3810
Sök

Byte till vinterdäck - Varför ska man markera var däcken suttit?

245 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#1
Jag förstår att vissa däck endast ska rotera åt ett håll och då passar de ju bara på antingen höger eller vänster sida av bilen. Jag förstår dock inte varför det är så viktigt att märka var däcken suttit (HF, HB, VB, HB). Om backdäcken råkat blivit mer slitna än framdäcken så byter man väl plats på fram- och bakdäcken. Alltså sätter de bästa däcken bak.

Varför ska man hålla på med markeringar hit och dit? Det är väl ändå däckets skick man ska gå efter?

106 Inlägg
26 oktober 2013
#2
Du svarar på det själv! smile totalt onödigt om man inte ska ha det bara för sakens skull.

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
26 oktober 2013
#3
Alltid bästa däcken fram, du vill väll kunna styra även om baken släpper?


245 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#4
Pierre_r skrev:
Alltid bästa däcken fram, du vill väll kunna styra även om baken släpper?

Spekulerar du?

http://www.vibilagare.se/video/darfor-s … a-bak-1454

Avstängd
10 388 Inlägg
26 oktober 2013
#5
Pierre_r skrev:
Alltid bästa däcken fram, du vill väll kunna styra även om baken släpper?

Bästa däcken bak är väl iofs det som rekommenderas;



- - - - -


"Oavsett fram- eller bakhjulsdrivning ska du alltid montera de bästa däcken bak. Detta för att behålla väggreppet på bakhjulen och därigenom undvika sladd vid exempelvis en undanmanöver."

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … -bak-29192

- - - - -

"Undvik stora skillnader i slitage mellan däcken. Om det är skillnad i mönsterdjup ska alltid de bästa däcken sitta bak på bilen. När bara två nya däck monteras ska de alltid sättas bak. Detta gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna  bilar. På Vägverket har utredare av dödsolyckor uppmärksammat att fordon med sämst däck bak kan vara överrepresenterade bland dödsolyckorna i trafiken, där däckens skick bidragit till olyckan.


De bästa däcken ska sitta bak enligt Vägverket.
- I de sladdolyckor som har lett till dödsfall, som jag har granskat den senaste tiden, var det mer regel än undantag att de sämsta däcken satt bak, säger Jerry Steen, Vägverket Region Väst."

http://www.automotorsport.se/artiklar/n … e-dack-bak
'
- - - - - -

Även om jag förstår tanken med ditt resonemang

- - Edit - -

Eller...what he said ^^
Senast redigerat av it_mutt (26 oktober 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 259 Inlägg
26 oktober 2013
#6
Pierre_r skrev:
Alltid bästa däcken fram, du vill väll kunna styra även om baken släpper?

Alltid bästa däcken bak är riktlinjen pga att en bil är krocksäkrast i fronten. Tycker det är rätt vettigt då dom flesta bilister inte kan häva en ordentlig sladd.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

245 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#7
JonR skrev:
Pierre_r skrev:
Alltid bästa däcken fram, du vill väll kunna styra även om baken släpper?

Alltid bästa däcken bak är riktlinjen pga att en bil är krocksäkrast i fronten. Tycker det är rätt vettigt då dom flesta bilister inte kan häva en ordentlig sladd.

Om man är bra på att häva sladdar då? Menar du att man ska ha bästa däcken fram då?

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
26 oktober 2013
#8
Då ljög körläraren för mig när jag tog körkortet för 5-6 år sen.


Avstängd
10 388 Inlägg
26 oktober 2013
#9
Pierre_r skrev:
Då ljög körläraren för mig när jag tog körkortet för 5-6 år sen.

Ja det gjorde hen. Tror inte jag hört någon som fått den rekommendationen av en körskollärare förr faktiskt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 259 Inlägg
26 oktober 2013
#10
Diskolaro skrev:
JonR skrev:
Pierre_r skrev:
Alltid bästa däcken fram, du vill väll kunna styra även om baken släpper?

Alltid bästa däcken bak är riktlinjen pga att en bil är krocksäkrast i fronten. Tycker det är rätt vettigt då dom flesta bilister inte kan häva en ordentlig sladd.

Om man är bra på att häva sladdar då? Menar du att man ska ha bästa däcken fram då?

Min personliga åsikt är att om man är duktig på att hantera en bil så kan man utan större bekymmer sätta dom bästa fram. Så bra styrning och broms som möjligt är att föredra om man nu kan utnyttja det med ett en halkig bakdel. Om inte så sätter man dom bästa bak. Men med vetskap om att man har sämst däck fram kanske man till och med kör försiktigare på köpet?

