Evildan skrev:
Xoff skrev:
Evildan skrev:
Vad tillförde du själv till originalfrågan med detta inlägg?
(Välkommen till skaran som enligt dig har samma problem.)
Du har säkert läst igenom hela tråden och därav vet du redan varför ämnet har blivit utvecklat.
Mitt svar på topic är #78 på sidan 4, när jag återkom för att kolla ifall någon citerat eller svarat ser jag bara ännu mer av detta off-topic rabbel, och blir då irriterad och skriver som jag gjorde, så nej, jag räknar mig inte i den skaran...
Det svaret #78 är troligtvis en av anledningarna till att det markeras vilket hjul som setat var.
Många gör det säkert numera bara för "att så gör man" utan att veta varför.
Det korrekta svaret på topic torde vara:
Man markerar sina
däck för att veta var på bilen dom setat när dom återigen läggs på fälg för nästa säsong.
Vilket är helt onödigt för balansens skull då man balanserar däcken på fälgen vid återmontering, mönsterdjup och slitage kan man oftast avgöra med blotta ögat.
Det står förvisso i en del tillverkares instruktionsböcker hur man bör rotera sina
hjul för att få ett så jämnt slitage som möjligt och då kanske man markerar sina
hjul för att ha koll på detta.
det stämmer, Men viktigare är att inte blanda ihop rotationen, det är bara vi unga som har kolla på det känns det som. Äldre människor gör som förr, ritar med pennan VB m.m Det är bara för enkelhetens skull, och som sagt anledningen att däcken ska sitta bak är för att när du åker 90 blås och bromsar, har du bättre däck fram så kommer arslet, det är inget jag hittar på utan det är faktiskt så visat i tusentals studier och forskning.
Jag som pendlar 11 mil om dagen och är yrkeschaufför gör dock på ett annat sätt, Köper nya däck varannat åt, kör dubb på min bmw och dubbfritt på saaben. Sen säljer jag dom efter 2 år för hälften jag gav, och köper nya, Jag tummar inte på säkerheten, speciellt inte med barn i bilen m.m
Ser folk dagligen kommer till verkstan nu ska byta däck....däcken dom sätter på ...året runt däck 3,5 mm 10 år gamla, hockeypuckar....Har man inte råd med säkerhet då ska man inte ha barn i bilen, eller ens få köra enligt mig, behövs det stannas fort går det åt helvete. SÅ mycket kostar inte 4 däck.