framhjulen ? Mina är helt slut fram så behöver verkligen byta dom.
Har tyvärr inte råd att lämna in den verkstad:/.

Skulle kosta mellan 7000-8000kr att byta dom:(

det är inget svårt alls.
börja med att demontera stålbygeln som sitter på framsidan av oket (den delen som är mot fälgen) sen tar du bort plastpluggarna som sitter på baksidan av oket (sitter på en liten bit gummi), där efter så är det bara att lossa på insexskruvarna (7mm skalle) som sitter innanför där plastpluggarna satt, sen är det bara att bända loss oket med en skruvmejsel eller liknanade (kan vara lite jobbigt om det är en kant på bromsskivan), när den är lös så är det bara att ta bort beläggen och sen är det bara att pressa in kolven med en stor polygrip och sen göra rent på okbygeln där beläggen ligger imot, montera ihop i omvänd ordning.

nya orginal belägg fram går på runt 700:- har jag för mig så hur fan kan dom säga att det skulle kosta så mycket även om det va ink arbetskostnad för bytet?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
26 oktober 2013
tog 1200:- för ett klossbyte i går på en v70N
brembobelägg som kostade straxt över 700kr.
fixade även en kabel som åkt ut

kollade vad det kostar på verkstad att göra samma jobb. mer relativt låg tim penning och det var 1100kr+belägg

är relativt enkelt att byta kanske inte så att man ska börja med ett byte innan man har skruvat något annat
men du känner säkert någon som kan hjälpa dig att byta. enda verktyg som behövs är en pallbock en domkraft ett fälgkors en stor tång och insexnyckel

sen är det bara att riva.

och sen glöm inte att bromsa ut bromsarna när allt är klart.. jobbigt att inse första provturen att kolvarna måste pumpas ut smile

Kör fort så hinner inget hända...

106 Inlägg
26 oktober 2013
Känns som att om du inte har en aning om hur man gör så ska du definitivt inte ge dig in på det. Bromsar är inget som en person med liten mekarvana ska hålla på med. Lämna det till nån som vet vad den gör. Med din anatomiska fördel så blir det nog inte så dyrt på en mindre verkstad!

Lastbilsmekaniker
5 186 Inlägg
26 oktober 2013
Det kostade 2100 kr bak på min v70n och då var det skivor, klossar och allt till handbromsen utom vajrarna då. Fast jag är Volvoanställd också lite billigare då:P. Nää men nu till dig klossarna som sakt runt 1000 kr är nog troligast. Och nu till byta då ta av hjulena ta bort fjädern på utsidan på oket lossa två plasthattar på insidan av oket där innanför sitter det två skruvar som håller oket till okhållaren är insex 7 där och sedan bryter du bara låss oket ifrån hållaren kan sitta lite för klossen mot kolven sitter fast i kolven. Sedan klämmer du ihop kloven med en tång slipa rent montera ihop igen.
Senast redigerat av volvoqq (26 oktober 2013)

Saabifierad
2 031 Inlägg
26 oktober 2013
Köp en haynes-verkstadsbok, vill du ha den snabbt och är beredd att betala en slant: åk till OKQ8, Mekonomen eller Biltema och köp den.
Kan du vänta ett tag och vill betala bra mycket mindre så ta en titt på tradera och lägg bud på en.
Där i står det exakt hur det går till smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

49 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
Growe skrev:
tog 1200:- för ett klossbyte i går på en v70N
brembobelägg som kostade straxt över 700kr.
fixade även en kabel som åkt ut

kollade vad det kostar på verkstad att göra samma jobb. mer relativt låg tim penning och det var 1100kr+belägg

är relativt enkelt att byta kanske inte så att man ska börja med ett byte innan man har skruvat något annat
men du känner säkert någon som kan hjälpa dig att byta. enda verktyg som behövs är en pallbock en domkraft ett fälgkors en stor tång och insexnyckel

sen är det bara att riva.

och sen glöm inte att bromsa ut bromsarna när allt är klart.. jobbigt att inse första provturen att kolvarna måste pumpas ut smile

Hm ja får nog kolla runt på fler olika, dom som sa det där priset verkade rätt skumma^^.
Hm pumpa ut?;P hur menar du?

Självlärd
3 083 Inlägg
27 oktober 2013
När du monterat tillbaka allting så ska du pumpa bromspedalen ett gäng gånger innan du åker nånstans. Och se för guds skull till att testa bromsarna i låg fart innan du kör iväg!!! Har vart med om att man missat det

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Sök