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

5 131 Inlägg
26 oktober 2013
#11
En annan anledning till att märka däcken är att du har lättare att lokalisera snedslitage och vilken del av bilen (fram eller bakvagn som är orsaken smile

Angående bästa däckens placering så sägs bästa däcken bak med har du en bil med antisladdsystem så kan man även överväga att sätta bästa däcken fram då många av dagens antisladdsystem använder just frambromsarna till att korrigera vid en eventuell sladd, finns få inget grepp så kommer funktionen att försämras på antisladden smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

508 Inlägg
26 oktober 2013
#12
Har inte det med att dubben sitter kvar bättre då dom sitter på samma plats som dom satt sist ?


Påstängd
1 197 Inlägg
26 oktober 2013
#13
Brukar köra med bäst däck fram då jag är åtminstone ganska bra på att häva en sladd.
På V70in ska bästa däcken sitta fram, annars tror viscon att bilen spinner då framdäcken snurrar snabbare och då pajar den. Fast hur noga det nu är vet jag inte.. smile


KHRacing
26 oktober 2013
#14
Skalman skrev:
Har inte det med att dubben sitter kvar bättre då dom sitter på samma plats som dom satt sist ?

tror du dubben fattar att de sitter 2,5m längre fram eller bak ? smile

Muttley
27 oktober 2013
#15
Är däcken lika bra så är de bra att märka så de får samma plats därefter.  Annars skitsamma.
Bytar bara när de är slut. Och försöker ha ungefär samma mönsterdjup runt om.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
27 oktober 2013
#16
Nu tror jag att detta med bästa däcken fram eller bak beror på om man kör RWD eller FWD, eller??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 513 Inlägg
27 oktober 2013
#17
Vettemannen skrev:
Nu tror jag att detta med bästa däcken fram eller bak beror på om man kör RWD eller FWD, eller??

/Benny

Nej, när jag tog körkort 2012 lärde jag mig att dem bästa däcken alltid ska sitta bak, oavsett drivning

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Muttley
27 oktober 2013
#18
Vettemannen skrev:
Nu tror jag att detta med bästa däcken fram eller bak beror på om man kör RWD eller FWD, eller??

/Benny

Jag körde så iallafall innan, fwd bäst fram. Rwd bäst bak, fast de var skillnad på kanske som mest 1 mm.  Funkade super.

Avstängd
10 388 Inlägg
27 oktober 2013
#19
Vettemannen skrev:
Nu tror jag att detta med bästa däcken fram eller bak beror på om man kör RWD eller FWD, eller??

/Benny

Som jag klistrade in lite tidigare i tråden;

"Undvik stora skillnader i slitage mellan däcken. Om det är skillnad i mönsterdjup ska alltid de bästa däcken sitta bak på bilen. När bara två nya däck monteras ska de alltid sättas bak. Detta gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna  bilar. På Vägverket har utredare av dödsolyckor uppmärksammat att fordon med sämst däck bak kan vara överrepresenterade bland dödsolyckorna i trafiken, där däckens skick bidragit till olyckan.


De bästa däcken ska sitta bak enligt Vägverket.
- I de sladdolyckor som har lett till dödsfall, som jag har granskat den senaste tiden, var det mer regel än undantag att de sämsta däcken satt bak, säger Jerry Steen, Vägverket Region Väst."


http://www.automotorsport.se/artiklar/n … e-dack-bak

- - - - - - -

tkd_rille skrev:
Vettemannen skrev:
Nu tror jag att detta med bästa däcken fram eller bak beror på om man kör RWD eller FWD, eller??

/Benny

Jag körde så iallafall innan, fwd bäst fram. Rwd bäst bak, fast de var skillnad på kanske som mest 1 mm.  Funkade super.

Många gör ju så för att "slita däcken jämt" runt om
Senast redigerat av it_mutt (27 oktober 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
27 oktober 2013
#20
Alltid bästa däcken bak. Oavsett drivning eller uppskattad körförmåga. Inte som att man sitter beredd på det, som när man medvetet sladdar.

Tror inte många skulle reda ut situationen om baken släpper pga spårig väg vid exempelvis omkörning i 100++km/h.

Hände faktiskt en gång när jag körde efter en småväg med blankis. Hjulparen i olika spår och vipps så har man ändrat färdriktning på 2 sekunder. Då hade jag däremot bra däck runt om.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!


Sök